Navigera rätt i grafikkortsdjungeln – del 5: Övriga

Permalänk
Melding Plague

Navigera rätt i grafikkortsdjungeln – del 5: Övriga

Marknaden för grafikkort från partnertillverkare är en djungel och Calle går igenom vad tillverkarna erbjuder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att se Asrock ge sig på grafikkort, har haft moderkort från dem i tidigare byggen som har fungerat kalas bra.
Så hopps det blir lika bra här, synd bara att det är kort från AMD.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

SweClockers - din machete i grafikkorts-djungeln.
Fin läsning.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt ett Palit Gamerock 5070 Ti. Det ska bli spännande att testa, upplever att det inte är ett så vanligt kort?

Permalänk
Medlem

Har också Palit, ett 4070, fungerar super!

Permalänk
Medlem

Vad hände med XFX?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vad hände med XFX?

"Det finns ännu fler"

Listan på grafikkortstillverkare tar givetvis inte slut här men det gör vår guide. Vi har inte nämnt Gainward, Palit, XFX, KFA2, Galax, Sparkle, Zotac bara för att nämna några och för den som gillar animerade figurer jobbar tillverkaren Yeston mycket enligt devisen "sälj grej med animerad tjej".

Representationen av dessa varumärken är en aning mer begränsad eller icke existerande i vår del av världen men det går absolut att hitta flera av dem hos återförsäljare.

Dold text

Men ja jag håller med, inte minst nu med 9070 seriens popularitet och XFX är nog det populäraste märket för 6000-serie kort i Sverige speciellt de senare åren var de i princip ensamma om att ha någorlunde bra priser. Palit och Zotac saknas heller inte från marknaden och jag ser många begagnade Zotac kort, såväl gamla som nyare. Nykomlingen Acer är nog mindre relevant om något.

Permalänk
Medlem

Aldrig sett Yeston här annat än begagnat men XFX är väl stora. Köpte mycket av dem runt 2010-2015 åtminstone. Minns deras Fatboy kort bland annat och numera är det MERC och SWFT mm.

De andra ser man också som Palit Gamerock och Zotac AMP kort mm.

Min kompis hade KFA2 2070 Super förut.

Fanns fler förr man inte sett på länge som Club3D, Leadtec och BFG.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kul att se Asrock ge sig på grafikkort, har haft moderkort från dem i tidigare byggen som har fungerat kalas bra.

De har i alla fall funnits med gpu i Sverige sen 2020 (jag hade ett asrock 6800xt).
Och de gör även intel kort om det lockar dig mer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Inno3d är de sneaste grafikkortet...

Uppdatering:
Åwww, de fixade stavfelet :'(

Permalänk
Medlem

XFX kan jag varmt rekommendera efter att ha haft ett 6700 XT Qick i fyra år. Mycket kylning för pengarna och framförallt väldigt snyggt.

Intressant att Gainward togs upp på slutet, såg många kort från dem under Ampere men sedan dess har det minskat. Inte kollat speciellt noga hos alla återförsäljare men känns som de har lämnat Sverige helt.

Tycker ofta Zotac gör trevliga kort. Siktade in mig på deras Solid Core-serie men det dök aldrig upp under 5070 Ti launchen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Inget fel på AMDs kort
Och absolut inte på Asrocks varianter

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

XFX kan jag varmt rekommendera efter att ha haft ett 6700 XT Qick i fyra år. Mycket kylning för pengarna och framförallt väldigt snyggt.

Intressant att Gainward togs upp på slutet, såg många kort från dem under Ampere men sedan dess har det minskat. Inte kollat speciellt noga hos alla återförsäljare men känns som de har lämnat Sverige helt.

Tycker ofta Zotac gör trevliga kort. Siktade in mig på deras Solid Core-serie men det dök aldrig upp under 5070 Ti launchen.

Körde ett Gainward 1070 Phoenix, sjukt trevligt kort med mycket kylning och tysta fläktar

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Körde ett Gainward 1070 Phoenix, sjukt trevligt kort med mycket kylning och tysta fläktar

Gainward hade ekonomiska problem och försvann från den europeiska marknaden. Det är inte samma företag idag som du kommer ihåg!

Jag köpte ett Gainward 4090 och fläktarna var DOA, fick ett nytt på garanti och missljud.

Köpte ett Gainward 4070 Panther på elgiganten för 6K när alla andra kostade 8K+, fläktarna hade 10 gram tunga aliminiumdekaler påklistrade, obalanserat. Efter två veckor kom knackande ljud från fläktarna som var helt förstörda.

Nya Gainward förstörda fläktar kostade då 600:- styck på aliexpress. Exakt samma modell fläktar fast ej förstörda av branding kostade 280:- styck. Så nu sitter det tysta Gigabyte fläktar på mitt Gainward kort.

Njae Gainward är inte märket vi kommer ihåg.

Permalänk
Medlem

Köpte också Palit 5080 Gamerock

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Gainward hade ekonomiska problem och försvann från den europeiska marknaden. Det är inte samma företag idag som du kommer ihåg!

Jag köpte ett Gainward 4090 och fläktarna var DOA, fick ett nytt på garanti och missljud.

Köpte ett Gainward 4070 Panther på elgiganten för 6K när alla andra kostade 8K+, fläktarna hade 10 gram tunga aliminiumdekaler påklistrade, obalanserat. Efter två veckor kom knackande ljud från fläktarna som var helt förstörda.

Nya Gainward förstörda fläktar kostade då 600:- styck på aliexpress. Exakt samma modell fläktar fast ej förstörda av branding kostade 280:- styck. Så nu sitter det tysta Gigabyte fläktar på mitt Gainward kort.

Njae Gainward är inte märket vi kommer ihåg.

kan ju kontra med att mitt Gainward 4090 ifrån 2022 funkar superbt. fläktarna låter minimalt, värmen kontrolleras föredömligt, kort sagt ett bra stabilt bygge. Min subjektiva åsikt 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Marknaden för grafikkort från partnertillverkare är en djungel och Calle går igenom vad tillverkarna erbjuder.

Läs hela artikeln här

Grafikkort.. Grafikkort o Grafikkort..finns det ingen annan hårdvara längre...Swecklockers skärpning på er !!

Permalänk
Medlem

Att både Sapphire och Acer har serier som heter Nitro öppnar ju för missförstånd....

Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dekagon:

Jag har köpt ett Palit Gamerock 5070 Ti. Det ska bli spännande att testa, upplever att det inte är ett så vanligt kort?

Skrivet av octopec:

Har också Palit, ett 4070, fungerar super!

Jag chansade lite och 2016 köpte jag ett 1080 JetStream från Palit då de kortet erbjöd bättre kylning och överklockning som på mer kända märken kostade 10-20% mer. Det kortet har fungerat över förväntan så förra sommaren köpte jag ett 4080 GameRock från Palit, återigen för ett pris som låg 10-20% under andra kort med samma funktioner. Har också fungerat över förväntan.
Varför betala för "hypen" av ett känt märke utan att egentligen få något för det?

Permalänk
Medlem

Kul att se att det är några fler här med kort från Palit. 😊 Och att ni verkar väldigt nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Sitter med Zotac 5070 ti AMP Exteme Infinity - verkar mycket likt Solid Core plus lite RGB och ev. större vapor chamber enligt nån jämförelse. Haft nåt tidigare Zotac-kort också - men då de inte bygger moderkort och allt möjligt som Gigabyte, Asus m.fl., blir varumärket "smalare" så de inte kommer med annat än under "Det finns ännu fler". Har inga försäljnings- eller företags-storleks-siffror men känns som Zotac är en seriös aktör inom grafikkort.

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av K-pax666:

Grafikkort.. Grafikkort o Grafikkort..finns det ingen annan hårdvara längre...Swecklockers skärpning på er !!

Det är nästan som att det har släppts en ny generation grafikkort från både AMD och Nvidia under årets första månader.

Permalänk
Medlem

Förr var Sapphire "creme de la creme", och mitt goto märke, är det fortfarande så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Förr var Sapphire "creme de la creme", och mitt goto märke, är det fortfarande så?

"För dig som är på jakt efter några av de bästa AMD Radeon-baserade grafikkorten just nu finns det alltså gott om varianter att välja mellan från både Powercolor och Sapphire. Två tillverkare med tydligt fokus som har väsenskiljt tänk gällande formspråk men likväl ett laserfokus på hög kvalitet."

Citat från denna series del om ett av dina efterfrågade gunstlingsmärken, som jag hoppas besvarar den grundläggande fundileringen på nåt slags upplevt adekvat sätt.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är nästan som att det har släppts en ny generation grafikkort från både AMD och Nvidia under årets första månader.

Jag trodde Asus skapade Asrock som ett lågprismärke i början ?Men att dom bröt loss företaget efter ett tag ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Som redaktionen (@CrispVanDahl) "lite roligt" påpekade har det släppts nya grafikkort från både nVidia och AMD så befogad genomgång - men det har också släppts nya chipset till moderkort. Mycket lite redaktionellt material belyser skillnader mellan ex. B850 och X870 (för AMD) och finns motsvarande för Intel. "I brist" på såna genomgångar har jag byggt en nästan "värsting-maskin" med B850 och inser först nu vad jag missar mot X870 för bara "lite mer" stålar (my bad).

Heja redaktion/testlabb/testredaktörer - testa likartade moderkort med olika chipset och berätta om den djungeln också! 😊

Taggade Mr. VanDahl
Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)