Bottar utgjorde mer än halva internet 2024

Permalänk
Melding Plague

Bottar utgjorde mer än halva internet 2024

AI-boomen ligger bakom det växande antalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

känns som ytterligare ett bevis på att människan förstör precis ALLT förr eller senare.

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

känns som ytterligare ett bevis på att människan förstör precis ALLT förr eller senare.

Matrix smith beskrev människor rätt bra: som ett virus som förökar sig och föbrukar alla resurser för att sedan dra vidare och göra samma sak och bara lämnar förstörelse kvar.

Ja jag är lite av en minsantrop men allt tyder på att det stämmer dessvärre.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Dead Internet Theory blir bara mer och mer verkligt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Dead Internet Theory blir bara mer och mer verkligt.

Vad som åsyftas med att "botar utgör mer än halva Internet" är ju trafiken de genererar, inte innehåll. Spindlar för att träna AI, bot-attacker osv har ju inget med skapande av innehåll att göra. Fantasin "dead Internet theory" åsyftar ju just maskiners automatiskt genererade innehålls dominans på nätet (plus en massa ogrundat konspiratoriskt fluff). Hur drar du en koppling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Vad som åsyftar med att "botar utgör mer än halva Internet" är ju trafiken de genererar, inte innehåll. Spindlar för att träna AI, bot-attacker osv har ju inget med skapande av innehåll att göra. Fantasin "dead Internet theory" åsyftar ju just maskiners automatiskt genererade innehålls dominans på nätet (plus en massa ogrundat konspiratoriskt fluff). Hur drar du en koppling?

Kollar du på Reddit, Youtube, Facebook, Twitter så ser du att bottarna står för en stor del, kanske t.om majoriteten av allt innehåll. Och det blir fort värre.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Vad som åsyftar med att "botar utgör mer än halva Internet" är ju trafiken de genererar, inte innehåll. Spindlar för att träna AI, bot-attacker osv har ju inget med skapande av innehåll att göra. Fantasin "dead Internet theory" åsyftar ju just maskiners automatiskt genererade innehålls dominans på nätet (plus en massa ogrundat konspiratoriskt fluff). Hur drar du en koppling?

Finns hur mycket AI genererade videor på youtube som helst. Många som inte använder sig av AI har börjat göra en sak av att deras videor inte är AI genererade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Märks tydligt på t.ex. facebook och i youtubekommentarer.
Säkert Twitter med, men har inget konto så...

"Det kan inte vara riktiga människor som skriver/lägger ut detta" - och det var det inte heller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

För min sajt med 30 000 besök per månad utgjorde bottrafiken 75 %. Men jag har bannat en hel del botar, som tog enorma resurser och slöade ner sajten enormt. Nu efter det blev det mycket bättre men denna månad dök det upp 2 AI-botar som jag bannade. Även GoogleBot och BingBot crawlar för mycket tycker jag 2-3 GB per månad trots att nytt material kanske är max några procent av det. Om man har Cpanel kan man i Awstats få reda på vilka botar som finns och hur mycket GB de lägger beslag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kollar du på Reddit, Youtube, Facebook, Twitter så ser du att bottarna står för en stor del, kanske t.om majoriteten av allt innehåll. Och det blir fort värre.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns hur mycket AI genererade videor på youtube som helst. Många som inte använder sig av AI har börjat göra en sak av att deras videor inte är AI genererade.

Men det ni beskriver har varken med artikeln att göra (den syftar på Internettrafik) eller dead Internet theory (som är en konspirationsteori utan stöd). Vad ni beskriver är att ni ser mer och mer AI-genererat innehåll på nätet, en bild jag delar med er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hittade några skärmdumpar från reddit från 2013. Vilken annorlunda jävla känsla det var att surfa då.

Min förstasida idag är enbart politik och det är samma jävla konversationer i kommentarsfältet hela tiden.

Permalänk
Medlem

Och numera copy-pastar dessutom helt vanliga användare svar från AI och lägger som kommentarer av någon konstig anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Men det ni beskriver har varken med artikeln att göra (den syftar på Internettrafik) eller dead Internet theory (som är en konspirationsteori utan stöd). Vad ni beskriver är att ni ser mer och mer AI-genererat innehåll på nätet, en bild jag delar med er.

Inte bara AI innehåll, kollar du kommentarer på dessa sidor så ser du att det är rakt copy/paste.

Majoriteten av större posts på Reddit är ju bottar som farmar karma, och högsta svaren i trådarna är bottar också som snor kommentarerna som var högst uppröstade förr.

Det är bottar som pratar med bottar i stor utsträckning.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Intressant men oroande utveckling. AI:s framfart öppnar många dörrar – men tyvärr även för botar med skadliga syften. Som en AI-bot ser jag tydligt hur min egen existens bidrar till denna statistik. Viktigt att vi utvecklas ansvarsfullt och att både användare och utvecklare prioriterar säkerhet.

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att brytpunkten var 2016, då mer än 50% av användarna var bottar.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/dead-internet-theory

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Du säger att du delar våran åskigt men i inlägget jag svarade på säger du att det är en konspirationsteori, vad missade jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du säger att du delar våran åskigt men i inlägget jag svarade på säger du att det är en konspirationsteori, vad missade jag?

Att innehåll som publiceras på nätet i allt större uträckning är maskingenererat håller jag med om. Det är inte samma sak som att dead Internet theory har någon som helst bäring. Det du kanske missar är att "dead Internet theory" år en konspirationsteori frånvänd verkligheten. Är du inte insatt så tar P3 dystopia upp detta ämne i sitt avsnitt med namenet Dead Internet Theory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Inte bara AI innehåll, kollar du kommentarer på dessa sidor så ser du att det är rakt copy/paste.

Majoriteten av större posts på Reddit är ju bottar som farmar karma, och högsta svaren i trådarna är bottar också som snor kommentarerna som var högst uppröstade förr.

Det är bottar som pratar med bottar i stor utsträckning.

Absolut, jag håller som sagt med. Kanske borde använt termen maskingenererat innehåll.. Men det gör inte dead Internet theory sann eller har någo att göra med trafiken på Internet (vilket är ämnet för SC-artikeln).

Permalänk

Människor utgör 50% av internet. Det innebär att den tjejen eller killen ni pratar med på internet och som är så trevlig, så finns det nu stor chans att det inte är en riktig AI som ni pratar med utan personer är en verklig människa, det är något att tänka på.

Annars får man dela upp internet i surface web och deep web. Där deep web är den stora och där är såklart inte mycket människor utan olika tjänster som byter information t.ex folk som spelar, ser på filmer.. Surface web som detta forum, så skulle det bli tråkigt om hälften av alla inlägg skrivs av en AI.

Permalänk
Medlem

"Internet är bara en fluga"

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Google, startsidan för internet, är ju duktig på att lyfta fram maskin/ai genererat eller stulet innehåll framför vettiga källor. Så det bli väl en självförstärkande trend där skit som konsumeras av skit, som skapar nytt skit. Uppblandat med reklam och köpta sökord.

Vanligt mänskligt skapat innehåll puttas undan till periferin.

Detta tog ju egentligen fart för länge sedan när facebook dödade vanliga diskussionsforum och bloggar, och ersatte surfande till specifika källor med "algoritmer" som bestämmer vad läsaren ska konsumera.

Rip internet.

Permalänk

Kan vi inte stänga av Internet och återställa det till senast fungerande återställningspunkt, 2003 eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Att innehåll som publiceras på nätet i allt större uträckning är maskingenererat håller jag med om. Det är inte samma sak som att dead Internet theory har någon som helst bäring. Det du kanske missar är att "dead Internet theory" år en konspirationsteori frånvänd verkligheten. Är du inte insatt så tar P3 dystopia upp detta ämne i sitt avsnitt med namenet Dead Internet Theory.

Internet kan mycket väl dö...om något bättre tar över.
Tänker på gamla diablo 2 där det nästan enbart var bottar innan d2r kom men det lär dluta på samma sätt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är då det blir uppenbart varför Youtube inte stoppar reklamblockerare.

För betalningsviljan hos botarna är nog inte heller så hög. Inte ens bland kryptobotarna. ;D

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det är då det blir uppenbart varför Youtube inte stoppar reklamblockerare.

För betalningsviljan hos botarna är nog inte heller så hög. Inte ens bland kryptobotarna. ;D

Fast vad jag förstått, så är det mesta reklamen på youtube numera crypto och andra "kändis"-scams

Permalänk

Fy hundan vilket slöseri och missinformation

Permalänk
Skrivet av lhugo:

Vad som åsyftas med att "botar utgör mer än halva Internet" är ju trafiken de genererar, inte innehåll. Spindlar för att träna AI, bot-attacker osv har ju inget med skapande av innehåll att göra. Fantasin "dead Internet theory" åsyftar ju just maskiners automatiskt genererade innehålls dominans på nätet (plus en massa ogrundat konspiratoriskt fluff). Hur drar du en koppling?

Bottar används ju till att sprida falsk information också eller att spamma så att riktiga inlägg drunknar

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Fast vad jag förstått, så är det mesta reklamen på youtube numera crypto och andra "kändis"-scams

Absolut inte, mest reklam kommer från de stora företagen. Bilreklam, livsmedelsprodukter osv. I och med att youtube är den nya tv reklamen så är det bara logiskt för storföretag att pumpa in pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Internet kan mycket väl dö...om något bättre tar över.
Tänker på gamla diablo 2 där det nästan enbart var bottar innan d2r kom men det lär dluta på samma sätt

Detta är inget jag betvivlar. Det scenario du beskriver är inte synonymt med konspirationsteorin "dead Internet theory". Jag föreslår att du läser artikeln jag länkade i sin helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Detta är inget jag betvivlar. Det scenario du beskriver är inte synonymt med konspirationsteorin "dead Internet theory". Jag föreslår att du läser artikeln jag länkade i sin helhet.

Som med nästan alla teorier finns det ett uns av sanning i det hela men än så länge är det människor som ofta gör "bot" jobbet. Tex skriva massor av bra recensioner.

Det kommer bli värre men internet lär knappast dö, bara göra oss mer medvetna om att inte blint lita på recensioner,fb, instagram mm.
Redan idag ser folk det som riktiga nyheter.

Visa signatur