Kamera och mikrofon för enklare videor

Permalänk
Medlem

Kamera och mikrofon för enklare videor

Hej!
Jag har fått för mig att jag eventuellt ska börja pilla lite med Youtube-videor och har börjat kika runt på alternativ för att kunna göra det för en enkel peng. Har en rätt snäv budget och behöver inte ha världens bästa utrustning. Jag kommer spela in videor utomhus och vill kunna röra mig lite och ändå höras, så trådlös mikrofon är ett krav. Vändbar skärm är också önskvärt. Jag vill att kameran spelar in ljudet via mikrofonen och lägger ihop med mediafilen, är för lat för att ha en extern ljudinspelare och hålla på med synkning vid varje litet klipp. Vad finns det för alternativ där ute?

Vänligen
Largoplz

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem

vad får det kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

vad får det kosta?

Bra fråga. Jag vill helst komma undan med 2000-3000kr max, men vet att det kan bli svårt att krysta in. Men tänker att kvaliteten inte behöver vara top notch, med tanke på att innehållet som spelas in kommer vara lite halvdant ändå

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Largoplz:

Bra fråga. Jag vill helst komma undan med 2000-3000kr max, men vet att det kan bli svårt att krysta in. Men tänker att kvaliteten inte behöver vara top notch, med tanke på att innehållet som spelas in kommer vara lite halvdant ändå

Skulle föreslå
https://www.power.se/mobil-och-foto/kameratillbehor/mikrofone...

Det fina i kråkans sång är att du kan koppla den rakt in i en smartphone, om du råkar ha en med bra kamera. kommer göra underverk för hur du hörs i videon och beroende på vad du har för telefon kanske det räcker med att köpa ett kompakt stativ eller handtag till.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Skulle föreslå
https://www.power.se/mobil-och-foto/kameratillbehor/mikrofone...

Det fina i kråkans sång är att du kan koppla den rakt in i en smartphone, om du råkar ha en med bra kamera. kommer göra underverk för hur du hörs i videon.

Det kanske inte är så dumt. Har en inte allt för gammal Samsungtelefon. Har också funderat på att klura på en liten podd, kanske kan slå två flugor i en smäll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Någonting som du bör tänka på, är att YouTube är avsedd för offentlig visning. Och så fort man lägger ut någonting offentligt, så tycker i varje fall jag, att man bör höja ribban en aning mer än bara "ljud & bildkvaliteten är inte är så noga" -kvaliteten.

Anledningen till att du kommer att lägga ut ditt filmmaterial offentligt, är ju att du vill att folk ska titta på ditt filmmaterial. Du vill inte att materialet är av så låg kvalitet att folk slutar att titta på din film redan efter 30 sekunder.
Du vill att folk ska tycka att ditt material är så pass bra att dom återkommer för att vilja se även din nästa film....och nästa....och nästa. Du vill ha en så stor publik som möjligt.

För att lyckas med att nå ut till en publik, så måste man upprätthålla en viss lägsta-nivå, både på det jobb man själv utför, men också utrustningsmässigt. Jag vet inte i skrivande stund vad du har för budget, men mitt tips är att tänja på den maximalt! Även om din målsättning inte är att göra filmer som blir kassa-succeer runt om i hela värden. Men undvik den lägsta lågbudget-nivån när du väljer utrustning. Annars kommer du snart vilja uppgradera din utrustning vilket då blir dyrare än att köpa rätt direkt. Eller så tröttnar man och ger upp! Tänk alltså igenom mycket noga vad din absoluta max-budget kan tänkas vara.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Som en motvikt till @Trum-Petaren så tycker jag du kan köra på med enklare/billigare utrustning till att börja med för att få en känsla för om det är något du vill hålla på med. Rätt onödigt att kasta tiotusentals kronor på utrustning om du inte vet med säkerhet att det är vad du vill göra.

En bra mic, bra belysning och bra "content" gör mer för kvalitén på videon än vad en bra kamera gör.
Sen om du börjar tjäna pengar på det och ser att det finns anledning till det så investerar du i bättre utrustning.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår frågan rätt så är du alltså på jakt efter både kamera och trådlös mikrofon, men om du menar att du ska få plats med både ock under 3000 kr kommer det bli riktigt dåligt. Jag skulle föreslå att du hellre använder din smarttelefon som kamera och kopplar mikrofon till den, som redan nämnts ovan. Det finns flera bra appar som ger fler manuella inställningsmöjligheter, ofta bättre än traditionella "videokameror" om du inte kommer över 15 000 kr eller så.
När du jobbat ihop dina första 5-10 youtube-filmer kommer du ha mycket bättre koll på vad du behöver. Det kan gälla allt från att du behöver en systemkamera för att kunna byta objektiv (mer zoom eller bättre ljusstyrka) eller kanske en actionkamera som är vatten- och stöttålig, till saker som reflektorer eller en ljusrigg for att få mer riktat ljus eller stämningsbelysning.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att det rätt onödigt att kasta tiotusentals kronor på utrustning om du inte vet med säkerhet att det är vad du vill göra. Men det finns ju mellanlägen också. Och det finns begagnat som kan ge mycket för pengarna. Men om det handlar om säg max 4000 kr ja, då har jag ingenting att tillföra.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Hej!
Tack för alla svar.
Ja, det där med budget och kvalitet är inte glasklart. Det lutar nog åt att kanske börja med att filma med telefonen och fokusera på att pimpa ljudet till en början. Då får man en del som blir lite högre kvalitet och så får man en bra känsla för vad som behöver utvecklas som nästa steg.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Bra mikrofoner, en gimbal till mobilen (kan även fungera som ministativ) och filma med huvudkameran på mobilen. Vet att selfiekameran är lockande, men blir ofta ganska sunkig bild.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Largoplz:

Då säger jag använd din mobil och kör med trådlösa inear hörlurar, de har mikrofon.

Och köp ett stativ till mobilen. Senare kan du köpa trådlös mygga som du även kan ha till en ny kamera i framtiden.

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite nu och hittade också den här mikrofonen:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/mikrofone...
Tänker att den är snarlik den andra Rode-mikrofonen som det tipsats om, men är lite osäker på vad som är skillnaden och vilken som är att föredra.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Largoplz:

Har kollat runt lite nu och hittade också den här mikrofonen:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/mikrofone...
Tänker att den är snarlik den andra Rode-mikrofonen som det tipsats om, men är lite osäker på vad som är skillnaden och vilken som är att föredra.

Största bristen jag ser är att mottagaren inte har 3,5mm ut, du blir alltså låst till att använda mobilen och behöver köpa nytt om du vill skaffa en kamera i framtiden.

Letar du alternativ så finns det annars massor, t ex
https://www.amazon.com/dp/B0CP7QXWPN?psc=1&ref_=cm_sw_r_apin_...

Eller

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/foto-video/mikro...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Största bristen jag ser är att mottagaren inte har 3,5mm ut, du blir alltså låst till att använda mobilen och behöver köpa nytt om du vill skaffa en kamera i framtiden.

Letar du alternativ så finns det annars massor, t ex
https://www.amazon.comt/dp/B0CP7QXWPN?psc=1&ref_=cm_sw_r_apin...

Eller

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/foto-video/mikro...

Tack

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan egentligen komma undan med en billig mikrofon och webkamera nu för tiden.
Om du har ett nvidia-grafikkort.

De har nämligen väldigt fin mjukvara för ändamålet. Både mikrofon och videoförbättring.
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/broadcasting/broadcast-a...

Har man redan bra mikrofon så kommer man inte få några förbättringar. Den stora styrkan ligger i förmågan att förbättra ljud från dåliga enheter.
Det här är ett väldans kraftfullt verktyg - om du bara har grafikkortet för det.

Bara bra att veta att det här alternativet finns.

Kolla lite videos för vad mjukvaran kan göra

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck