Raspberry Pi 5, väldigt långsam

Permalänk

Raspberry Pi 5, väldigt långsam

Hej!

Jag var idag och köpte mig en raspberry pi 5. Lyckades installera operativsystemet (Raspberry OS 64) på en USB-sticka och allt gick igång som förväntat. Problemet är bara att datorn är väldigt seg, det tar flera sekunder (upp till 10) att tex öppna webläsare m.m...

Vad kan vara felet?

- Jag har ingen aktiv kylare men den är seg även i lägre temperaturer, alltså när jag inte gör något speciellt

- Tjejen i kassan hade ingen officiell nätadapter hemma så jag fick en annan, hon sa att den skulle klara upp till 30 Watt så det skulle inte vara några problem, men jag är osäker... Jag har bifogat bilder så ni ser vilken adapter det är. Grejjen är den att enkortsdatorn varnar för att det är för låg strömförsörjning när jag startar den. Men jag vet inte om det är därför datorn segar?

- USB-minnet är ett relativt nytt från Biltema. Det är på 16 GB och 3.1

Hur kan jag felsöka detta på bästa sätt?

Mvh
Hobbitar

Permalänk
Medlem

Först och främst skulle jag rekommendera ordentlig kylning då femman lätt blir het och saktar ner prestandan för att svalna.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Problemet är nog att nätadaptern är begränsad till 3A. Den kan förvisso leverera 30W vid högre spänningar, men vid 5V som Pi:en använder så blir det bara 5V * 3A = 15W. Den officiella nätadaptern ligger på 5A, d.v.s. 25W vid 5V.

Permalänk
Medlem

Men måste köpa deras egna adapter för bästa prestanda. Deras egna går utanför specs för 5V.

Permalänk
Medlem

Kylning är viktigt, förvänta dig inte mer än hobbyprestanda om du kör naket sådär.
Men var det inte även en del skriverier på tidigare "Raspar" där det verkligen förordades 5.1V. (Sökte lite och såg inga alamerande saker i närtid, 5V ska tydligen fungera lika bra på 5an.) Men som det nämns ovan så bör du investera i en strömadapter av god kvalitet som klarar av RPin i sin fulla potential.
Läs även på om de tweaks som går att göra, såsom PCIe version och olika nivåer av överklockning. Men först ordnar du kompetent kylning som kan ta hand om den effekt du matar in.

Det är väl nackdelen med RPi, många bäckar små gör att priset snabbt når upp till andra plattformar med bättre prestanda.
(RPi har bara 4 kärnor, nästa alla andra ARM-lösningar har ytterligare fyra småkärnor.)

Permalänk

Tack för svaren alla! 🙏

Hur ska jag gå vidare härifrån? Der KAN alltså vara kylningen men även strömadaptern? Kan det ha och göra med usb-stickan?

Systemet är alltså väldigt segt. Kan det verkligen sega ner så extremt pga hög värme?
Den är seg redan från start när jag kommer in i OS. När jag t ex dubbelklickar på filhanteraren eller webläsaren tar det många sekunder innan mappen/programmet öppnas. När jag försöker surfa i webbläsaren chromium går det knappt pga lagget.

Kan jag felsöka på något sätt eller måste jag göra detta den dyra vägen dvs köpa en kylfläkt, ny strömförsörjning eller i värsta fall både och? Mardrömsscenariot är ju om jag köper en ny strömadapter, en aktiv kylare och systemet fortfarande är lika segt 😬

Kan man förresten lämna tillbaka strömadaptern på Kjell och kompany om förpackningen blev lite trasig när jag öppnade den?

Permalänk
Medlem

Officiella strömadaptern ifrån Raspberry -> Kylning -> "chassi".

Min är inte seg vad jag upplevt, har hänt någon gång tidigare men har även en SSD i den nu.

MEN kör du bara usb och inget sd-kort för OS?

Bästa är väl att kika med dem? Lägga i den och tejpa igen det ifall de går och säg att de inte det inte fungerar som hon lovade..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbitar1:

Hur ska jag gå vidare härifrån? Der KAN alltså vara kylningen men även strömadaptern? Kan det ha och göra med usb-stickan?

Gissar att läs och skrivhastigheten på en usbsticka från biltema inte är toppklass precis....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gissar att läs och skrivhastigheten på en usbsticka från biltema inte är toppklass precis....

Ja, förmodligen är usbminnet det största problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbitar1:

Tack för svaren alla! 🙏

Systemet är alltså väldigt segt. Kan det verkligen sega ner så extremt pga hög värme?
Den är seg redan från start när jag kommer in i OS. När jag t ex dubbelklickar på filhanteraren eller webläsaren tar det många sekunder innan mappen/programmet öppnas. När jag försöker surfa i webbläsaren chromium går det knappt pga lagget.

Kan jag felsöka på något sätt eller måste jag göra detta den dyra vägen dvs köpa en kylfläkt, ny strömförsörjning eller i värsta fall både och? Mardrömsscenariot är ju om jag köper en ny strömadapter, en aktiv kylare och systemet fortfarande är lika segt 😬

Kan man förresten lämna tillbaka strömadaptern på Kjell och kompany om förpackningen blev lite trasig när jag öppnade den?

Skulle tippa på att det är kylningen, Pi5 går rätt varmt som den levereras utan kylfläns eller fläkt. Att starta upp OS:et kommer lasta processorn i stort sett fullt under den tid det tar, så inget konstigt att det är segt från början.

Temperaturen är lätt att kolla. Kör:

vcgencmd measure_temp

... i ett konsolfönster.

Vill du se det löpande kan du köra det genom watch, exempelvis:

watch -n 1 vcgencmd measure_temp

...för att få uppdatering en gång i sekunden. Användbart för att se vad som händer vid normalanvändning. Avbryt med ctrl+c.

RPi5 börjar throttla vid 80 grader, ju varmare det blir desto mer throttlar den.

Vad det gäller matningen, så visar i alla fall tidigare versioner av RPi en liten blixt i övre högra skärmhörnan när inspänningen faller under 4.75VDC (om jag minns det rätt) och börjar throttla pga det. Skulle gissa att även RPi5 gör det, bör dock dubbelkollas om du inte redan sett blixten så du inte räknar bort det som möjlig orsak om du inte sett den och jag har fel.

Har du en multimeter kan du ju mäta dig till det också, mät mellan valfri 5V och GND på GPIO-headern, eller ta reda på var eventuella testpunkter för det finns. Tror även den kräks ur sig underspänningsevents som kernelmeddelanden, kan kollas med kommandot dmesg.

Är det en riktig shitty billighets-USB-sticka eller något urgammalt du råkade ha hemma så är det fullt möjligt att den kan ställa till det också.

Tillägg: såg stickan på bilden nu, det där är så shitty det blir Normalt får man den där modellen som reklamfreebies. Tror det sitter en controller från SMI och crappigaste möjliga flashminne i den.

Kort sagt: byt ut USB-stickan till vettig lagring - finns mängder av bra alternativ varav det enklaste är ett snabbt SD-kort - och fixa kylning till processorn, så får du en mycket bättre upplevelse, helt oavsett att det sannolikt bara är den ena grejen som ställer till med dina akuta problem just nu

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Bootar du från usb?? Där har du problemet isf. Köp ett snabbt sd-kort istället.
Billiga usb, den typen man hittar på biltema , kan vara så usla som enkelsiffrigt MB/s i ideala fall.

Permalänk

Som andra säger sätt på en kylare räcker troligen med en passiv modell skitstor om du vill hålla den ljudlös.
Har motsvarande denna på min pi4 https://amzn.eu/d/ac3gi1j
Håller min pi4 under 40°c idle och runt 60°c vid last. Utan kylaren så höll den typ 60°c vid idle.

Och byt ut usbstickan till nån sata ssd och usbkonverterare istället kommer göra enorm skilnad alternativs sd kort av bra modell.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av kaput:

Skulle tippa på att det är kylningen, Pi5 går rätt varmt som den levereras utan kylfläns eller fläkt. Att starta upp OS:et kommer lasta processorn i stort sett fullt under den tid det tar, så inget konstigt att det är segt från början.

Temperaturen är lätt att kolla. Kör:

vcgencmd measure_temp

... i ett konsolfönster.

Vill du se det löpande kan du köra det genom watch, exempelvis:

watch -n 1 vcgencmd measure_temp

...för att få uppdatering en gång i sekunden. Användbart för att se vad som händer vid normalanvändning. Avbryt med ctrl+c.

RPi5 börjar throttla vid 80 grader, ju varmare det blir desto mer throttlar den.

Vad det gäller matningen, så visar i alla fall tidigare versioner av RPi en liten blixt i övre högra skärmhörnan när inspänningen faller under 4.75VDC (om jag minns det rätt) och börjar throttla pga det. Skulle gissa att även RPi5 gör det, bör dock dubbelkollas om du inte redan sett blixten så du inte räknar bort det som möjlig orsak om du inte sett den och jag har fel.

Har du en multimeter kan du ju mäta dig till det också, mät mellan valfri 5V och GND på GPIO-headern, eller ta reda på var eventuella testpunkter för det finns. Tror även den kräks ur sig underspänningsevents som kernelmeddelanden, kan kollas med kommandot dmesg.

Är det en riktig shitty billighets-USB-sticka eller något urgammalt du råkade ha hemma så är det fullt möjligt att den kan ställa till det också.

Tillägg: såg stickan på bilden nu, det där är så shitty det blir Normalt får man den där modellen som reklamfreebies. Tror det sitter en controller från SMI och crappigaste möjliga flashminne i den.

Kort sagt: byt ut USB-stickan till vettig lagring - finns mängder av bra alternativ varav det enklaste är ett snabbt SD-kort - och fixa kylning till processorn, så får du en mycket bättre upplevelse, helt oavsett att det sannolikt bara är den ena grejen som ställer till med dina akuta problem just nu

Ok så det verkar vara usb-stickan som är problemet 😁 jag kollade tempen igår och den går segt även vid 57-60 grader. Har inte sett någon blixt någonstans.
Jag HAR ett sd-kort här hemma (16gb) men har ingen sd-kort-läsare... Förutom en gammal Chromebook där jag inte lyckades installera raspberry os ifrån..

Kan jag på något sätt installera operativsystemet på sd-kortet om jag sätter in det i min raspberry och klonar oset från usb-stickan?

Edit: såg att jag kan ladda ner en helt ny image från raspberry os och installera på sd-kortet därifrån, det kanske är enklast...

Permalänk
Medlem

Om du bootar din Raspberry Pi 5 utan vare sig sdkort eller USB-minne kan du installera operativsystemet från nätet (sätt i USB-minne eller sdkort efter bootprocessen är klar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbitar1:

Ok så det verkar vara usb-stickan som är problemet 😁 jag kollade tempen igår och den går segt även vid 57-60 grader. Har inte sett någon blixt någonstans.
Jag HAR ett sd-kort här hemma (16gb) men har ingen sd-kort-läsare... Förutom en gammal Chromebook där jag inte lyckades installera raspberry os ifrån..

Kan jag på något sätt installera operativsystemet på sd-kortet om jag sätter in det i min raspberry och klonar oset från usb-stickan?

Edit: såg att jag kan ladda ner en helt ny image från raspberry os och installera på sd-kortet därifrån, det kanske är enklast...

Japp, det är nog enklast förutsatt att det finns plats över på USB-stickan och du inte lagt timmar på konfiguration av den nuvarande installationen. Föreslår att du installerar RPi Imager:

sudo apt install rpi-imager

Det bör dyka upp någonstans i menyn efter installationen. Resten bör vara självförklarande.
Räkna med att det kommer ta tid i och med den slöa USB-stickan.

Att ladda ner en rå image att installera går också, men är lite krångligare om man inte är hemma på hur det funkar med devices i Linux och innefattar sannolikt det lite "farliga" kommandot dd om det inte går att installera den från RPi imager. Har du det senare installerat finns det ju dock ingen mening med att ladda ner imagen för sig.

Har du dubbelkollat så det inte finns några underspänningsevents i kernelloggen förresten?

sudo dmesg

alternativt

sudo dmesg | grep Undervoltage

..om du vill filtrera ut eventuella sådana events enbart.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Hej alla!

Jag ville bara göra en liten uppdatering här om någon skulle vara inresserad

Efter lite tips och idèer här i tråden så:

- Installerade jag Raspberry OS på ett Gammalt SD-kort istället för att köra från biltemas USB-minne

- Inhandlade en passiv kylare som någon här tipsade om på amazon

- Köpte en original strömadapter

Med kylaren på så är datorn MYCKET kallare, den ligger på runt 40 grader nu till skillnad mot tidigare 60-65. Strömadaptern Verkar också göra sitt då datorn inte längre varnar för dålig spänning. Dator HAR blivit mycket rappare sen jag installerade OSet på sd-kortet. Den är dock fortfarande väldigt seg. Det är i princip omöjligt att gå in på youtube eller surfa på hemsidor med mycket grafik för den delen. Jag misstänker att det är SD-kortet som har lite samma problem som biltema-usb-minnet dvs att det har -läs och skrivsvårigheter helt enkelt... Jag gjorde ett SD-card speed test som man kunde köra på Raspberryn och där blev kortet ej godkänt...

Så summan av detta är att det känns lite som sista utvägen att köpa ett nytt sd-kort och hoppas på att det är det som är problemet

Permalänk
Skrivet av hobbitar1:

Hej alla!

- Installerade jag Raspberry OS på ett Gammalt SD-kort istället för att köra från biltemas USB-minne

Med kylaren på så är datorn MYCKET kallare, den ligger på runt 40 grader nu till skillnad mot tidigare 60-65. Strömadaptern Verkar också göra sitt då datorn inte längre varnar för dålig spänning. Dator HAR blivit mycket rappare sen jag installerade OSet på sd-kortet. Den är dock fortfarande väldigt seg. Det är i princip omöjligt att gå in på youtube eller surfa på hemsidor med mycket grafik för den delen. Jag misstänker att det är SD-kortet som har lite samma problem som biltema-usb-minnet dvs att det har -läs och skrivsvårigheter helt enkelt... Jag gjorde ett SD-card speed test som man kunde köra på Raspberryn och där blev kortet ej godkänt...

Så summan av detta är att det känns lite som sista utvägen att köpa ett nytt sd-kort och hoppas på att det är det som är problemet

Kolla så verkligen gpu accelereringen är igång i webläsaren.

Vill minnas att det är en experimental feature som default kommer avstängd i firefox som kommer med rasbianos.

Gör ganska stor skillnad på videouppspelning inte perfekt men betydligt bättre.

Du får googla hur du aktiverar funktionen men har för mig man får aktivera det i typ about:graphics eller nått sånt i firefox.

Kan dock ha blandat ihop det med chromium är lite osäker.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbitar1:

Hej alla!

Annars ifall du vill lägga till lite köp en nvme HAT och en ssd. Går mycket snabbare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Annars ifall du vill lägga till lite köp en nvme HAT och en ssd. Går mycket snabbare!

Japp, skaffa NVME. Det är ju vad som sitter i "riktiga" datorer.
Då går hastigheten upp typ tusenfaldigt.
USB och SD använder man inte som primärstorage på arbetsdatorer av en anledning...

/storagearkitekt

Permalänk

Jag blev också besviken på Pi 5an först. Körde sen benchmarktest på SD-kortet och det var mycket riktigt ganska dåligt! Lånade ett SD-kort från GoPro och det var nästan 3ggr så snabbt. Köpte nytt SD-kort från Raspberry Pi och det hade liknande prestanda. Sedan testade jag med en Samsung T7 SSD som kopplades in på USB och det var 16 ggr snabbare än det första SD-kortet! Nu är datorn riktigt användbar!

Tips. det är lätt att migrera om man använder SD Card copier eller DD och sedan expanderar filsystemet med sudo raspi-config i advanced menyn.

SanDisk SD Ultra A1 (SK32G) Score: 876
SanDisk SD Extreme (SE64G) Score: 2,390
Raspberry PI SD-kort 32GB Score: 2730
Samsung T7 SSD 512GB i fel USB-kontakt (den svarta) Score: 3188
Samsung T7 SSD 512GB i rätt USB-kontakt (den blåa) Score: 14108

Många NVM2 SSD brukar kunna få Score mellan 40 000 och 68 900 men kolla nedan innan köp för det kan skilja mycket precis som för SD-minnena.

https://pibenchmarks.com/
https://github.com/TheRemote/PiBenchmarks

Permalänk
Medlem

Jag återanvände en Samsung EVO 500GB SATA SSD i ett usb3-chassi för min rpi5s system efter läste https://www.jeffgeerling.com/blog/2020/uasp-makes-raspberry-p... ,dvs med usb-minne kan den inte bli så snabb som med en ssd för använder en annan drivrutin. 5an ska vara bättre på IO inkl USB3-portarna än föregångarna. Med 1gbps ethernet upplever jag den (när läser från via samba eller uppdaterar ex) så snabb som jag kan önska. (I jmf med en Sandisk Ultra Fit t.ex, där usb-storage-drivern används istället för uas, så var skillnaden märkbar)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)