Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Cut-scenes kan alltid imponera mer än gameplay.

Se bara TLOU2 till PS4. Går man på enbart dess cut-scenes så är det nästan ofattbart att det liret snurrar på den potatisen (in-game imponerar med iofs men, men ni get the point)

Så jo, tror inte Rockstar fuskar/ljuger här. Det är såhär cut-scenes ksn se ut på bas-PS5 (i dynamic 1440p, upp tom 30 fps).

Ang 60 fps-läge så tror jag CPUn sätter stopp (och nej, om inte bas-PS5 har 60 fps så kommer inte heller Pro ha det). Men om CPUn inte flaskar så är det förstås görbart på bas-PS5; det är ju bara att de kör med Series S-liknande render-settings.

MEN, det kanske inte ens är ett tekniskt beslut. Pengar kanske sparar 60 fps till Enhanced-versionen till PS6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Cut-scenes kan alltid imponera mer än gameplay.

Se bara TLOU2 till PS4. Går man på enbart dess cut-scenes så är det nästan ofattbart att det liret snurrar på den potatisen (in-game imponerar med iofs men, men ni get the point)

Så jo, tror inte Rockstar fuskar/ljuger här. Det är såhär cut-scenes ksn se ut på bas-PS5 (i dynamic 1440p, upp tom 30 fps).

Ang 60 fps-läge så tror jag CPUn sätter stopp (och nej, om inte bas-PS5 har 60 fps så kommer inte heller Pro ha det). Men om CPUn inte flaskar så är det förstås görbart på bas-PS5; det är ju bara att de kör med Series S-liknande render-settings.

MEN, det kanske inte ens är ett tekniskt beslut. Pengar kanske sparar 60 fps till Enhanced-versionen till PS6...

Nja, de kommer ju släppa en Remastered version till PS6 såklart med ännu fetare grafik i högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Nja, de kommer ju släppa en Remastered version till PS6 såklart med ännu fetare grafik i högre upplösning.

...samt 60 fps-läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

...samt 60 fps-läge.

Jag tror faktiskt på att spelet kommer ha ett performance/fidelity mode i options även på PS5/Series X. Åtminstone så tror jag PS5 Pro kommer ha ett performance-läge i 60 fps. 45% mer renderingskraft i gpu'n, samma cpu men högre klockad kommer tillsammans med PSSR åstadkomma det. Dessutom har PS5 Pro mer minne (16 GB + 2GB) Kom ihåg att spelet kommer kunna skala ner till att kunna köras på Xbox Series S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Jag tror faktiskt på att spelet kommer ha ett performance/fidelity mode i options även på PS5/Series X. Åtminstone så tror jag PS5 Pro kommer ha ett performance-läge i 60 fps. 45% mer renderingskraft i gpu'n, samma cpu men högre klockad kommer tillsammans med PSSR åstadkomma det. Dessutom har PS5 Pro mer minne (16 GB + 2GB) Kom ihåg att spelet kommer kunna skala ner till att kunna köras på Xbox Series S.

Time will tell. Eventuella CPU begränsningar kan ju dessutom motverkas med nedskalning av antalet aktörer samt uppdateringsfrekvensen av dem. Så det går säkert, handlar nog mer om vill.

Att bara Pro har 60 fps läge medans Bas inte har det kommer iaf inte hända.

Och ja, jag kommer ihåg Series S eftersom jag pratar om den versionen i inlägget du nyligen citerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

...samt 60 fps-läge.

Skrivet av V5er:

Jag upplever det som en svaghet att inte erbjuda 60FPS. Spelet kommer förmodligen ha stor fokus på multiplayer och där vill man i stort sätt alltid ha 60FPS eller mer. Problemet är väl bara att man vill ha samma FPS för alla system i multiplayer och då måste även Series S inkluderas. Alternativet i värsta fall är väl att Xbox bara kör 30FPS på sina konsoler medans Playstation kör 60FPS(grafik eller performance i singleplayer) och att dem inte erbjuder cross play.

De kanske kan sänka vissa saker i mulitplayer som inte är lika viktigt när man spelar på det sättet för att uppnå 60?
Detaljer och NPC AI tillexempel blir inte lika viktigt när spelet rullar på i snabbare takt och man inte har tid att analysera allt.
Finns nog rätt mycket som kan sparas in på.

Angående PS6 så kanske man inte ska vara så säker på att den får högre FPS läge, eftersom att RDR2 inte fick det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Problemet är väl bara att man vill ha samma FPS för alla system i multiplayer och då måste även Series S inkluderas.

Håller inte alls med om detta. Det är klart alla system ska få köra så bra dom kan.

Har man köpt Series S får man vara beredd på den situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Haha. Ja vi får se. Som sagt. Finns massa olika scenarier. Man kan ha nått läge i cutscenes mm likt GT7 eller att det faktiskt är pro.
Det man kan va säker på är att Gameplayet inte kommer se ut sådär på Base-ps5 med den RT-nivån. Tittar man på Spiderman, CB 2077mm med RT så är det inte ens nära detta.

Som sagt, RS gör bra grejer. Kommer se bra ut på alla konsoler. Viktigaste är stabila 30fps. Förhoppningsvis 30fps avskalat på base ps5/xbox och ps5pro fidelity 30fps RT+ 1080-1440p och sen 40-60 fps avskalat performance mode 1080p.

Inget tjafs från min sida, eller nån annan heller. Detta är ett forum där man diskuterar bland annat grafik. Tycker det är intressant att höra folks åsikter. Respekterar allas åsikter och har egna. Långt ifrån alltid rätt från dom flesta hållen.

Det beror ju såklart på vad man menar med spoiler och hur känslig man är för sådant.

Men spelet kommer inte att kännas lika fräscht 1 år senare på pc. Det kommer att finnas bilder/beskrivningar av spelet överallt. Och dessa kommer bli mkt svåra att helt undvika.

Permalänk

EA WRC läggs ju ner nu, lagom till att jag ska köpa den direct drive-ratt. 😊 Köpte iaf. WRC Generations nu på rea eftersom, efter vad jag har sett, detta fått bättre omdömen än EA. Ser dock att även EA WRC är på rea så funderar på om jag ska slå till på detta också men tänker att det kanske blir redundant.

Ni som jämfört dessa, ska man köpa båda eller tillför EA WRC inte så mycket nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

De kanske kan sänka vissa saker i mulitplayer som inte är lika viktigt när man spelar på det sättet för att uppnå 60?

Ohh. Det där ska nog inte uteslutas (vi ska inte utesluta 60 fps SP heller, men om som sagt) . Vill minnas att t.ex. Naughty Dog kört den taktiken. Finns säkert fler exempel.

Series S lär oavsett stanna på 30 fps dock. Men det är ju rätt vanligt att den saknar 60 fps läge medans de riktiga konsolerna har det så det är ju ingen drama så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Produkt: Sony PlayStation VR2
Länk: https://annonsblad.power.se/?page=88
Kategori: Övrigt
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5948125
Pris: 2990 kr

OBS. Bara på plats Power Barkaby imorgon torsdag 8/5 tror jag. Oklart antal. Pangdeal oavsett, om man bor i närheten.

Från tipstråden

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Från tipstråden

Nu när dollarn rasar i värde kommer det bli mer av detta framöver. Så jag tycker inte att man ska ha panik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Nu när dollarn rasar i värde kommer det bli mer av detta framöver. Så jag tycker inte att man ska ha panik.

Sony verkar ju vara ett av företagen som tycker det är rimligt att låta oss andra betala för amerikanska import-tullar så är inte så säker på att några priser kommer gå ner oavsett valutakurser.

Men just PSVR2 kan ju va ett undantag mest för att den säljer sämre än väntat och Sony verkar överge den.

Permalänk
Medlem

Mer live service

Welcome teamLFG to the PlayStation Studios family

Our first game is a team-based action game that draws inspiration from fighting games, platformers, MOBAs, life sims, and frog-type games. Players will inhabit a lighthearted, comedic world set in brand-new, mythic, science-fantasy universe. We can’t wait to reveal more.
https://blog.playstation.com/2025/05/07/welcome-teamlfg-to-th...

Vad fasiken är frog type?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Time will tell. Eventuella CPU begränsningar kan ju dessutom motverkas med nedskalning av antalet aktörer samt uppdateringsfrekvensen av dem. Så det går säkert, handlar nog mer om vill.

Att bara Pro har 60 fps läge medans Bas inte har det kommer iaf inte hända.

Och ja, jag kommer ihåg Series S eftersom jag pratar om den versionen i inlägget du nyligen citerade.

Jag hoppas på möjligheten till 40 fps på en 120hz-tv på PS5 Pro.

Det tror jag kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Sony verkar ju vara ett av företagen som tycker det är rimligt att låta oss andra betala för amerikanska import-tullar så är inte så säker på att några priser kommer gå ner oavsett valutakurser.

Men just PSVR2 kan ju va ett undantag mest för att den säljer sämre än väntat och Sony verkar överge den.

Det är tråkigt. En billigare dollar borde rimligtvis ge billigare priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Vad fasiken är frog type?

Tänkte på gamla Frogger men det är säkert inte det.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag hoppas på möjligheten till 40 fps på en 120hz-tv på PS5 Pro.

Det tror jag kommer.

Så här tror jag det blir:

PS5/Series X
Performance mode 1440p 60 fps utan RTGI, cutscenes i 30 fps med full raytracing
Fidelity mode 4K 30 fps utan RTGI, cutscenes i 30 fps med full raytracing

PS5 Pro
Enhanced mode 1584p 60 fps PSSR med RTGI, cutscenes i 30 fps med full raytracing
Fidelity mode 4K 30 fps PSSR med RTGI, cutscenes i 30 fps med full raytracing
Balanced mode i 1800p 40 fps PSSR med RTGI, cutscenes i 30 fps med full raytracing

Series S
Fidelity mode 1080p 30 fps utan RTGI, cutscenes i 30 fps utan raytracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

PS5/Series X

PS5 Pro
Enhanced mode 1584p 60 fps PSSR med RTGI, cutscenes i 30 fps med full raytracing
Fidelity mode 4K 30 fps PSSR med RTGI, cutscenes i 30 fps med full raytracing
Balanced mode i 1800p 40 fps PSSR med RTGI, cutscenes i 30 fps med full raytracing

Series S
Fidelity mode 1080p 30 fps utan RTGI, cutscenes i 30 fps utan raytracing

Dom är fan gudar om dom lyckas med detta. Men jag hoppas du har rätt haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

PS5/Series X

Trailern är 1440p30. Att Fidelity skulle överträffa det är inte sannolikt.

För ev. performance mode så lär det vara typ motsvarande vad Series S spottar ur sig i 30 fps. Det är så det brukar förhålla sig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Trailern är 1440p30. Att Fidelity skulle överträffa det är inte sannolikt.

För ev. performance mode så lär det vara typ motsvarande vad Series S spottar ur sig i 30 fps. Det är så det brukar förhålla sig iaf.

Jag bara försökte skildra hur det skulle kunna vara på ett ungefär. Trailern består bara av cutscenes med avancerad ljussättning och skulle möjligen bara vara 1440p30. Det vet bara Rockstar i dagsläget. Det ska bli intressant att se vad Digital Foundry kommer fram till när de undersökt trailewr 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Jag bara försökte skildra hur det skulle kunna vara på ett ungefär.

4K eller 1440p är inte ungefär. De är milsvid skillnad.

Citat:

Trailern består bara av cutscenes med avancerad ljussättning och skulle möjligen bara vara 1440p30. Det vet bara Rockstar i dagsläget.

? Nej, det är fler än Rockstar som vet vad trailern är renderad i för upplösning/framerate.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Verkar som Digital Foundry kommit fram till att trailern är gjord genom ett bas PS5: "Straight out of nowhere, Rockstar unleashed a brand-new, feature-packed trailer for Grand Theft Auto 6 - and the level of visual accomplishment here is simply astonishing for a current-gen game - and captured from a standard PlayStation 5, no less.". Blev ju lite diskussion om detta igår.

Ska se i videon om de pratar mer om detta.

Permalänk
Medlem

4K30 trailer med black bars på standard PS5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Verkar som Digital Foundry kommit fram till att trailern är gjord genom ett bas PS5: "Straight out of nowhere, Rockstar unleashed a brand-new, feature-packed trailer for Grand Theft Auto 6 - and the level of visual accomplishment here is simply astonishing for a current-gen game - and captured from a standard PlayStation 5, no less.". Blev ju lite diskussion om detta igår.

Ska se i videon om de pratar mer om detta.

”Kommit fram till att” tycker jag är märkligt när det står i trailern ”PS5”.

Vi lever sannerligen i märkliga konspiratoriska tider…

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

”Kommit fram till att” tycker jag är märkligt när det står i trailern ”PS5”.

Vi lever sannerligen i märkliga konspiratoriska tider…

Var ju diskussion med att folk inte tyckte Rockstar tydliggjorde som du vet. Jag själv tänkte från början att det är från bas konsolen men var ju en del här som inte höll med Så då bör ju Digital Foundry vara en rimlig källa för de som tror annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Verkar som Digital Foundry kommit fram till att trailern är gjord genom ett bas PS5

John säger bara "supposedly captured on PS5 according to the trailer. It does not specify the PS5 Pro".
Lite konstigt är det ju att de inte tar upp hur base PS5 ska orka med all rtgi mm.

Rockstar har tweerkat:
Grand Theft Auto VI Trailer 2 was captured entirely in-game from a PlayStation 5, comprised of equal parts gameplay and cutscenes.
https://x.com/RockstarGames/status/1920181314092765494

Då vet vi att gameplay är de scener där Jason och Lucia ser lite B ut.

Alex på DF håller dock inte med om att Rockstar är ärliga

I must say - how exactly is it "gameplay" footage? The camera was anything but behind a character nor was it in first person. Are they saying the gameplay is 21 by 10 forced black bars?

I think anyone who has played a TPS or FPS would not described that as "gameplay". They should say photomode or debug camera or something in that case.
https://www.resetera.com/threads/rockstar-grand-theft-auto-vi...

Alex Battaglia
‪@dachsjaeger.bsky.social‬
Apparently Rockstar confirmed in an official post that GTA switched genres and is now an interactive film like 1983's Dragon's Lair? Crazy that after 5 mainline entries they would take away player camera control! Truly a new genre of game with that "gameplay trailer"!
https://bsky.app/profile/did:plc:pejtqsqsulyg2gfmtfqei67b/pos...

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

4K30 trailer med black bars på standard PS5...

Trailern är uppladdad som 4k 30 blackbars men renderad i 1440p som dom säger i videon.

Skrivet av Entash:

Var ju diskussion med att folk inte tyckte Rockstar tydliggjorde som du vet. Jag själv tänkte från början att det är från bas konsolen men var ju en del här som inte höll med Så då bör ju Digital Foundry vara en rimlig källa för de som tror annat.

Som Bozzeta säger nedan så säger han bara vad det står, ingen som kan bekräfta vad som faktiskt är sant eller ej. Men som dom säger så känns ju trailern kryddad med GI och RT som inte kommer finnas i Gameplay sen så visst kan det säkert vara bas ps5. Snyggt är det iaf!

Skrivet av Bozzeta:

John säger bara "supposedly captured on PS5 according to the trailer. It does not specify the PS5 Pro".
Lite konstigt är det ju att de inte tar upp hur base PS5 ska orka med all rtgi mm.

Rockstar har tweerkat:
Grand Theft Auto VI Trailer 2 was captured entirely in-game from a PlayStation 5, comprised of equal parts gameplay and cutscenes.
https://x.com/RockstarGames/status/1920181314092765494

Då vet vi att gameplay är de scener där Jason och Lucia ser lite B ut.

Alex på DF håller dock inte med om att Rockstar är ärliga

I must say - how exactly is it "gameplay" footage? The camera was anything but behind a character nor was it in first person. Are they saying the gameplay is 21 by 10 forced black bars?

I think anyone who has played a TPS or FPS would not described that as "gameplay". They should say photomode or debug camera or something in that case.
https://www.resetera.com/threads/rockstar-grand-theft-auto-vi...

Alex Battaglia
‪@dachsjaeger.bsky.social‬
Apparently Rockstar confirmed in an official post that GTA switched genres and is now an interactive film like 1983's Dragon's Lair? Crazy that after 5 mainline entries they would take away player camera control! Truly a new genre of game with that "gameplay trailer"!
https://bsky.app/profile/did:plc:pejtqsqsulyg2gfmtfqei67b/pos...

Dom är väl återigen ganska tydliga att detta kommer vara ett 30fps spel på current gen om det inte ska se förjävligt ut med låg upplösning. GI off avstängt lär inte finnas och inte ens AC Shadows klarade mer än 40fps på basps5 och det är natt och dag på assets och mängd hus/bilar/folk som ska ritas upp. Vilket är helt ok med tanke på vad vi faktiskt får. Hade jag haft basps5 hade jag kört i 30fps ändå om det nu skulle funnits 60fps läge för det skulle inte se bra ut alls utan förstöra upplevelsen för mig.
Intressant video och kul att se alla besparingar dom gjort grafiskt som inte egentligen märks i slutpresentationen. Imponerande.
Jag är supertaggad trots jag inte är nån gta-frälst spelare.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem