Vilka nya tekniker tvärvägrar du?

Permalänk
Medlem

Kontaktlös betalning för att jag inte kan välja PIN-kod på alla köp.

När min frus son var 17 år frågade han hur ett kreditkort fungerar. Inte ont anande berättade hon hur det fungerade och rätt vad det var så fick hon meddelandet från banken att kortet var spärrat p.g.a. kortet var beloppsgränsen nått max. Då hade han tagit kortet ur henne plånbok och suttit på Twitch och donerat till höger och vänster.

Godtagbart skäl?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

När min frus son var 17 år frågade han hur ett kreditkort fungerar. Inte ont anande berättade hon hur det fungerade och rätt vad det var så fick hon meddelandet från banken att kortet var spärrat p.g.a. kortet var beloppsgränsen nått max. Då hade han tagit kortet ur henne plånbok och suttit på Twitch och donerat till höger och vänster.

Godtagbart skäl?

Hmm, måste man inte godkänna med BankID första gången man lägger till kortet som betalningsmedel och gör första köpet?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vart påstår jag att jag inte är öppen för ny teknik?

Dina kommentarer att du inte vill testa tekniken i nya bilar.

Skrivet av Jumpcut:

Hmm, måste man inte godkänna med BankID första gången man lägger till kortet som betalningsmedel och gör första köpet?

Ja, det stämmer i min erfarenhet (kan dock inte tala om för alla kort).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Dina kommentarer att du inte vill testa tekniken i nya bilar.

Då får jag nog korrigera mig själv!
Morsan har en bil med adaptiv farthållare, det är nog det bästa som finns!
Hade varit najs att ha själv, jag har lite besvär med piroformis-muskeln när jag sitter och gasar och bromsar för mycket på långa sträckor.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MrRunaway:

Godtagbart skäl?

De två hör ju inte riktig ihop?
Kontaktlösa betalningar måste alltid godkännas på nåt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

För lägre belopp går det väl att blippa med bankkort utan att man avkrävs pin-kod? Kommer inte ihåg var gränsen går nuförtiden, har för mig att det höjdes under pandemin och är säkert olika mellan olika banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

För lägre belopp går det väl att blippa med bankkort utan att man avkrävs pin-kod? Kommer inte ihåg var gränsen går nuförtiden, har för mig att det höjdes under pandemin och är säkert olika mellan olika banker.

På mitt kort så verkar det vara helt slumpmässigt.
Kan få knacka kod för 79:- och slippa för 4000:-.
Det kan ju iofs vara en trigger efter en viss mängd som har "blippats" eller nåt.

Personligen så skulle jag vilja ha kod varenda gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

nånstans efter 400kr brukar jag få pinna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Då får jag nog korrigera mig själv!
Morsan har en bil med adaptiv farthållare, det är nog det bästa som finns!
Hade varit najs att ha själv, jag har lite besvär med piroformis-muskeln när jag sitter och gasar och bromsar för mycket på långa sträckor.

Jo, det är väldigt trevligt med en adaptiv farthållare. Speciellt i kombination med lane-keep-assist så underlättar det enormt på längre resor. Jag tycker att jag med det oftast kommer fram mycket mer utvilad och avslappnad.

Skrivet av Svensktiger:

Det kan ju iofs vara en trigger efter en viss mängd som har "blippats" eller nåt.

Har för mig det är vart 10:e gång för mig, men kan minnas fel. Kanske 20:e?

Ja, valfrihet kring detta med tex. en inställning hade ju varit bra.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frispel:

Skrivet av Svensktiger:

Det kanske finns undantag/olika intervaller eller belopp, men tror de flesta kräver kod då och då även vid lägre belopp.
Pillar man koden "naturligt" vid större inköp med jämna mellanrum så märker man nog inte av det (lika mycket).

Gav konsumenternas summering en snabb skumning:

Citat:

[..] Man kan göra kontaktlösa köp för större belopp men de måste bekräftas med PIN-kod. Vid vissa tidsintervall kommer kortutgivaren även att som extra säkerhetssystem kräva kod vid köp under beloppsgränsen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Smartklocka kan jag inte förstå varför man ska ha, har ju alltid mobilen med mig och den har klocka som visar tiden.

Permalänk
Medlem

Elbilar så klart, alldeles för kort räckvidd på dem.

Permalänk
Medlem

Smart klocka, enkom för att jag inte behöver mer vardagsstress, och skall jag då ha en smart klocka utan alla smarta funktioner.. Så kan jag ju ha en. klocka.
Så lägger mina pengar på snygga klockor istället.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Smartklocka kan jag inte förstå varför man ska ha, har ju alltid mobilen med mig och den har klocka som visar tiden.

Argumentet gäller ju för gammal ”dumklocka” också

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Med smartklocka kan du snabbt snegla på "telefonen" och se vem som ringer, eller om mailet/sms:et är viktigt eller ej och kan göra det lite mer diskret än att plocka upp telefonen, det kan "se lite finare ut" mot mobilen för att snabbkolla notiser.

Sedan så kan jag betala med min garmin-klocka, så jag behöver inte ta upp plånkan eller telefonen.

Sedan är det "lite kul" att kunna se pulsen och jämföra siffrorna mot innan/efter jag gjort något. typ.

Sedan kan du säkert göra en miljoner andra saker med klockan, men det intresserar inte mig så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Sedan kan du säkert göra en miljoner andra saker med klockan, men det intresserar inte mig så mycket.

Klocka med AirPods så har man musik , plånbok och bilnycklar i ett. No phone needed

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Klocka med AirPods så har man musik , plånbok och bilnycklar i ett. No phone needed

Kör android-telefon å klocka (tror garmin kör android av nåt slag)
min bil vill ha en sådan där gammeldags vrid-metall med klick-knappar för centrallåset (2019-modell)

Plånka har jag lagt in mitt privata kort, kan inte få in SEB/Mastercard-et för mitt företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Fördelen är just att man slipper att jämt och ständigt släpa runt på och vara så himla beroende av telefonen.

När man väl prövat (speciellt med en smartklocka med LTE) så är känslan oerhört befriande! ❤️

Perfekt att slippa även på promenader, joggingturer, etc. Man kan lätt streama musik via klockan, ta samtal/meddelanden, hålla koll på kalendern, etc.

Sedan för mig i jobbsammanhang så är det oerhört mycket snyggare att ta en snabb blick på klockan på armen för att snabbt se när man har nästa möte, och slippa att vara oartig och ta upp telefonen (även om man inte heller får titta allt för ofta på klockan, då man kan kan uppfattas som stressad, är det oerhört mycket artigare och smidigare än att pilla med telefonen under möten).

Skrivet av lindahlj:

Elbilar så klart, alldeles för kort räckvidd på dem.

Det beror väl på.

Dels finns det olika elbilar (med olika räckvidd), sedan så finns det även bensinbilar med olika räckvidd. Finns många som har små enkla bensinbilar, utan att räckvidden är enorm (och som inte heller klagar på det).

Nyfiken; vad har du för bilmodell själv i dag?

Vad skulle du uppskatta att du har för praktisk räckvidd på den?

Skrivet av oobum:

Smart klocka, enkom för att jag inte behöver mer vardagsstress, och skall jag då ha en smart klocka utan alla smarta funktioner.. Så kan jag ju ha en. klocka.
Så lägger mina pengar på snygga klockor istället.

För mig innebär en smartklocka mycket mindre stress.

Fördelen är att jag hela tiden inte bara kan se tiden, men även när nästa möte är. Då blir jag lugn och mindre stressad. Nackdelen med en vanlig klocka (som bara kan visa vad tiden är, men inte vad du skall ha tiden till eller synka med), är att man då hela tiden måste checka sin telefon för kalendern.

För mig är det oerhört befriande att ha en enkel lätt klocka på armen som kan ha koll på bägge sidorna av ekvationen; både tiden, samt kalendern som visar vad man skall ha tiden till.

Det sagt har jag en massa "vanliga" klockor också. Allt från Casio digitalur till dyra mekaniska schweiziska klockor. Inget fel i det, och inte heller någon motsats. Precis som man kan ha en enkel praktisk vardagsbil, men ändå en kul snygg sportbil man kör med på helgen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns extremt många saker, men sen är jag gammal och förmodligen bitter också.

• Streamingtjänster

• Chromium

• Samsung

• Äta på ställen som kräver app

• Wifi som standard i allt

• "owner clubs" på SweC

• Smartklockor - Du har en mobil, köp en fin klocka istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Margarin:

• Streamingtjänster

• Chromium

• Samsung

• "owner clubs" på SweC

Wow!
En tvillingsjäl!
Jag vill dock lägga till bilar med skärmar istället för riktiga mätare.
Och såklart företag som medvetet försämrar sin service för att tvinga kunder att använda en app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Margarin:

• Streamingtjänster

• Chromium

• Samsung

• "owner clubs" på SweC

fyfan för detta... vänder alltid när jag kommer till ställen som kräver app för att beställa..
Saker som kräver avlyssning ryker direkt också om man inte kan fysiskt koppla ur all typ av spårning

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Bluetooth vid skrivbordet för saker som bara används vid skrivbordet.

Sladd tack...

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nu ja, men inte då.

Skrivet av tcntad:

Har man stulit en gång, kan man göra det igen så de här hör absolut ihop. Han är orsaken till min skepsism.

Jag vill också understyrka att det finns fler skäl än så jag inte tänker skriva om offentligt.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Vägrar och vägrar men typ det mesta under "smarta hem" produkter känns ganska meh, fjärrkontroll till tv:n räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fördelen är just att man slipper att jämt och ständigt släpa runt på och vara så himla beroende av telefonen.

När man väl prövat (speciellt med en smartklocka med LTE) så är känslan oerhört befriande! ❤️

Perfekt att slippa även på promenader, joggingturer, etc. Man kan lätt streama musik via klockan, ta samtal/meddelanden, hålla koll på kalendern, etc.

Sedan för mig i jobbsammanhang så är det oerhört mycket snyggare att ta en snabb blick på klockan på armen för att snabbt se när man har nästa möte, och slippa att vara oartig och ta upp telefonen (även om man inte heller får titta allt för ofta på klockan, då man kan kan uppfattas som stressad, är det oerhört mycket artigare och smidigare än att pilla med telefonen under möten).

Det beror väl på.

Dels finns det olika elbilar (med olika räckvidd), sedan så finns det även bensinbilar med olika räckvidd. Finns många som har små enkla bensinbilar, utan att räckvidden är enorm (och som inte heller klagar på det).

Nyfiken; vad har du för bilmodell själv i dag?

Vad skulle du uppskatta att du har för praktisk räckvidd på den?

För mig innebär en smartklocka mycket mindre stress.

Fördelen är att jag hela tiden inte bara kan se tiden, men även när nästa möte är. Då blir jag lugn och mindre stressad. Nackdelen med en vanlig klocka (som bara kan visa vad tiden är, men inte vad du skall ha tiden till eller synka med), är att man då hela tiden måste checka sin telefon för kalendern.

För mig är det oerhört befriande att ha en enkel lätt klocka på armen som kan ha koll på bägge sidorna av ekvationen; både tiden, samt kalendern som visar vad man skall ha tiden till.

Det sagt har jag en massa "vanliga" klockor också. Allt från Casio digitalur till dyra mekaniska schweiziska klockor. Inget fel i det, och inte heller någon motsats. Precis som man kan ha en enkel praktisk vardagsbil, men ändå en kul snygg sportbil man kör med på helgen.

Vill säga att det märks otroligt tydligt när människor kollar på sina smartklockor för mer än att se vad klockan är, de tappar precis lika mycket fokus på samtalet som om de tar upp telefonen. Fruktansvärt irriterande skulle jag säga som motpart.

Och under promenader/joggingturer mm är exakt sådana tillfällen som jag absolut inte vill kolla kalender, svara på samtal eller liknande, så en telefon med "stör ej" är det jag väljer då.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Kvalificerar inte direkt som "ny teknik" kanske, men 4K för datorer. Vill inte ha interface som ser ut som en gigantisk smartphone.
Förresten, allt trådlöst som inte nödvändigtvis måste vara trådlöst, alltså mobiltelefoner exempelvis, är bara en löjlig gimmick.

Permalänk
Medlem

Elscooter 💀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Margarin:

• Streamingtjänster

• Chromium

• Samsung

• "owner clubs" på SweC

Behåll smartklockan, men dumpa mobilen istället.

Kör ofta så och skitnöjd med att inte behöva vara så mobilberoende hela tiden.

Skrivet av Selmalagerlöf:

fyfan för detta... vänder alltid när jag kommer till ställen som kräver app för att beställa..
Saker som kräver avlyssning ryker direkt också om man inte kan fysiskt koppla ur all typ av spårning

Japp. Säger det till alla som säger att de bättre vill värna sin integritet; dumpa era mobiltelefoner, och sluta lägga ut allt på (a)sociala media.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare skulle jag aldrig köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Vill säga att det märks otroligt tydligt när människor kollar på sina smartklockor för mer än att se vad klockan är, de tappar precis lika mycket fokus på samtalet som om de tar upp telefonen. Fruktansvärt irriterande skulle jag säga som motpart.

Det stämmer inte alls som du påstår. Det går lika fort att se på tiden som vilken klocka som helst, och även när nästa möte är.

Skrivet av oobum:

Och under promenader/joggingturer mm är exakt sådana tillfällen som jag absolut inte vill kolla kalender, svara på samtal eller liknande, så en telefon med "stör ej" är det jag väljer då.

Tittar inte på kalendern under joggingturen. Däremot så streamar jag ofta musik från Apple eller Spotify, eller lyssnar på en bra och intressant podd. Vilket är helt kockrent med en smartklocka.

Visa signatur