Bästa setup för trådlös Xbox kontroller med PC?

Permalänk
Medlem

Bästa setup för trådlös Xbox kontroller med PC?

Tjena!

Börjar bli dags att uppgradera från min 11+ år gamla trådade xbox 360 kontroller vars joysticks bokstavligen håller på att desintegrera

Min önskan nu är en trådlös Series X kontroller, och helst skulle jag vilja kunna ställa undan den på laddning när den inte används, och helt enkelt plocka upp den när jag vill spela något, med så lite meck och bök som möjligt.

Är det någon som har en sådan sorts setup och hur får ni det att funka? Som jag förstår går den via bluetooth men det finns väl också en 2,4ghz adapter som går att köpa, är det bra/nödvändigt? Kontrollen går ju också via AA-batterier, så hur har ni löst detta utan att behöva hålla på och fylla på/byta batterier hela tiden?

Någon här som har fått till en sådan "bekväm" trådlös kontroller-setup med sin PC?

/Emil

Visa signatur

9070 XT - 9950X3D - LG C4 42"

Permalänk
Medlem

Jag har inte xbox. Men mina PS5 och 4 kontroller kopplas lätt till datorn med blåtand. Eller usb kabel om man vill köra trådat.
För batteri laddning så fins det stativ som man kan köpa och ställa de i när de kontrollen inte används.

Xbox borde väll ha något lika lätt system kan man ju tycka nu för tiden.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag kör min PS5 kontroll via Bluetooth och det funkar klockers efter initiell parning, så jag gissar Xbox kontroller fungerar minst lika bra.
Och PS5 kontrollen har inbyggt batteri så kopplar bara in dens sladd då och då. Alternativt kan man använda deras laddstation.

För Xbox kontroller verkar det finnas tredjeparts laddstationer med batterier.
(Finns säkert 100 olika hos olika affärer, men råkade snubbla in på Kjell).

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en sån här, kalas nöjd, väger lätt och ligger skönt i handen.
https://www.netonnet.se/art/gaming/rattar-och-kontroller/hand...

Annars finns den här också med landställ.
https://www.netonnet.se/art/gaming/rattar-och-kontroller/hand...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc