Hur mycket drar din cpu och gpu vid youtube tittande?

Permalänk

Hur mycket drar din cpu och gpu vid youtube tittande?

Och din dator totalt? Min drar runt 130-138W är det normalt? Har en 7700X och en Radeon 7800 XT. När jag inte tittar på youtube så drar datorn runt 85-90W.

Vad är det med youtube som drar upp det så mycket? Jag trodde AV1 kodningen var effektiv?

Kör också 3st m2 ssder och en hårddisk. Mätt från en elmätare från jacket så det är hela datorn vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Min drar runt 130-138W är det normalt? Har en 7700X och en Radeon 7800 XT.

Jag har after effects, premiere pro, youtube, discord och spotify uppe och min 14700kf drar mellan 30-45w

Permalänk
Hedersmedlem

Nu menar du väl hela datorn igen, eller?
Men för att svara på frågan: 36 W i snitt för min 5800X3D för en 1080p60-video. Massvis med bakgrundsgrejer dock, omkring 10 program + 8 till i systray.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Hur mäter du?

Permalänk
Moderator
Moderator

Tittandes på en 4K video ligger mitt 7800 XT på ungefär 45W.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nu menar du väl hela datorn igen, eller?
Men för att svara på frågan: 36 W i snitt för min 5800X3D för en 1080p60-video. Massvis med bakgrundsgrejer dock, omkring 10 program + 8 till i systray.

Skrivet av dlq84:

Hur mäter du?

Skrivet av twit:

Tittandes på en 4K video ligger mitt 7800 XT på ungefär 45W.

Har uppdaterat min fråga! Drar en 7800 XT verkligen så mycket? Nu tittade jag på en recension och enligt den när man kör video playback så drar den mellan 40-43W. Medan andra mellanklasskort från Nvidia drar betydligt mindre. 9070 XT drar 30W medan nyaste Blackwell korten drar mellan 15-25W från Nvidia.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dinkefing:

Har uppdaterat min fråga!

Din trådtitel lyder nu "Hur mycket drar din cpu vid youtube tittande?", men i tråden talar du om grafikkort (gpu). Det blir lite rörigt

Skrivet av Dinkefing:

Medan andra mellanklasskort från Nvidia drar betydligt mindre. 9070 XT drar 30W medan nyaste Blackwell korten drar mellan 15-25W från Nvidia.

Det där är ju något alla tillverkare jobbar på, och ofta blir bättre över tid. AMDs 7000-serie drar mer än deras 9000-serie, Nvidias 40-kort mer än deras 50-kort. Nvidia har legat bättre till än AMDs motsvarande åtminstone de senaste tre generationerna.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

Din trådtitel lyder nu "Hur mycket drar din cpu vid youtube tittande?", men i tråden talar du om grafikkort (gpu). Det blir lite rörigt
Det där är ju något alla tillverkare jobbar på, och ofta blir bättre över tid. AMDs 7000-serie drar mer än deras 9000-serie, Nvidias 40-kort mer än deras 50-kort. Nvidia har legat bättre till än AMDs motsvarande åtminstone de senaste tre generationerna.

Jag ändrade titeln nu så det blir lite mer klart.

Min 7700X håller runt 35-38W och min Radeon 7800 XT håller runt 40-45W enligt HWMonitor. Ändå drar datorn totalt runt 135W från väggen. Vad är det som är fel?

Permalänk

brukar väl vara runt 30-40W på cpu och 25-40W last på gpu ungefär vid youtube/random websurfande.

kan inte säga exakt men genrellt så låg last att grafikkortet inte äns går ur idle äns ~210Mhz gpu och 800Mhz på minnet

dator i signatur.

använder HWinfo för att se effekt på varje komponent
mjukvaru beräknad effekt brukar generellt inte vara superexakt mätning men nånstans i bollparken iaf.
vill man ha mer exakt så är det fysiskt koppla sig på med mätinstrument som gäller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

brukar väl vara runt 30-40W på cpu och 25-40W last på gpu ungefär vid youtube/random websurfande.

kan inte säga exakt men genrellt så låg last att grafikkortet inte äns går ur idle äns ~210Mhz gpu och 800Mhz på minnet

dator i signatur.

använder HW monitor för att se effekt på varje komponent inte superexakt mätning men nånstans i bollparken iaf

Klockhastigheten på min 7800 XT ligger runt 70-90Mhz för GPUn och 2200-2400Mhz för minnet. Hur kan du få ner det till 800Mhz vid youtubetittande. Vad gör jag för fel?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dinkefing:

Min 7700X håller runt 35-38W och min Radeon 7800 XT håller runt 40-45W enligt HWMonitor. Ändå drar datorn totalt runt 135W från väggen. Vad är det som är fel?

Vad är det som skulle vara fel?

Din processor (35W) och grafikkort (45W) drar sammanlagt 80W Därtill har du moderkort, minne, lagring, fläktar, kanske lite lysdioder. Därtill är ditt nätaggregat inte 100% effektivt, utan det drar lite mer ifrån väggen än vad datorn förbrukar (mellanskillnaden blir värme i nätaggregatet). Mäter du med en enkel "el/strömmätare" har den också en viss tolerans och kan säkert visa 5% fel. Inga problem att då komma upp i 135W totalt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Klockhastigheten på min 7800 XT ligger runt 2200-2400Mhz och inte 800Mhz vid youtubetittande. Vad gör jag för fel?

forcerat nånting i adrenaline så kortet inte klockar upp sig baserat på gpu lasten?

Nvidia har en sån funktion men har inte haft ett "AMD" kort sen de hette ATI för sådär 15-20 år sen så kan inte säga om något liknande finns på amd.

på Nvidia heter funktionen "Power managemnt mode" och man stänger av nedklockningen om man ställer den till "maximum performance mode"

men iom att jag inte har varit i kontakt med AMD kort kan jag inte svara på hur de beter sig normalt eller var liknande funktion skulle ev finnas i adrenaline kontrollpanelen.

dock är nog inte 40-45W helt åt skogen i "idle" för ett 7800xt med tanke på att full last ligger de väl uppåt 300+W , 263W tydligen

kan ju mycket väl vara att amd kör samma princip som på sina cpuer och klockar inte ner något nämnvärt utan deaktivera delar helt när den inte lägger last på dem för att få ner strömförbrukningen olastad.

vet inte alls hur amd gör.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte alls hur amd gör.

Mitt 7800 XT ligger på ~200MHz vid youtubetittande (4K). Dock finns ju en uppsjö sensorer så risk att man kollar på fel värde.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Frågan kanske är hur mycket "hårddisken", vari "modermodemet" ingår, drar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Klockhastigheten på min 7800 XT ligger runt 70-90Mhz för GPUn och 2200-2400Mhz för minnet. Hur kan du få ner det till 800Mhz vid youtubetittande. Vad gör jag för fel?

Har du en eller flera skärmar inkopplade? AMD har väl fortfarande inte riktigt löst problemet där du har fler skärmar i olika upplösningar/frekvens och resulterar i att minnet inte klockas ner på GPUn ordentligt.
Mitt 7900XTX har 909MHz på minnet bara med webbläsaren öppen här. Total board power är 58W enligt Adrenalin.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Google Chrome? senaste Windows 11 uppdatering? fick stänga av hårdvaru acceleration då Chrome blev som sirap och käkade upp alla resurser med det igång efter Windows 11 uppdateringen...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ställer inte jag in skärmen så att dennes "fressync premium pro" är igång så maxas GPUn's ram konstant. Kanske det som dummar sig för dig..

Annars medans jag skriver detta och har en video på utuub igång
cpu: 3w
gpu: 30w

Visa signatur

360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Skrivet av OldScrub:

Ställer inte jag in skärmen så att dennes "fressync premium pro" är igång så maxas GPUn's ram konstant. Kanske det som dummar sig för dig..

Annars medans jag skriver detta och har en video på utuub igång
cpu: 3w
gpu: 30w

<Uppladdad bildlänk>

Hur är det ens möjligt att din cpu endast använder 3W? Jag aldrig fått ner min 7700X till mindre än 28W mätt med HWMonitor vid vila på skrivbordet.

Om jag tittar på en youtube video och går in på AMD Software Adrenalin så står det att CPUn använder 2-5% men samtidigt står det att den använder 37W enligt HWMonitor. Jag har svårt att tro att din CPU endast använder 3W något är fel där.

Däremot använder min 7800 XT endast 9-13W TBP och i HWMonitor visar den 17W TBP.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Verkar ändå vara en klar förbättring genom åren på CPU-sidan, men effekten från väggen känns lite hög.

Kör jag en YT-video i Chrome på en 3900X/RTX2070 drar CPU 55-65 W (hoppar rätt mycket) medan GPU ligger rätt stabilt på 11 W enligt HWMonitor. Från väggen drar det då 100-105 W.

Det stämmer nog rätt bra med att resten av datorn lär dra 15-20 W (är 4 st DIMMs, bara de lär dra 5-10 W sen tillkommer moderkort, inget annat lär vara så signifikant) kombinerat med att PSU inte är supereffektivt vid låg effekt.

Kör man ett spel så effekten från väggen blir strax över 300 W stämmer det HWMonitor rapporterar + att PSU lär vara 85-90 % effektivt där rätt bra.

Är inte det rätt mycket för att kolla YT? Absolut, men tror att det i första hand beror på att låg effekt vid "idle" eller nära "idle" (vilket är fallet när man bara kolla på YT) inte alls är prioritet för desktop system.

Har kvar min 5775C dator. Den är rätt mycket en laptop CPU i en desktop socket, något man ser i att där drar CPU ~3 W vid "idle" och 10-15 W när man kollar YT (enligt de sensorer HWMonitor använder, den datorn kör Ubuntu).

Om jag mäter på min laptop: totalt ~10 W från USB när den visar en YT-video (har en mätare för USB, så effektivitet där är högre än med 230 V mätare, d.v.s. "mer rätt"), det inkluderar då en 16" högupplöst skärm.

TL;DR tycker du ligger lite högt från väggen, men vad du ser från CPU/GPU känns fullt rimligt. Får man <10 W på en desktop CPU tror jag man läst av fel sensor alt. det är en NUC eller på något annat sätt egentligen en laptop-CPU. Som lägst rapporterar sensorn för "CPU-cores" 4 W för mig men den relevanta är "package power" som aldrig går under 35 W på mitt 3900X system.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tittar på tuben nu med 4080 super 18w drar den.

Permalänk
Medlem

Låt oss äga att du har ett hyggligt nätagg med 90% verkningsgrad, det gör att din dator faktiskt drar 119W efter effektförlust i själva nätagget. 83W går till CPU och GPU sammanlagt, då har vi 36W kvar till SSD (ca 8W styck), modekort, RAM, fläktar, mus och tangentbord och så vidare.

Tycker inte det verkar jättekonstigt alls. Du får förklara varför du tror att det skulle vara något fel.