Permalänk
Medlem

Skärmen slocknar till och från

Jag försöker ansluta två skärmar till min laptop. Den ena skärmen ansluter jag via Hdmi och den fungerar klockrent. Skärm nummer 2 försöker jag ansluta via en kabel (hdmi till USB C) men den slocknar till och från hela tiden. Skärm 1 kopplas upp till nvidiagrafikkortet men skärm 2 vill hela tiden använda intelkortet.

Jag har uppdaterat alla drivrutiner och inget fungerar. Är det någon som vet hur jag ska lösa problemet?

Permalänk
Hedersmedlem

När du säger att den slocknar till och från, innebär det att den blinkar och sedan kommer tillbaka, eller vad händer?

Sedan är det bra om du kommer med lite mer info.
Vad är det för dator? Vad är det för skärmar? Så detaljerade modell som möjligt.
Ansluter du skärmarna direkt till laptopen eller via någon form av docka?
Har du båda skärmarna anslutna till datorn samtidigt?
Kan du se något mönster i när detta händer?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Vega83
Vad är det för laptop och skärmar och ska orkar den driva skärmarna? Har du testa att bara ha skärm 2 inkopplad?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Inte så att usb-c porten är direktkopplad till intelkretsen som deaktiveras när nvidia kortet aktiveras?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

När du säger att den slocknar till och från, innebär det att den blinkar och sedan kommer tillbaka, eller vad händer?

Sedan är det bra om du kommer med lite mer info.
Vad är det för dator? Vad är det för skärmar? Så detaljerade modell som möjligt.
Ansluter du skärmarna direkt till laptopen eller via någon form av docka?
Har du båda skärmarna anslutna till datorn samtidigt?
Kan du se något mönster i när detta händer?

Skrivet av bärplockaren:

@Vega83
Vad är det för laptop och skärmar och ska orkar den driva skärmarna? Har du testa att bara ha skärm 2 inkopplad?

Skrivet av Rouge of Darkness:

Inte så att usb-c porten är direktkopplad till intelkretsen som deaktiveras när nvidia kortet aktiveras?

Den slocknar och kommer sedan tillbaka. Kan inte se något mönster utan det händer lite då och då. Jag har testat att bara ha skärm 2 inkopplad via USB C och den håller på lika då så det har inget med skärm nummer 1 att göra.

Min dator är en Asus TUF Dash f15 FX516PM, skärm 1 är en MSI G271 och skärm 2 är en Asus VG27AQ1A. Jag har ingen docka, efter tidigare tips här på forumet så kopplar jag in skärm 1 med HDMI (det är den skärmen jag spelar på) och skärm 2 med USB C (kabel HDMI till USB C). Tanken är att jag ska kunna ha discord eller webbläsaren öppen på skärm 2 medans jag spelar.

Permalänk
Medlem

Har det fungerat förut eller har det aldrig fungerat?
Vad använder du för HDMI -> USB-C kabel? Länka gärna!

För mig luktar detta att kabeln inte orkar med bandbredden eller något händer när signalen ska konverteras.

Har du följt detta som @Laxpudding skrev i din förra tråd?

Skrivet av Laxpudding:

Har laptopen Thunderbolt 4 är det inga konstigheter att ansluta en andra skärm. En dockningstation är inte nödvändig utan DP-alt-mode över TB-porten är där från början. Det man behöver är en kabel specificerad för ändamålet att köra den skärm man vill ansluta. Random första bästa och billigaste USB-C-till-DP-kabel (eller USB-C-till-HDMI) kommer inte alltid fungera ifall man vill ansluta en skärm med lite mer krav på bandbredd. Rätt många i forumet som försökt och landar på max 4K/30 eller 1440p/60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vega83:

Den slocknar och kommer sedan tillbaka. Kan inte se något mönster utan det händer lite då och då. Jag har testat att bara ha skärm 2 inkopplad via USB C och den håller på lika då så det har inget med skärm nummer 1 att göra.

Min dator är en Asus TUF Dash f15 FX516PM, skärm 1 är en MSI G271 och skärm 2 är en Asus VG27AQ1A. Jag har ingen docka, efter tidigare tips här på forumet så kopplar jag in skärm 1 med HDMI (det är den skärmen jag spelar på) och skärm 2 med USB C (kabel HDMI till USB C). Tanken är att jag ska kunna ha discord eller webbläsaren öppen på skärm 2 medans jag spelar.

Det är inte så enkelt att det är glapp i usb-c kontakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det är inte så enkelt att det är glapp i usb-c kontakten?

Nej jag tror inte det, det är en helt ny kabel och jag har aldrig använt usb-c uttaget på datorn.

Permalänk
Medlem

Tänds även istället då och då i sovläge?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vega83:

Nej jag tror inte det, det är en helt ny kabel och jag har aldrig använt usb-c uttaget på datorn.

Kan du länka till vilken kabel det är du köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Har det fungerat förut eller har det aldrig fungerat?
Vad använder du för HDMI -> USB-C kabel? Länka gärna!

För mig luktar detta att kabeln inte orkar med bandbredden eller något händer när signalen ska konverteras.

Har du följt detta som @Laxpudding skrev i din förra tråd?

Jag har köpt en High speed HDMI Cable från hama, det kanske är den som är felet då? Förstår inte riktigt det Laxpudding skrev tidigare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vega83:

Jag har köpt en High speed HDMI Cable från hama, det kanske är den som är felet då? Förstår inte riktigt det Laxpudding skrev tidigare.

Är det USB-C kabeln du refererar till då som är High Speed?
Men som tidigare konstaterats så är problemet isolerat till just skärmen som är kopplad via USB-C. Har du provat att koppla in den andra skärmen via USB-C för att se om den också blinkar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är det USB-C kabeln du refererar till då som är High Speed?
Men som tidigare konstaterats så är problemet isolerat till just skärmen som är kopplad via USB-C. Har du provat att koppla in den andra skärmen via USB-C för att se om den också blinkar?

Ja kabeln heter High Speed HDMI Cable. Jag har provat med andra skärmar och det blir samma problem då också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vega83:

Ja kabeln heter High Speed HDMI Cable. Jag har provat med andra skärmar och det blir samma problem då också.

Prova en annan kabel.

Kan du länka kabeln du använder?

Jag förstår det som att skärmen är en 2560x1440@170Hz inkl HDR? High Speed HDMI klarar 10,2Gbit/s vilket räcker till 1920x1080@144Hz eller 2560x1440@75Hz. Du behöver en kabel som klarar Ultra High Spped för att kunna köra den skärmen på specs. Alternativt kan du prova att dra ner refresh rate på skärmen till 60Hz om du ändå bara ska använda den som sekundär skärm.

Visa signatur