Jag såg Tradera nämnas i tråden, som också är en betaltjänst, men inget om det kostnadsfria alternativet. Jag har använt mig av SweC marknad tidigare, men sedan Blocket blev gratis i de flesta kategorierna så är det ett sjävklart val för mig. Väldigt ofta handlar det om mindre prylar där ett annonspris på 30kr påverkar det man får ut markant (e.g. begagnade konsollspel). De har sedan länge haft blocketpaketet som gör distansköpen trygga (har själv använt mig av det 2 gånger och det gick bra), och i dagsläget kräver de att alla legitimerar sig via bankID.
Skulle SweC Marketplace kunna finansieras med reklam istället (e.g kolla på 1 minut reklam eller betala för annonsen) så skulle jag nog använda mig av det igen för mindre/billigare saker.
Nu lite mer on-topic, själv tycket jag mer om att göra upp affären på distans av 2 anledningar, 1 är att man får tillgång till större utbud (speciellt om man inte bor i en storstad), 2 är att man med köpskydd kan i lugn och ro testa det man köpt innan man släpper pengarna. Själv vill jag inte ta upp en halvtimme av någons tid att testa t.ex. ett grafikkort fullt ut innan köp, och vill jag skynda på det så är risken på min sida. Inget kontrakt hjälper lika mycket som köpskydd där säljaren får pengarna efter att köparen godkänt varan.