Handla säkert i SweClockers marknad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Testa du och sälj där så får du uppleva Tradera

Skänker hellre bort saker än att lägga upp något där.

Jag har sålt och köpt över 350 st olika saker på Tradera sen 2003, nog max 10 st av köpen som inte har uppfyllt objektbeskrivningen ..men idag inga problem Tradera återbetalar hela köpesumman "Tradera Köptrygghet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Jag har sålt och köpt över 350 st olika saker på Tradera sen 2003, nog max 10 st av köpen som inte har uppfyllt objektbeskrivningen ..men idag inga problem Tradera återbetalar hela köpesumman "Tradera Köptrygghet"

Täcker dock inte frakten, och Traderas fraktalternativ täcker bara upp till 5000 kr. Alltså om saken kostar 5001 kr så gäller ingen försäkring om den försvinner under transport.

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har raderat en kort avstickare som hellre än att diskutera trådens ämne ville skjuta den i sank med teman som faller under forumreglernas § 1.7.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewi:

Täcker dock inte frakten, och Traderas fraktalternativ täcker bara upp till 5000 kr. Alltså om saken kostar 5001 kr så gäller ingen försäkring om den försvinner under transport.

Om varan gick för 5001kr får du 5000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av two4player:

Jag såg Tradera nämnas i tråden, som också är en betaltjänst, men inget om det kostnadsfria alternativet. Jag har använt mig av SweC marknad tidigare, men sedan Blocket blev gratis i de flesta kategorierna så är det ett sjävklart val för mig. Väldigt ofta handlar det om mindre prylar där ett annonspris på 30kr påverkar det man får ut markant (e.g. begagnade konsollspel). De har sedan länge haft blocketpaketet som gör distansköpen trygga (har själv använt mig av det 2 gånger och det gick bra), och i dagsläget kräver de att alla legitimerar sig via bankID.

Skulle SweC Marketplace kunna finansieras med reklam istället (e.g kolla på 1 minut reklam eller betala för annonsen) så skulle jag nog använda mig av det igen för mindre/billigare saker.

Nu lite mer on-topic, själv tycket jag mer om att göra upp affären på distans av 2 anledningar, 1 är att man får tillgång till större utbud (speciellt om man inte bor i en storstad), 2 är att man med köpskydd kan i lugn och ro testa det man köpt innan man släpper pengarna. Själv vill jag inte ta upp en halvtimme av någons tid att testa t.ex. ett grafikkort fullt ut innan köp, och vill jag skynda på det så är risken på min sida. Inget kontrakt hjälper lika mycket som köpskydd där säljaren får pengarna efter att köparen godkänt varan.

Jättebra för köpare, värdelöst för säljare.

Jag tror inte SweC får in 30Kr på att någon tvingas glo på 1 minut reklam på långa vägar.
Det som SweC kan göra dock är att sälja annonser på andra sätt än Swish.
Köp nytt grafikkort från exempelvis Inet och få en "gratis" annons på SweC för att sälja t.ex. ditt gamla grafikkort är nog mer gångbart.

Risken med konsolspel är ändå monetärt ganska liten.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsquanch:

Så du fick pengarna tillbaka?

Jag fick det vid ett tillfälle och då fick jag mer än jag betalade för varan då jag ansåg att anskaffningsvärdet för ett nytt likvärdigt föremål var högre

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Inte köpt eller sålt Jättemkt på swec genom åren, men de har varit de klart smidigaste o mest reko affärerna jag gjort.

Håller med men när du minst anar det stöter du på ett rötägg och du är några tusenlappar fattigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Håller med men när du minst anar det stöter du på ett rötägg och du är några tusenlappar fattigare.

Ish, har ju obv haft turen att slippa sånt själv
Men det är väl just därför bankid och/eller rek i forumtråden här, känns lite extra viktigt.
Avhängigt vad man villhöver köpa/'investera i', så är ju ofta datorer/datordelar, skärmar o diverse tillbehör rätt dyra grejer, så.. bara för att nån är 'ruttet rötägg' så bör ju ingen hyfsat juste nörd här bli snuvad på några tusingar här, nånsin helst, hell nah.

Haft flera otrevliga/obehagliga interaktioner med folk både som köpare o säljare via Tradera, nämner det bara lite kort utan att vilja återge dessa i detalj.

Här via swec så har jag iirc tidigare (haft äldre konto) typ fått ett toppenfunkis gtx 970 el 980 överlämnat snabbt o smidigt på TCentralen, samt råkat få chilla lite kort hemma hos nån som typ varit med o byggt goat sim in space, heh. Minns inte vad jag sålde då, en nintendont-switch tror jag. Funktionstestades kort irl iom affär, iirc.

Men vi lär behöva stävja folk som försöker eller t.o.m lycka blåsa folk även framledes, medelst god samverkan.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.