Lång leveranstid av bildelar. Rimligt eller är jag otålig?

Permalänk
Medlem

Lång leveranstid av bildelar. Rimligt eller är jag otålig?

Detta kanske inte passar in i det här forumet men känner att jag måste få klaga lite samt få höra vad någon annan tycker om jag är helt orimilig här eller inte.

Jag äger en KIA som någon gång runt början på maj började bete sig konstigt och motorlampan tändes.

Jag hör då av mig till lite olika verkstäder och får tid hos en kedja den 15/5.

Jag svänger förbi och lämnar in bilen direkt vid öppning kl 8 på morgonen och hör ingenting resten av dagen.

Dagen efter, 16:30, 30 minuter innan stängning så har jag fortfarande inte hört någonting och ringer då verkstaden och frågar vad som händer och får då svaret att det är lite delar som behöver bytas och han har hört av sig till KIA för att få fram lite priser så han kan skapa en offert åt mig men inte fått något svar från KIA. Det tycker jag känns rimligt så vi kommer överens om att avvakta några dagar.

Onsdagen den 21/5 hör verkstaden av sig till mig och berättar då att det är 2 nya spridare som behöver beställas från KIA, jag får ett pris på dessa och en leveranstid på 1-3 veckor där killen på verkstaden berättar att det oftast levereras första veckan men kan ta upp till 3.

Då jag inte har så jättebra koll på bilar så ber jag honom att lägga beställningen direkt då jag vill ha tillbaka bilen så snart som möjligt.

Efter 3 veckor, den 9/6 så ringer jag verkstaden igen och frågar om delarna har kommit än och vad som händer. Får då svar att han fortfarande väntar på delar men fått det lovat av KIA att delarna ska komma senast idag den 18/6.

Då jag inte hört någonting från verkstaden idag så ringer jag upp och frågar hur det har gått och får som svar att ingen leverans har kommit och att han ska åka och höra med KIA imorgon och sedan höra av sig.

Jag undrar ju då, är detta hur det brukar vara när man beställer originaldelar som är utanför en standardservice eller hur kan det vara möjligt att det tar över en månad att skicka någonting från ett företag till ett annat när jag själv kan beställa saker från aliexpress/wish/vilken kinesisk butik som helst och få hem sakerna på den tiden?

Finns det någonting jag själv kan göra här mer än att ligga på verkstaden?

Permalänk
Medlem

1 månad är orimligt länge om delarna faktiskt finns tillgängliga och inte är restade.
1-3 dagar om delen finns i europa brukar vara standard.
Men 1 månad är så länge att dom borde frågat om du kunde tänka dig OE delar eller kanske refurbished och eventuellt begagnat i värsta fall.

Permalänk
Medlem

Kan berätta att det verkar var mycket problem att få he bil delar just. min pappas Range rover krånglade i växellådan Verkstaden fick vänta nästan två månad på en adapter för spolning. sen krånglade växellådan igen och då letande dom efeer en ny ventil som var jätte svår att hitta. en fick skickas ifrån italien. men det löste inte växellådan heller. Då tog vi bilen till en annan verkstad som bytte hela växel lådan till en anna men där fivk vi också vänta 2.5 veckor. pappa far utan bil i 4 månader.

Jag kör en Pugeot där Adblue pumpne gick sönder och jag fick vänta tre veckor på en ny från tredje part och den var defekt när verkstaden fick den så dom fick beställa en ny så jag fick vänta igen. Nu har även kamkedjan på bilen gått sönder och jag har väntat tre veckor och verkstaden vvet fortfarande inte när dom får hem delen alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

1 månad är orimligt länge om delarna faktiskt finns tillgängliga och inte är restade.
1-3 dagar om delen finns i europa brukar vara standard.
Men 1 månad är så länge att dom borde frågat om du kunde tänka dig OE delar eller kanske refurbished och eventuellt begagnat i värsta fall.

Jag frågade verkstaden innan vi la beställningen på originaldelar om det var möjligt att beställa tredjeparts eller liknande för att korta ned leveranstiden men det var tydligen inte möjligt.

Om delarna är restade eller inte vet jag inte då allt jag fått från verkstaden är att delarna är beställda och nu missat 2 olika leveransdatum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Kan berätta att det verkar var mycket problem att få he bil delar just. min pappas Range rover krånglade i växellådan Verkstaden fick vänta nästan två månad på en adapter för spolning. sen krånglade växellådan igen och då letande dom efeer en ny ventil som var jätte svår att hitta. en fick skickas ifrån italien. men det löste inte växellådan heller. Då tog vi bilen till en annan verkstad som bytte hela växel lådan till en anna men där fivk vi också vänta 2.5 veckor. pappa far utan bil i 4 månader.

Jag kör en Pugeot där Adblue pumpne gick sönder och jag fick vänta tre veckor på en ny från tredje part och den var defekt när verkstaden fick den så dom fick beställa en ny så jag fick vänta igen. Nu har även kamkedjan på bilen gått sönder och jag har väntat tre veckor och verkstaden vvet fortfarande inte när dom får hem delen alls.

Fy fan, får hoppas att det inte blir så mycket krångel som uppstår.
Problemet är väl egentligen inte att det tar lång tid att få saker, det förstår man ju att ibland skiter det sig men att KIA i detta fall missar 2 olika leveransdatum utan något riktigt förklaring är det som får blodet att koka.

Permalänk
Rekordmedlem

Delarna kanske först ska tillverkas, jag har själv jobbat i bilindustrin och vi byggde reservdelar i princip varje vecka på order snarare än att det fanns ett stort lager.
Känner inte till Kia i detalj men det kanske inte finns rätt delar i lager och då kan det ta tid om de först ska tillverkas och sedan fraktas.
Vissa delar kan alltså ta rätt lång tid att få fram till verkstad/kund.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Delarna kanske först ska tillverkas, jag har själv jobbat i bilindustrin och vi byggde reservdelar i princip varje vecka på order snarare än att det fanns ett stort lager.
Känner inte till Kia i detalj men det kanske inte finns rätt delar i lager och då kan det ta tid om de först ska tillverkas och sedan fraktas.
Vissa delar kan alltså ta rätt lång tid att få fram till verkstad/kund.

Så kan det säkert vara och det köper jag.

Om det är så det ser ut så förstår jag dock inte varför det inte är någonting som berättas för kunden eller är det här någonting som inte reservdelsavdelningen ska veta om/inte kan se i sitt system i så fall? Eller hur såg det ut hos de märken du jobbade för?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kopen:

Så kan det säkert vara och det köper jag.

Om det är så det ser ut så förstår jag dock inte varför det inte är någonting som berättas för kunden eller är det här någonting som inte reservdelsavdelningen ska veta om/inte kan se i sitt system i så fall? Eller hur såg det ut hos de märken du jobbade för?

Vet inte hur det såg ut administrativt men antar att det var betydligt fler steg och risk för otydlig kommunikation när det gäller internationella reservdelar.

Brukar kolla på en motorverkstad som youtubear och de verkar ibland få vänta på originaldelar långa tider till nyare bilar och då har de ändå avtal om att göra garantirenoveringar på motortypen så där borde ju kommunikationen fungera bra, det verkar helt enkelt som att biltillverkaren inte alltid har delar att leverera och kanske inte heller högprioriterar dem när de beställer vad som ska tillverkas hos underleverantörerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick vänta 6 månader på originaldelar till min Renault förra året.
Bilia sa bara 🤷‍♂️ typ.

Permalänk
Medlem

Rimligt?
ABSOULT inte!

Men för er som inte vet så ligger biltillverkarna och kunderna i stort sett i krig med varandra idag!

Med det menar jag ett par saker.
1, Dom vill absolut inte ha tredje/fjärde/femte/etc hands köpare av sina bilar!
Dvs dom vill ha förste köparen som köper nya bilar sen vill dom ha andre köparna som köper en 1-4 år gammal bil för dom går nästan alltid till aukt verkstäder/köper original delar.
Tredje köparna går mer sällan till ej aukt verkstäder och köper mindre original delar, fjärde ännu värre osv,osv.

2, Senaste åren så har dom börjat tillverka mindre o mindre reservdelar.
Det började med äldre bilar men sen har det krypt ned mer o mer i åldrarna och idag så kan det i vissa fall vara ganska svårt att få tag i "vanliga" slitdelar till helt nya bilar.
Och talar vi ej slitdelar så kan det ibland vara helt omöjligt och bilar skrotas i enorma mängder idag världen över för att det inte går att få tag i relativt "vanliga" och inte direkt dyra delar.

Man kan titta på många skrotar idag och ofta hitta ett par bilar som ser ut som att den är påväg att monteras ihop i fabriken men inte är riktigt klar än, dvs den ser sprillans ny ut!

3, Planed obsolescence!
Tex motorer.
Idag kan vi tillverka motorer som håller löjligt lång tid och mil.
Men det är ganska vanligt att motorer idag har en del saker som gör att dom slits ut fort.
ett par exempel är.
Oljebads kamremmar vilket alltid var och alltid kommer vara en helt idiotisk ide, alla tillvekare som gjort detta har haft bytesintervaller på dessa som remmen inte har hållt för på långa vägar.
Och dom har justerat ned dessa MÅNGA gånger under åren, främst pga olika länders inblandning med en hel del hot om vite/osv (tror dock INTE sverige reagerat på detta alls).

En annan sak är beläggning av cylindrarna som det finns många olika typer av tex nikasil.
MEN dom har senaste åren gått över från BRA beläggningar som håller länge till sämre o sämre som håller betydligt kortare tid.
Och det handlar i vissa fall om BETYDLIGT kortare tid än övriga motordelar/växllåda/bilen i sig/inredningar/osv håller.
För att inte tala om all elektronik som är den ABSOLUT vanligaste orsaken till att nyare bilar skrotas idag, och en hel del av denna elektronik är ganska onödig ÄVEN för miljö aspekten.

För 3-5 år sedan så var detta ganska ovanligt att även mekaniker/bilintresserade osv visste om, men idag så finns det inte många mekaniker/bilintresserade som inte i alla fall har börjat inse detta faktum.

En bra video om detta är denna.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!