Lång leveranstid av bildelar. Rimligt eller är jag otålig?
Detta kanske inte passar in i det här forumet men känner att jag måste få klaga lite samt få höra vad någon annan tycker om jag är helt orimilig här eller inte.
Jag äger en KIA som någon gång runt början på maj började bete sig konstigt och motorlampan tändes.
Jag hör då av mig till lite olika verkstäder och får tid hos en kedja den 15/5.
Jag svänger förbi och lämnar in bilen direkt vid öppning kl 8 på morgonen och hör ingenting resten av dagen.
Dagen efter, 16:30, 30 minuter innan stängning så har jag fortfarande inte hört någonting och ringer då verkstaden och frågar vad som händer och får då svaret att det är lite delar som behöver bytas och han har hört av sig till KIA för att få fram lite priser så han kan skapa en offert åt mig men inte fått något svar från KIA. Det tycker jag känns rimligt så vi kommer överens om att avvakta några dagar.
Onsdagen den 21/5 hör verkstaden av sig till mig och berättar då att det är 2 nya spridare som behöver beställas från KIA, jag får ett pris på dessa och en leveranstid på 1-3 veckor där killen på verkstaden berättar att det oftast levereras första veckan men kan ta upp till 3.
Då jag inte har så jättebra koll på bilar så ber jag honom att lägga beställningen direkt då jag vill ha tillbaka bilen så snart som möjligt.
Efter 3 veckor, den 9/6 så ringer jag verkstaden igen och frågar om delarna har kommit än och vad som händer. Får då svar att han fortfarande väntar på delar men fått det lovat av KIA att delarna ska komma senast idag den 18/6.
Då jag inte hört någonting från verkstaden idag så ringer jag upp och frågar hur det har gått och får som svar att ingen leverans har kommit och att han ska åka och höra med KIA imorgon och sedan höra av sig.
Jag undrar ju då, är detta hur det brukar vara när man beställer originaldelar som är utanför en standardservice eller hur kan det vara möjligt att det tar över en månad att skicka någonting från ett företag till ett annat när jag själv kan beställa saker från aliexpress/wish/vilken kinesisk butik som helst och få hem sakerna på den tiden?
Finns det någonting jag själv kan göra här mer än att ligga på verkstaden?