Lättviktigt Linux i Virtualbox?

Permalänk

Lättviktigt Linux i Virtualbox?

Windowsuppdateringen sabbade min dual boot Ubuntu igen så jag tänkte installera något lättviktigt Linux i Virtualbox i stället. Ubuntu gillade jag inte riktigt så det skippar jag. Jag gillar Rasperry PI Os och Mac OS så jag vill ha något liknande. Det skall vara så lättviktigt att det inte laggar på min ca 5år gamla Lenovo laptop med intel i5 processor. Ett krux är att fractional scaling måste fungera då 1080p blir för liten text. Har hunnit prova ett flertal distros: Mint XFCE, MX, Rasberry Pi OS, Elementary, Cachy OS XFCE, Xubuntu, Lubuntu och Zorin Lite. Och inget av dem var bra, antigen laggar de eller så klarar de inte skalning bra med bibehållen skärpa! Har givetvis installerat guest additions. MX och Zorin bäst hittills men texten ser lite oskarp ut och de laggar lite. Tips sökes!

Permalänk
Medlem

Antar att du redan har dömt ut att köra linux via WSL? Det jag använder linux för i arbetet är inte gui-baserat, så jag kör vanligtvis rocky linux via WSL och då rent textbaserat, vilket ju inte har några som helst bekymmer med skalning.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk

ja, är ute efter ett bra GUI i första hand, men använder terminalkommandon en del också så förslaget är inte så dumt ur den aspekten.

Permalänk

efterson du skriver att du gillar Raspberry OS så varför inte Debian som det är baserat på kanske?
https://www.debian.org/

att det "laggar" i virtualbox kan ev bero på dess mjukvaru 3d accelerering som kan vara ganska tungdriven eller att du helt enkelt inte ger den tillräckligt med resurser för min erfarenhet är att det genrellt fungerar ganska bra förutom om man försöker köra något som kräver någon form av 3d accelerering för då segar det ihop rätt bra.

så det är inte ett fel i linux distron i sig utan begränsning i Virtualbox.

virtualbox kan tyvärr inte använda riktig gpu hårdvara för det utan förlitar sig på en mjukvarugpu som typ motsvarar prestandan hos en typ 30 år gammal gpu.

angående skalning kan jag inte uttala mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Spontant tänker jag - om nu Debian är så bra, varför finns det då så många alternativa distributioner baserade på denna? edit: det är antagligen för att det är en stabil grund att stå på men som saknar finesser.

I alla fall så provade jag att installera Debian LXDE eftersom Raspberry Pi OS baserar sig på denna. Tyvärr ser jag inte att den har skalning - allt blir väldigt litet på skärmen. Sen kunde man inte välja Engelska som OS-språk med Svenska som lokala inställningar.
Sen skiljer den på root användare och vanlig användare som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

Spontant tänker jag - om nu Debian är så bra, varför finns det då så många alternativa distributioner baserade på denna?

I alla fall så provade jag att installera Debian LXDE eftersom Raspberry Pi OS baserar sig på denna. Tyvärr ser jag inte att den har skalning - allt blir väldigt litet på skärmen. Sen kunde man inte välja Engelska som OS-språk med Svenska som lokala inställningar.
Sen skiljer den på root användare och vanlig användare som standard.

"Sen skiljer den på root användare och vanlig användare som standard."

Detta är väl precis som det skall vara, man skall inte köra eller vara inloggad som root i daglig användning! Fast kan missförstå vad du menar där

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

ja, är ute efter ett bra GUI i första hand, men använder terminalkommandon en del också så förslaget är inte så dumt ur den aspekten.

Program med GUI fungerar under WSL och t.ex vs code är ju bra integrerat,
det finns säkert begränsningar men det går snabbt att komma igång.

Vboxar har andra fördelar, under pandemin körde jag företagets installation med vpn förkonfigurerat på det sättet.

Permalänk
Medlem

Virtualbox är riktigt seg. Hyper-v fungerar betydligt bättre och det finns en mer eller mindre färdig image för Ubuntu. Jag höll på i flera veckor med vmware, virtualbox och hyper-v. Det var ffa ljud som var svårast att få igång. Virtualbox skulle jag säga är det långsammaste av alla tre.

Upplevelsen med linux under windows VM är långt ifrån bare metal. Enklast är att köra linux på en separat disk så har du linux boot loader där och då blir de inga problem med att windows skriver över din boot loader. Annars är det inte så svårt att återställa boot loadern. Starta med linux live usb. Change root till din installation och installera grub igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

Windowsuppdateringen sabbade min dual boot Ubuntu igen så jag tänkte installera något lättviktigt Linux i Virtualbox i stället. Ubuntu gillade jag inte riktigt så det skippar jag. Jag gillar Rasperry PI Os och Mac OS så jag vill ha något liknande. Det skall vara så lättviktigt att det inte laggar på min ca 5år gamla Lenovo laptop med intel i5 processor. Ett krux är att fractional scaling måste fungera då 1080p blir för liten text. Har hunnit prova ett flertal distros: Mint XFCE, MX, Rasberry Pi OS, Elementary, Cachy OS XFCE, Xubuntu, Lubuntu och Zorin Lite. Och inget av dem var bra, antigen laggar de eller så klarar de inte skalning bra med bibehållen skärpa! Har givetvis installerat guest additions. MX och Zorin bäst hittills men texten ser lite oskarp ut och de laggar lite. Tips sökes!

Du börjar i fel ände.
Du ska inte titta på distros, utan skrivbordsmiljöer / Desktop Environments (DE).

Du har 2 krav: lättvikt och fractional scaling.
Det är tyvärr en kombo som inte fungerar, då fractional scaling är tungvikt.
(något som du redan verkar ha kommit på)

Vilka resurser får VM:et?
Jag skulle ge det helst 2 kärnor och helst 8 GB RAM
(även om det givetvis går att köra på 1 kärna och 4 GB)

I grunden är det väl bara tungviktarna GNOME och KDE Plasma som har bra stöd för fractonal scaling.
Av vad jag vet har lättvikts-DE, som XFCE, LXDE och LXQT inget bra stöd för scaling.

Exakt vad i Ubuntu var det som du inte tyckte om?
Ubuntu använder GNOME som är extremt flexibelt om man vet vad man gör. På under 5 minuter kan man få det att se ut ungefär hur som helst.
(om problemet är att Ubuntu laggar är dte dock kört )

Vad använder du VM:et till? (det kan hjälpa oss komma med förslag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Du börjar i fel ände.
Du ska inte titta på distros, utan skrivbordsmiljöer / Desktop Environments (DE).

Du har 2 krav: lättvikt och fractional scaling.
Det är tyvärr en kombo som inte fungerar, då fractional scaling är tungvikt.
(något som du redan verkar ha kommit på)

Vilka resurser får VM:et?
Jag skulle ge det helst 2 kärnor och helst 8 GB RAM
(även om det givetvis går att köra på 1 kärna och 4 GB)

I grunden är det väl bara tungviktarna GNOME och KDE Plasma som har bra stöd för fractonal scaling.
Av vad jag vet har lättvikts-DE, som XFCE, LXDE och LXQT inget bra stöd för scaling.

Exakt vad i Ubuntu var det som du inte tyckte om?
Ubuntu använder GNOME som är extremt flexibelt om man vet vad man gör. På under 5 minuter kan man få det att se ut ungefär hur som helst.
(om problemet är att Ubuntu laggar är dte dock kört )

Vad använder du VM:et till? (det kan hjälpa oss komma med förslag).

Sway har fractional scaling. Finns inget "tungvikt" med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Sway har fractional scaling. Finns inget "tungvikt" med det.

Det har hyprland med, men trådskaparen lät inte tillräckligt avancerad för att jag skulle rekommendera window tiling managers.

Av vad jag vet har även Cosmic det, men jag kan inte rekommendera det förrän nya versionen av pop_os kommer, eftersom Cosmic fortfarande är alfa.

Permalänk
Medlem

Jag föreslår MXLinux med xfce, ser najs ut, jag tycker den är lätt på resurserna på min 5-6 år gamla bärbara dator.

Permalänk

Jag gillar inte Ubuntu för att det blivit totalt avskalat och anpassat för pekskärm! Man kan inte ens läsa hela texten under apparnas ikoner längre! Stor eloge för Apple som inte förstört MAC OS med pekskärms-stöd.

Visst är det mer DE utseende jag är ute efter. Men när jag förut installerade ett nytt DE ovanpå Ubuntu fick jag dubletter av mycket och hälften som fungerade så då är det bättre att välja en distro med rätt DE från början.

Datorn har bara 8GB minne och 512GB SDD så jag har följt minsta systemkraven. Tyvärr har datorn 14tums 1920x1080 16:9 skärm. Denna aspekt ratio är ju rätt värdelös - jag vet. Det är därför viktigt att ha ett DE som kan utnyttja skärmen på ett bra sätt. Mac har ännu högre upplösning och skalar mycket bra (ser egentligen bra ut från början). Windows skalar bra också.

Kanske skall prova en annan VM ändå. Kör Wmware fusion på en Mac med Ubuntu Mate som gäst OS och det känns snabbare, men Broadcom verkar vara ett skitföretag... Gillar faktisk Mate ganska mycket i grunden fast det har alltid varit väldigt buggigt och "ofärdigt".

Permalänk

Laddade just ner Kubuntu och tilldelade det 4GB RAM och 4 CPUer och det skalar skarpt och bra och känns rappt och har många finesser. Verkar lovande...

EDIT: Nej det (musen) laggar mycket. Kör man btop och rör på musen så hoppar CPU-lasten upp til 50% !!

Nytt betyg
Permalänk

Fedora är det som är mest lämpligt idag för att köra som en direkt konkurrent mot Windows 11. Men vill du ha prestanda så är cachyOS outstanding. Jag har inte riktigt förstått detta med att köra Linux i vm och framförallt köra wsl2, wsl är enbart ett desperat försök att hålla dig kvar på Windows och inte börja använda något annat.
Anledningen till att jag inte förstår varför man ska köra Linux i vm är ju för att det är så mycket enklare att antingen stoppa in en till drive eller partitioners om din vanliga drive. Kör med Grub som bootloader och grubs partition på ext4 så finns det inga problem sedan. Använder man sig av btrfs eller ext4 i sitt linux system så finns det ju drivers som gör att Windows kan läsa dessa filsystem. Köra vm maskinen tar ju onödigt med prestanda och resurser, och tar ju lika stor plats som om du gör en vanlig installation.

Permalänk

Bättre att radera Windows totalt och installera Fedora och sedan köra Windows i vm de gångerna du behöver det, Fedora har mycket fina och moderna funktioner konfigurerade från start, zram med writeback osv.
Kde plasma verkar ha bäst stöd för typ hdr och andra grafiska funktioner.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ändra storlek på fonterna i KDE istället för att ändra skalning för bildskärmen. Man kan också justera höjden på programlisten (panelen) och justera allehanda grafiska element. Jag brukar om möjligt låta skalning för skärmen stå på 100%. Visst det är mera pill jämfört med att skala allt men det går att få snyggare om man justerar var sak för sig tycker jag.

I webbläsaren (jag kör mestadels firefox) tycker jag att webbläsarens inbyggda skalning brukar funka bra. Så istället för att ställa bildskärmen på 150% skalning ställer jag webbläsaren på 150% som default.

Allting går ju att ställa in så man kan laborera en hel del med skalningar och/eller inställningar i skrivbordsmiljön på hur fönster, fonter och annat ska se ut.

Sökte lite på youtube för att hitta hur man ändrar höjden på programlisten och hittade ett exempel :
https://youtu.be/UajWOA-9I2Y?si=dlIaiZbTH7PUVkHr

Som synes ändras exempelvis storleken på klockans siffror när han ändrade höjden.

Men vid någon uppdatering av KDE (kanske när jag bytte från xorg till wayland) tyckte jag att skalning funkade sämre. Var nog då jag bytte till 100 % på bildskärmens inställning och började justera på andra sätt i skrivbordsinställningarna. Så om du kör wayland kan du testa med xorg (eller tvärtom) för att se om det blir bättre.

Edit : Kör du också skalning i windows? Tänker att det möjligen kan råka bli skalning ovanpå skalning när du kör ett OS i virtualbox som också har skalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderweb:

Laddade just ner Kubuntu och tilldelade det 4GB RAM och 4 CPUer och det skalar skarpt och bra och känns rappt och har många finesser. Verkar lovande...

EDIT: Nej det (musen) laggar mycket. Kör man btop och rör på musen så hoppar CPU-lasten upp til 50% !!

Inte direkt relaterat, men man kan ju prova en uppdatering när den blir tillgänglig.
libinput 1.29 Improving Scroll Wheel Responsiveness For Most Devices.
Plus there are some improvements around virtual input device handling.
https://www.phoronix.com/news/libinput-1.29-RC