Felsöka bromsbelysning och farthållare på Saab 9-5 Aero 2001

Permalänk
Medlem

Felsöka bromsbelysning och farthållare på Saab 9-5 Aero 2001

Tjo

Efter en reperation av vänster bromsljus på verkstad så lyser nu både det vänstra och mittersta bromsljuset hela tiden. Detta upptäckte vi inte direkt, men direkt efter denna upptäckt märkte vi även att att farthållaren inte fungerar.
Detta kan vara ett garantiärende, men orkar inte förklara på engelska då han inte kan svenska. Så tänkte försöka ge mig på det själv istället.

Jag tog bort det övre skyddet i pedalutrymmet som då exponerat vad jag tror är en reläbox på vänster sida. Ser inte riktigt vad det är, men går en massa sladdar till och från den på flera ställen på undersidan. En tanke är att någon kanske har kickat till på den så något relä glappar. Vet dock ej hur jag ska felsöka detta riktigt.

Men, en sak jag läst är att man kan få just dessa symtom om lägesgivaren för bromspedalen är knas. Sitter två styck vid bromspedalen.
Kopplar jag ur kontakterna till givarna så gör det ingen skillnad, vilket får mig att tro att givaren ska bryta kretsen när pedalen trycks ned. Om inget annat är kvas dvs...
Skulle man då kunna byggla kontakterna för att få bilen att tro att pedalen aldrig trycks ned? Alltså att på så sett kolla om det är den ena givaren som är knas?
Det är väl heller inte skadligt om jag byglar kontakterna?
Bild på kontakterna syns nedan....

Bonusfråga efter allt svammel.
Varför är det två givare istället för bara en?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Farthållaren slår ju av när man bromsar, så att det kan blir problem om bromsljuset inte fungerar korrekt är kanske inte oväntat. Det är nog även sannolikt att farthållaren har någon sorts felkontroll, för man vill inte att bilen gasar emot när man försöker bromsa.

Att bromsljuset lyser hela tiden kan ju även bero på att du faktiskt fortfarande har något elektriskt fel där strömmen tar fel väg.

Har inte 9-5 gemensam lampa för broms- och position på sidorna? Kopplar man fel (eller kanske lyckas mosa in felvänt i risig lamphållare) så lär väl bromsljuset lysa som positionsljus*, men om det kan dra med sig det höga bromssljuset vet jag inte. SAAB är egentligen inte min grej, men man kan ju kasta ut idéer.

Sedan är jag inte helt med på om du menar att vänster och mitt lyser, medan höger är dött eller om höger fungerar normalt? Om höger fungerar normalt kan du ju testa att ta ut lampan ur vänster och se vad som händer eller inte händer med övrig funktion. Är ju så pass enkelt så det är väl värt att testa sådant oavsett, för att se om något förändras.

*Borde ju då tändas istället vid bromsning, åtminstone på en gammal dum bil, men det kan vara svårt att se.

Jag kollade på några bilder av enkla scheman från Haynes-bok och det ser ju ut som att bromsljusen går via "TWICE"-styrenheten, som får signal från bromsljuskontakten, så det är nog inte så roligt att en så "ny" bil har en riktigt så enkel koppling som en odatoriserad gammelbil.

Permalänk
Medlem

Pratar inte svenska ,hmm, första tanken blir svartarbete. Ingen garanti öht.
Finns F-skattsedel är det 3månader garanti på service.
SAAB-forum finns ju, ställer du frågan där får du garanterat svar, SAAB-folk vill inget hellre än hålla bilarna på vägarna.

Permalänk
Medlem

Låter som något blev felkopplat.

Skulle nog försökt ta det med verkstaden eller hitta en ny som kan SAAB.

Sedan kan du säkert få betydligt bättre hjälp på ett bil/SAAB-forum än på ett för datorer.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Varför är det två givare istället för bara en?<Uppladdad bildlänk>

Tittade lite snabbt och får intrycket av att det är en kontakt för bromsljus och en för farthållare och att farthållaren inte kan aktiveras om inte vissa villkor är uppfyllda sedan senaste start, vilket bl a är relaterat till överensstämmelse mellan dessa brytare och att de har varit aktiverade sedan senaste start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Pratar inte svenska ,hmm, första tanken blir svartarbete. Ingen garanti öht.
Finns F-skattsedel är det 3månader garanti på service.
SAAB-forum finns ju, ställer du frågan där får du garanterat svar, SAAB-folk vill inget hellre än hålla bilarna på vägarna.

Konsumenttjänstlagen är tillämplig på arbeten som näringsidkare utför på t ex bilar, men jag förstår inte vad en garanti av någon längd skulle ha med F-skatt att göra. En garanti är ett frivilligt åtagande som inte har med lag eller skattebetalning att göra. Sedan kan det förekomma olika åtaganden som satts upp av medlemsorganisationer, typ MRF:s garanti på begagnade bilar. Denna förändrar dock inte (i det fallet) vad som följer av konsumentköplagen när en privatperson köper av en näringsidkare.