Varför är de flesta människor idioter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Du berättar en anekdot om resultaten av precis det jag är inne på. De som betalar har tröttnat på myglet, och svepande försök att stävja det kommer självklart också ställa till med - ibland ofattbara mängder - krångel för den som har faktiska behov.

Jaha men du kastar ju fakta om fattigdom i tredje välden och ställer det mot hur vi har det i ett modernt industriland som många fortfarande tror är bäst på exakt allt fast vi enligt fakta är på väg att halka ner till sämst av alla länder i hela Europa. Så är det om du kollar runt lite.

Sämst pension, sämst infrastruktur , sämst sjukvård, sämst bidragssystem med mera med mera. Vi kanske inte är sämst på exakt allt men fakta är att vi blir allt sämmre utan att visa några tecken på att vända.

när jag började att jobba redan på 80 talet såg jag pensionen något att se fram mot och tänkte att jag fan man ska se till att vara i arbete hela tiden för då får man i alla fall bra pension åtminstone. Räknade nyligen ut att jag kan skita helt i att jobba för jag är ändå under garantipensionsnivån. Då läger jag till att man får en viss del till pensionen även om man är sjuk eller arbetslös men det räcker inte.

Nu vill jag ju jobba men så klart kan sånt där påverka hur man tänker när man blir äldre och i bland blir arbetslös.

jag säger inte mot dig men tycker att fakta om tredje värden hamnar snett.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Ett uns av sanning finns i detta. Vi lever i en global komplex värld, som kräver egentligen att alla skall vara genier som Albert Einstein. Men vi är inte det och stressen som den otillräckliga intellektuella förmågan ger skapar psykiska besvär, men de flesta märker ens att de har problem att hänga med eller ens att det finns problem. Ta Nortvolt. Skall masstillverka batterier utan att kunna tillverka batterier ens. Idag så rör vi oss hela tiden vid det omöjligas gräns och det ger katastrofer. Vi försöker tänja på oss och får sträckningar och haltar vidare eller blir handikappade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jaha men du kastar ju fakta om fattigdom i tredje välden och ställer det mot hur vi har det i ett modernt industriland som många fortfarande tror är bäst på exakt allt fast vi enligt fakta är på väg att halka ner till sämst av alla länder i hela Europa. Så är det om du kollar runt lite.

Sämst pension, sämst infrastruktur , sämst sjukvård med mera med mera. Vi kanske inte är sämst på exakt allt men fakta är att vi blir allt sämmre utan att visa några tecken på att vända.

Så kan det mycket väl vara, vår materiella standard bör rimligen vara direkt proportionell mot hur mycket vi producerar per capita, och det är någo.

Vi lär ju dock hur man än vrider och vänder på det tillhöra åtminstone den 95:e percentilen globalt vad det gäller materiellt välstånd. Bara en sån sak som att det faktiskt finns ett välfärdssystem att krångla med som alternativ till att sätta sig i ett hörn och dö är mer än de flesta kan räkna med.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Va?

Vad det gäller den saken instämmer jag i övrigt om att det finns ett utbrett svineri, men det är en annan diskussion.

Nä , du verkar se saken goblant jag ser den lokalt. jag är arbetare och jag lever här och anses "Vit privilegierad" men hatar det jag fått gå genom, det som staten utsätter mig för . Det som jag anser är trakasserier och ett förtryck. har nyligen avslutat R O M som inte gav ett enda jävla skit varken för mig personingen eller nån av dom som var där. Det kostar bara alla som betalar skatt men man får inte ut ett skit.

Såg till att sätta mig själv på utbildning i stället.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst*

Den ursprungliga frågeställningen är sedan länge borta.

Om man brottas med tankar som dessa är det alltid en bra idé att gå och prata med någon som är utbildad i att kunna erbjuda stöd kring detta.

Ibland är det extra svårt att hålla modet uppe, men man behöver inte göra det själv. Det finns gott om hjälp där ute, dock är SweClockers inte det bästa stället för det.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord