Reklamation hos Komplett långsamt och utan support

Permalänk

Reklamation hos Komplett långsamt och utan support

Hej Sweclockers!
Var länge sedan jag gjorde ett inlägg här men nu måste jag få ut lite frustration samt efterfråga lite råd.
Har ett pågående reklamationsärende hos Komplett som inte alls går som tänkt. Inlägget blir ganska långt men vill dela så många detaljer som möjligt.

Köpte en ny datormonitor i slutet av november i fjol under black week. Hämtade ut skärmen några dagar senare hos postombud. Direkt när jag startade skärmen så visas en svart bakgrund i några sekunder innan bilden från datorn visas. Ser där flera stora ljusinsläpp i kanterna som leder in mot mitten av skärmen. Men när skärmen började visa färger så var fenomenet mycket mindre tydligt. Så jag tänkte att det kanske var normalt och la ingen större energi på det.

Tyvärr så har jag sedan dess inte använt datorn i någon större utsträckning. Bara någon eller några timmar i veckan, och då spelat spel som i regel är väldigt ljusa. Så inte förrän I maj när jag skaffade nya Kingdom Come 2 insåg jag att skärmen faktiskt är defekt. I spelet finns väldigt många mörka scener, och när man står i ett mörkt rum eller ute när det är natt i spelet så går det i princip inte att se något alls. Ser ut ungefär som att jag sitter med en pannlampa som reflekteras i skärmen och gör att allt ser grått ut. Spelet är med andra ord nästan ospelbart.

Lärde mig att det finns en skärm problematik som kallas för backlight bleed och efter att ha visat en vän som har större datorintresse säger han att min skärm är väldigt illa drabbad. Någon dag senare (13 Maj) tar jag första kontakten med Komplett för att reklamera skärmen. De önskar bilder på skärmen för att kunna se över problemet, och deras kundtjänst bekräftat därefter att de på bilden ser att skärmen har en väldigt tydlig backlight bleed. Får en fraktsedel och blir ombedd att skicka in skärmen till dem.

Tyvärr har jag tidigare haft enstaka negativa erfarenheter av att skicka reklamationer till onlineföretag, där produkten skickats runt mellan olika avdelningar och sen kommit tillbaka i ett sämre skick än innan. Jag förmedlade även denna farhåga till Kompletts kundtjänst. Frågade även om vad det är för åtgärd man gör, om man bedömer att skärmen är defekt, och jag lämnade önskemål att jag gärna får en ny av samma modell eller tillgodo att byta till en annan. Nämnde även att jag inte har kvar någon förpackning och frågar hur jag ska skicka skärmen.

Medarbetaren bekräftar att den åtgärd man gör om skärmen är defekt är att jag får en annan likvärdig eller bättre produkt (eftersom min utgått) eller att jag får en återbetalning. De svarar också att de kan tillgodose packmaterial men någon dag senare får jag en återkoppling att de inte har något och att jag får lösa det själv. Och får då också något dokument där det står hur jag ska packa. Jag frågar då Komplett vad som händer om skärmen blir skadad under transport, men får då svaret att sålänge skärmen är väl förpackad med skyddsmaterial så har jag ryggen fri.

Allt bra såhär långt och allt känns seriöst, trots att jag tycker det är lite konstigt att jag ska lösa allt packmaterial, men visserligen är det ju jag som kastat originalförpackningen. Så tar beslutet att skicka in skärmen. Lämnar in den hos postombud den 28e maj. Har packat in skärmen i flera lager bubbelplast och flera kartonger.

Men sen börjar en evig väntan. Mejlar igen den 9e Juni för att höra om status, och får svar att de håller på att hantera returer som kommit in några dagar innan. Några dagar senare får jag ett mejl av Komplett att de kontrollerat skärmen och att de skickat vidare den till en serviceverkstad. Jag tar då kontakt igen och påminner om att de tidigare meddelat att skärmen ska bytas ut eller återbetalas, men får då svaret att de först vill se om den går att laga innan man gör något annat. Med andra ord går emot den dialogen vi haft tidigare. Börjar redan då bli skeptisk men tänker att jag väntar på vidare besked.

29 juni har jag fortfarande inte fått någon som helst återkoppling och börjar ledsna. Så jag mejlar dem igen. Några dagar senare får jag svar. Då påstår Komplett att skärmen är fysiskt skadad och därför inte går på garanti. Jag skriver ett långt svar där jag bland annat förtydligar att skärmen inte hade den minsta skråma när den lämnade mig. Jag är extremt försiktigt med allt jag äger, och nu försöker de alltså helt plötsligt frånsäga sig ansvaret. Jag hävdar min rätt att reklamera produkten och att om skärmen fått en fysisk skada så har den uppkommit i deras hantering. På alla bilder jag har på skärmen finns inga tecken på vanvård.

Dröjer några dagar till, och får bara svar att de ska ta en ny dialog med verkstaden. Men någon dag går och ingen återkoppling. Kontaktar dem 2 gånger till med samma svar och utfall. Att man väntar på att ta kontakt med verkstaden. Och här står jag idag. Senaste gången jag var i kontakt med dem var nu i fredags via deras chatt där jag verkligen försökte stå på mig. Lämnade som krav att de ska komma fram till en lösning, att jag ville komma i kontakt med någon som är ansvarig samt påtalade att jag om jag inte hört något senast måndag (idag) så går jag vidare med en ARN anmälan. Men medarbetaren gav bara samma svar gång på gång, "beklagar det som skett, vi väntar på att ta kontakt med verkstaden".

Som jag ser det så har Komplett gjort många fel. De har tagit orimligt lång tid på sig att lösa problemet (som fortfarande är olöst) . De har inte erbjudit mig någon lösning under tiden, jag har inte kunnat använda datorn på snart en och en halv månad. Och framförallt så försöker de neka reklamationen på ett fel som uppenbarligen varit ursprungligt.

Vad är era tankar? Borde jag fortsätta vänta eller ska jag gå vidare med en anmälan?

Permalänk
Medlem

Asså du kan ju anmäla men har för mig att du först måste ha försökt ta kontakt med leverantören innan och försöka lösa saken själv först. Så låt det ta sin tid och om det fortfarande inte går som det ska kan du ju alltid anmäla till ARN. Sen om det är så att den skadats påvägen till komplett, dvs att posten har åsamkat skada på produkten så ska komplett höra av sig till posten för att reklamera posten osv, det är inget du ska ha hand om.

edit: sen skulle jag rekommendera att du köper en OLED OLED is the shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Asså du kan ju anmäla men har för mig att du först måste ha försökt ta kontakt med leverantören innan och försöka lösa saken själv först. Så låt det ta sin tid och om det fortfarande inte går som det ska kan du ju alltid anmäla till ARN. Sen om det är så att den skadats påvägen till komplett, dvs att posten har åsamkat skada på produkten så ska komplett höra av sig till posten för att reklamera posten osv, det är inget du ska ha hand om.

edit: sen skulle jag rekommendera att du köper en OLED OLED is the shit.

Jag vill inte rätta ett fel med ett fel, men är rätt säker på att avtalet är mellan Komplett.se och kund, inte mellan skärmtillverkare och kund. Därför så behövs ingen kontakt med tillverkaren, det får Komplett sköta själv vid sidan av oavsett hur de löser problemet åt kunden i detta fall.

Permalänk
Skrivet av Caoz:

Jag vill inte rätta ett fel med ett fel, men är rätt säker på att avtalet är mellan Komplett.se och kund, inte mellan skärmtillverkare och kund. Därför så behövs ingen kontakt med tillverkaren, det får Komplett sköta själv vid sidan av oavsett hur de löser problemet åt kunden i detta fall.

Min uppfattning är densamma, att "köpeavtalet" är ju mellan mig och Komplett. Så det är endast de som jag ska behöva vända mig till. Till tillverkaren tror jag mer det är om tillverkaren har någon garanti som sträcker sig längre än vad återförsäljaren erbjuder. Men jag kan ha fel.

Känner dock inte att det är rimligt att bara låta detta dra ut på tiden. Redan gått 1.5 månad utan skärm. Hade jag haft en annan lösning sålänge hade det ju iallafall varit lite mindre frustrerande. Men nu särskilt när jag har semester saknar jag ju möjligheten att använda datorn. Har aldrig gjort en ARN anmälan innan heller så vet inte hur den processen går till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Jag vill inte rätta ett fel med ett fel, men är rätt säker på att avtalet är mellan Komplett.se och kund, inte mellan skärmtillverkare och kund. Därför så behövs ingen kontakt med tillverkaren, det får Komplett sköta själv vid sidan av oavsett hur de löser problemet åt kunden i detta fall.

Jag har inte nämnt något om tillverkare, utan leverantören vilket är komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Jag har inte nämnt något om tillverkare, utan leverantören vilket är komplett.

Okej, missuppfattade då. Jag tolkade leverantör som produkttillverkaren eftersom jag ser Komplett som återförsäljaren i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Okej, missuppfattade då. Jag tolkade leverantör som produkttillverkaren eftersom jag ser Komplett som återförsäljaren i detta fall.

ingenfara, men komplett är i detta fall leverantören, då komplett har levererat produkten till kunden i mitt huvud, sen så använder folk olika sorters lingo för vad som helst nuförtiden men skönt att vi rede ut det

Permalänk

Efter lite om och men så lyckades Komplett hitta en lösning på allt som jag känner mig nöjd med trots allt bök och bråk. Tyvärr var det väldigt ojämn service beroende på vem man fick prata med. Totalt sett var 4 av deras medarbetare inblandade, varav tre inte var så professionella. Blandning av bristande information, dålig återkoppling, löften som inte hölls samt korta tomma svar. Vill dock ge stor eloge till Nehat som både var trevlig och kunnig samt höll sina löften. Tyvärr var han den sista av de 4 som jag fick kontakt med, men bättre sent än aldrig.

Anledningen att ärendet tog så lång tid, enligt dem, är att skärmen kom fram med en fraktskada som man enligt deras rutiner behövde utreda. Tyvärr var det väldigt lång handläggning på detta och informationen jag först fick var att man ville lägga ansvaret på mig. Och det är vad som oroade mig mest. Men som sagt. Tillslut fick jag väldigt föredömlig support av Nehat. Synd att det dröjde så länge bara.