Reklamation hos Komplett långsamt och utan support
Hej Sweclockers!
Var länge sedan jag gjorde ett inlägg här men nu måste jag få ut lite frustration samt efterfråga lite råd.
Har ett pågående reklamationsärende hos Komplett som inte alls går som tänkt. Inlägget blir ganska långt men vill dela så många detaljer som möjligt.
Köpte en ny datormonitor i slutet av november i fjol under black week. Hämtade ut skärmen några dagar senare hos postombud. Direkt när jag startade skärmen så visas en svart bakgrund i några sekunder innan bilden från datorn visas. Ser där flera stora ljusinsläpp i kanterna som leder in mot mitten av skärmen. Men när skärmen började visa färger så var fenomenet mycket mindre tydligt. Så jag tänkte att det kanske var normalt och la ingen större energi på det.
Tyvärr så har jag sedan dess inte använt datorn i någon större utsträckning. Bara någon eller några timmar i veckan, och då spelat spel som i regel är väldigt ljusa. Så inte förrän I maj när jag skaffade nya Kingdom Come 2 insåg jag att skärmen faktiskt är defekt. I spelet finns väldigt många mörka scener, och när man står i ett mörkt rum eller ute när det är natt i spelet så går det i princip inte att se något alls. Ser ut ungefär som att jag sitter med en pannlampa som reflekteras i skärmen och gör att allt ser grått ut. Spelet är med andra ord nästan ospelbart.
Lärde mig att det finns en skärm problematik som kallas för backlight bleed och efter att ha visat en vän som har större datorintresse säger han att min skärm är väldigt illa drabbad. Någon dag senare (13 Maj) tar jag första kontakten med Komplett för att reklamera skärmen. De önskar bilder på skärmen för att kunna se över problemet, och deras kundtjänst bekräftat därefter att de på bilden ser att skärmen har en väldigt tydlig backlight bleed. Får en fraktsedel och blir ombedd att skicka in skärmen till dem.
Tyvärr har jag tidigare haft enstaka negativa erfarenheter av att skicka reklamationer till onlineföretag, där produkten skickats runt mellan olika avdelningar och sen kommit tillbaka i ett sämre skick än innan. Jag förmedlade även denna farhåga till Kompletts kundtjänst. Frågade även om vad det är för åtgärd man gör, om man bedömer att skärmen är defekt, och jag lämnade önskemål att jag gärna får en ny av samma modell eller tillgodo att byta till en annan. Nämnde även att jag inte har kvar någon förpackning och frågar hur jag ska skicka skärmen.
Medarbetaren bekräftar att den åtgärd man gör om skärmen är defekt är att jag får en annan likvärdig eller bättre produkt (eftersom min utgått) eller att jag får en återbetalning. De svarar också att de kan tillgodose packmaterial men någon dag senare får jag en återkoppling att de inte har något och att jag får lösa det själv. Och får då också något dokument där det står hur jag ska packa. Jag frågar då Komplett vad som händer om skärmen blir skadad under transport, men får då svaret att sålänge skärmen är väl förpackad med skyddsmaterial så har jag ryggen fri.
Allt bra såhär långt och allt känns seriöst, trots att jag tycker det är lite konstigt att jag ska lösa allt packmaterial, men visserligen är det ju jag som kastat originalförpackningen. Så tar beslutet att skicka in skärmen. Lämnar in den hos postombud den 28e maj. Har packat in skärmen i flera lager bubbelplast och flera kartonger.
Men sen börjar en evig väntan. Mejlar igen den 9e Juni för att höra om status, och får svar att de håller på att hantera returer som kommit in några dagar innan. Några dagar senare får jag ett mejl av Komplett att de kontrollerat skärmen och att de skickat vidare den till en serviceverkstad. Jag tar då kontakt igen och påminner om att de tidigare meddelat att skärmen ska bytas ut eller återbetalas, men får då svaret att de först vill se om den går att laga innan man gör något annat. Med andra ord går emot den dialogen vi haft tidigare. Börjar redan då bli skeptisk men tänker att jag väntar på vidare besked.
29 juni har jag fortfarande inte fått någon som helst återkoppling och börjar ledsna. Så jag mejlar dem igen. Några dagar senare får jag svar. Då påstår Komplett att skärmen är fysiskt skadad och därför inte går på garanti. Jag skriver ett långt svar där jag bland annat förtydligar att skärmen inte hade den minsta skråma när den lämnade mig. Jag är extremt försiktigt med allt jag äger, och nu försöker de alltså helt plötsligt frånsäga sig ansvaret. Jag hävdar min rätt att reklamera produkten och att om skärmen fått en fysisk skada så har den uppkommit i deras hantering. På alla bilder jag har på skärmen finns inga tecken på vanvård.
Dröjer några dagar till, och får bara svar att de ska ta en ny dialog med verkstaden. Men någon dag går och ingen återkoppling. Kontaktar dem 2 gånger till med samma svar och utfall. Att man väntar på att ta kontakt med verkstaden. Och här står jag idag. Senaste gången jag var i kontakt med dem var nu i fredags via deras chatt där jag verkligen försökte stå på mig. Lämnade som krav att de ska komma fram till en lösning, att jag ville komma i kontakt med någon som är ansvarig samt påtalade att jag om jag inte hört något senast måndag (idag) så går jag vidare med en ARN anmälan. Men medarbetaren gav bara samma svar gång på gång, "beklagar det som skett, vi väntar på att ta kontakt med verkstaden".
Som jag ser det så har Komplett gjort många fel. De har tagit orimligt lång tid på sig att lösa problemet (som fortfarande är olöst) . De har inte erbjudit mig någon lösning under tiden, jag har inte kunnat använda datorn på snart en och en halv månad. Och framförallt så försöker de neka reklamationen på ett fel som uppenbarligen varit ursprungligt.
Vad är era tankar? Borde jag fortsätta vänta eller ska jag gå vidare med en anmälan?