Behöver en billig kylare för en AM3+ CPU

Permalänk

Behöver en billig kylare för en AM3+ CPU

Jag har fått ihop en dator av beg delar som jag antingen har hittat här hemma eller fått av vänner.
Men jag behöver en CPU kylare. Gärna så billig som möjligt.
CPU: AMD FX-6300
RAM: 32GB DDR3
GPU: INBYGGT

Jag har tittat på denna:
https://www.amazon.se/Kylfl%C3%A4kt-V%C3%A4rmer%C3%B6r-Deskto...

OBS: Jag har kontrollerat att den får plats i chassit.
Jag tänker installera proxmox/Truenas på den så den kommer inte att göra några hästjob.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

"Alla" AMD AMx kylare är kompatibla (om tillverkaren följt riktlinjerna), så en AM2 kylare passar på ett AM4 moderkort och vice versa.
Så leta efter en Wraith (gärna en prism) kylare för en småpeng och din CPU kommer att vara sval och nöjd.
Det förutsätter dock att du har kvar AMD monterings donen på moderkortet.
Och din CPU är ju en riktig 95 wattare, så kanske skippa den snikiga "stealth" modellen.

I prestandaordning:

Permalänk
Medlem

Nja, det som fanns innan AM4 har faktiskt andra dimensioner (96x48 är gamla och 90x54 är nya). Så kylare som man skruvar fast (exempelvis Wraith Stealth och Spire) kommer inte gå något vidare, om man nu inte lyckas modifiera förstås. Bara vissa enstaka AM4-moderkort som erbjöd möjligheten att kunna montera med äldre fästen om något,

Men exempelvis Wraith Max och Prism (med clips som man spänner fast med hävarm) bör gå däremot om man har kvar eller köper passande fästanordning till moderkortet (AM2/AM3/FM1/FM2 och alla deras +-varianter)

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

"Alla" AMD AMx kylare är kompatibla (om tillverkaren följt riktlinjerna), så en AM2 kylare passar på ett AM4 moderkort och vice versa.
Så leta efter en Wraith (gärna en prism) kylare för en småpeng och din CPU kommer att vara sval och nöjd.
Det förutsätter dock att du har kvar AMD monterings donen på moderkortet.
Och din CPU är ju en riktig 95 wattare, så kanske skippa den snikiga "stealth" modellen.

I prestandaordning:
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av aleves:

Nja, det som fanns innan AM4 har faktiskt andra dimensioner (96x48 är gamla och 90x54 är nya). Så kylare som man skruvar fast (exempelvis Wraith Stealth och Spire) kommer inte gå något vidare, om man nu inte lyckas modifiera förstås. Bara vissa enstaka AM4-moderkort som erbjöd möjligheten att kunna montera med äldre fästen om något,
https://i.imgur.com/nbxZU6U.png
Men exempelvis Wraith Max och Prism (med clips som man spänner fast med hävarm) bör gå däremot om man har kvar eller köper passande fästanordning till moderkortet (AM2/AM3/FM1/FM2 och alla deras +-varianter)

Jag visste att det skilldes en del mellan AM3 och AM4 då jag uppgraderade min primära dator från AM3+ och AM4 i början av året.
Mitt problem är att det moderkortet/cpu jag skall använda har kvar själva hållaren får orginalkylaren men skruvarna som fäster hållaren med bakstycket saknas. Så det är därför jag undrade om den kylaren jag länkade kan vara en okej kylare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz