När det gäller det tekiska så täker jag som att det är surt att köpa nytt men inte få med teknik som finns. Det finns ju tre band, 2.4 och 5 har funnits välldigt länge och det har att man det finns 6 ochså.
Surt om man inte kan köra hög hastighet på ens interna nät i framtiden om man har förvaring och håller på med en massa via en s eget nät (LAN), därför vill jag ha 2.5 och inte 1 i hastighet på mitt LAN. även om jag inte har så mycket grejer än som klarar den hastigheten så kommer jag ju ha det i framtiden. (har ingen med internet att göra, kör själv på mycket låg hastighet.
Resten har med etik moral och världsläget att göra där stormakter kan köra väldigt fula grejer och därför tänker jag att jag vill hålla mig mer säker. Alltså ta backup på bilderna och allt jag har på datorn av arbetsfiler och annat- liter inte på att "moln" är säkert längre.
Att länder gör väldigt summa saker med utrustningen har redan hänt men det kräver för lång text och förklaring.
Vi vet i alla fall att vi bara går åt ett håll nu, det blir bara värre och värre och då vill inte jag invertera i dyra grejer som tekniskt sett kan lägga av över en natt med Killswitsh eller att det teknist fungerar sämmre för att det landet inte skickar ut uppdateringar längre eller installerar saker som ska spionera på oss eller för den delen göra DOS attacker.
Därför har jag bestämt att jag i första hand inte ska ha nått från Kina 100% och vill undvika USA om det går.
Ska man ha någon nu då är det jättedyrt, jag gillar att vänta och köpa när det är billigare.
Mercusys MR47BE har allt rent teknisk men är från USA... Den är väldigt nära det jag vill ha men har bara tre portar du skulle kunna sätta en liten switsh då får du det du behöver. för den faller på dom tre portarna.
Men i ditt fall kolla på TP-Link Archer BE550
Men om du inte bryr dig om allt jag nämt utom "Världsdläget" och inte allt det teknika.
TP-Link Archer BE230 finns för 1400 på inet https://www.inet.se/produkt/5414474/tp-link-archer-be230-be36... då har du en 2.5Gbps på WAN och på en LAN men 1Gbps på resten av tre portar.
Det är inte en trband men som "vanlig användare så kommer du inte störas av något"
jag hadde köpt den om jag inte haft dom krav jag har då jag kommer yrkesarbeta inom IT och har lite större krav.
Det är en KINA men Den har Wifi7 så den är modern så att säga. Det finns väldigt många bra routrar från Kina så ändå inte kostar mycket och därför är lätta att byta om om det skulle vara så.