Windows 11, vilka gamla program fungerar där?

Permalänk

Windows 11, vilka gamla program fungerar där?

Som alla vet så kommer all support till Windows 10 snart att upphöra och jag kanske måste byta till Windows 11.

För närvarande sitter jag på en äldre Windows 10-dator och så länge den fungerar så använder jag den.

Men om den lägger av så måste jag väl köpa en Windows 11-dator.

Nu undrar jag: Vad ärt fördelarna respektive nackdelarna med Windows 11?

Kan jag använda äldre program, som exwempelvis äldre varianter av Microsoft Office, Microsoft FrontPage och Microsoft Publisher?

Går det att använda piratkopierade äldre program? OK, kanske känslig fråga men jag måste få veta.

Hur är det med äldre versioner av Photoshop? Fungerar dessa på Eindows 11?

Sedan det där med "moln". jag har läst en del skräckrapporter om denna, att man måste ha egna bilder och skrivet materiel i "molnet" om jag vill kunna publicera dem officiellt. Stämmer det?

Hur gör jag för att slippa använda denna funktion. jag vill inte ha mina artiklar och foton i något dj-a "moln" som vilket 12-åring som helst kan hacka, Det jag har stannnar på min dator och på någon backup.

Observera då att jag inte har något olkagligt material så det är inte det som det handlar om.

Är Linux ett bra alternativ till Windows 11 och vilka av de program jag nämnt ovan fungerar där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northpower97:

Som alla vet så kommer all support till Windows 10 snart att upphöra och jag kanske måste byta till Windows 11.

För närvarande sitter jag på en äldre Windows 10-dator och så länge den fungerar så använder jag den.

Men om den lägger av så måste jag väl köpa en Windows 11-dator.

Nu undrar jag: Vad ärt fördelarna respektive nackdelarna med Windows 11?

Kan jag använda äldre program, som exwempelvis äldre varianter av Microsoft Office, Microsoft FrontPage och Microsoft Publisher?

Går det att använda piratkopierade äldre program? OK, kanske känslig fråga men jag måste få veta.

Hur är det med äldre versioner av Photoshop? Fungerar dessa på Eindows 11?

Sedan det där med "moln". jag har läst en del skräckrapporter om denna, att man måste ha egna bilder och skrivet materiel i "molnet" om jag vill kunna publicera dem officiellt. Stämmer det?

Hur gör jag för att slippa använda denna funktion. jag vill inte ha mina artiklar och foton i något dj-a "moln" som vilket 12-åring som helst kan hacka, Det jag har stannnar på min dator och på någon backup.

Observera då att jag inte har något olkagligt material så det är inte det som det handlar om.

Är Linux ett bra alternativ till Windows 11 och vilka av de program jag nämnt ovan fungerar där?

Du måste absolut inte ha något i något moln om du inte vill det. Jag har inte ställt in något sånt i Windows 11 att allt ska till något moln

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Det mesta som fungerar på Windows 10 fungerar också på Windows 11. Det har varit större ändringar i tidigare uppgraderingar där DRM-skydd och annat lagt av. För mig märkte jag ingen skillnad på uppgraderingen från 10 till 11 annat än de förväntade grafiska skillnaderna osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag kör Office 2010 pro på Windows 11 utan större problem.
Dvs, programmen i sviten funkar, men uppdateringarna bråkar på några maskiner, inte alla konstigt nog.
Har inte orkat gräva i det där än.

Visa signatur

Hemma : Ryzen 9 3900X | X470 | 64GB | RTX5080 | 2TB M.2 | W11 pro | LG C4 42" | Benchmark DAC3 B / HPA4 | Focal Solo 6 ST6
Borta : MSI Raider 18 HX A14VHG | RME ADI-2 DAC FS | Denon AH-D9200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganymede:

Jag kör Office 2010 pro på Windows 11 utan större problem.
Dvs, programmen i sviten funkar, men uppdateringarna bråkar på några maskiner, inte alla konstigt nog.
Har inte orkat gräva i det där än.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har dragit in antingen om det var 2007 eller 2010 Offic på en dator med Windows 11 och där installerades alla uppdateringar utan problem. Märkligt att det inte fungerar hos dig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera utan problem.