Permalänk

Fast MAC-adress?

Jag sitter på Örebro universitets studentuppkoppling med Sunet, och de har ett system där man enbart får använda en dator i varje rum. För att kontrollera detta binder de en MAC-adress till ett rum, i sitt program, och om man vill byta dator/nätverkskort/MAC-adress är man tvungen att gå dit för att säga till.

Nu är det så att jag blivit spärrad flertalet gånger, och de har sagt att de inte vetat vad problemet var. Nu hade jag dock turen att träffa en något kompetent supportnisse där, som sade att det förmodligen berodde på det faktum att vissa nätverkskort själv byter MAC-adresser (testar olika).

Hur går detta att förhindra? Jag har sökt här på forumet, men det mesta handlar om att förnya MAC-adress.

Sedan sa de också att man kunde ställa om till 10 Mbit halv duplex, eftersom de inte körde annat i nätet här. Vilken annan inverkan har detta? Kan det lösa problemet?

Edit: Jag använder A7N8X-X's inbyggda nätverkskort

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

MAC adressen är inbränd i en krets på de flesta NIC och går inte att ändra om du inte programmerar om kretsen, något som ofta inte går att göra via någon mjukvara på datorn.. du måste plocka bort chipet osv.

finns en del kort som kan emulera MAC adresser osv...

jag tror inte att ditt kort byter MAC address.. du kan kolla vilken adress du har via commando prompten; ipconfig /all

kör det kommandot lite då och då, så kommer du nog se att du har samma MAC hela tiden.

Visa signatur

Allting har en ände, fibern den har två
Layer 2 loopen har ingen, men den får va med ändå

Permalänk

Ok, jag förstår. Men om vi tänker rent hypotetiskt, det skulle väl vara teoretiskt möjligt att ha fler MAC-adresser inbrända på en krets, och att kortet sedan byter adress vid vissa tillfällen? Jag tänkte mest på att datorsupporten sa att det fanns kort som gjorde så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagt så går det inte byta MAC adress, men det går att spoofa den då Windows (antar att det är Windows du kör) bara läser in MAC adress i minnet och sen använder den därifrån.
Ladda bara net nåt program som spoofar din MAC adress, knapa in en unik MAC adress, lägg i autostart, voila. Fast MAC adress für alle.

Prova SMAC, (Win 2K/XP/2003)
http://www.klcconsulting.net/smac/
MAC adressen du spoofar fram med det programmet håller i sig även om du rebootar har jag för mig. Så då bör du få en "fast" MAC adress.
Se bara till så du inte spoofar fram en adress som nån annan redan använder.

Visa signatur

Tack vare oss så är din dator säker!

Permalänk

Ok, tack. Jag får nöja mig med det. Dock lär jag vänta till nästa gång jag blir av med uppkopplingen, annars får jag ju ringa dit en gång i onödan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mac-adressen går faktiskt att byta, men oftast inte på moderna nätverkskort.. Min router tex, kan man ändra mac-adress på WAN-porten..

Även gammla SUN-datorer hade nätverkskort där man själv kan ange MAC-adress.. Men det är nog inte fallet den här gången..

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geron
Mac-adressen går faktiskt att byta, men oftast inte på moderna nätverkskort.. Min router tex, kan man ändra mac-adress på WAN-porten..

Även gammla SUN-datorer hade nätverkskort där man själv kan ange MAC-adress.. Men det är nog inte fallet den här gången..

Hur vet man om man om en router eller vad som helst byter mac-adress på riktigt eller bara emulerar?
För jag har nog "råkat" byta den "hårda" mac-adressen på min accesspoint, för den är kvar även om man gör en firmware-uppgradering samt en hard-reset...;)

Visa signatur

"Hoppas man hinner få se det innan man loggar av" - Magnus Blom

Permalänk
Medlem

Jo det skall gå via mjukvara. För mig någon linuxsnubbe sa att linux hade nått prog där man satte en dynamiskt MAC adress

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geron

Visa signatur

Metal rockar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
...något som ofta inte går att göra via någon mjukvara på datorn.

Man kan i Windows på egenskaper för de flesta nätverkskort skriva in valfritt värde för MAC-adress.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Man kan i Windows på egenskaper för de flesta nätverkskort skriva in valfritt värde för MAC-adress.

Och hittar man det inte där så kan man ju prova detta:
http://www.anticrack.de/modules.php?op=modload&name=News&file...

Har inte haft anledning att prova själv så jag vet inte om det funkar.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Jag vet att vissa gamla NE2000-kompatibla realtek-kort brukar få för sig att växla mellan ett antal MAC-adresser. Riktigt jobbigt, förhoppningsvis använder ingen skräpkorten längre.

Visa signatur
Permalänk

zirkon: Där kom svaret jag väntade på! Jag kände på mig, när jag fick höra det från supporten, att det fanns kort som gjorde så. Det kanske inte mitt integrerade kort gör, men det var ändå bra att få det bekräftat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilka kort ditt moderkort har integrerat men mitt A7N8X Deluxe har 2 kort varav det ena är ett 3Com och det andra är nått nvidia-tjohejsan. Med en speciell moddad bios kan jag ändra MAC-adressen på nvidia-kortet i BIOS. Du kan kanske ändra ditt om du kör en moddad bios.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Saken är ju den att jag egentligen inte vill ändra, jag vill bara förhindra att kortet ändrar av sig självt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På en del kort kan man ändra macadress direkt i windows genom att gå in på nätverkskortet inställningar -> Avancerat -> Nätverksadress. Bara skriva in en adress där o klicka med musen Dock har jag hört att windows inte vill ta vad som helst som macadress utan är lite halv känslig där..
I unix kan man oftast ändra macadress på ett interface med hjälp av ifconfig if ether 11:22:33:44:55:66.

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag har kunnat byta mac på alla kort jag har haft. Olika 3com, realtek. Hur man får den att -inte- byta har jag dock ingen aning om. Kolla suporten för moderkortstillverkaren/nätverkskorttillverkaren.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

MAC-adressen är permanent bränd i ett ROM och kan inte ändras. Däremot stöder de flesta moderna nätverkskortens drivrutiner att man emulerar en godtycklig MAC-adress. Om man kan ändra MAC-adress i t.ex. en "bredbansrouter" så beror det på att den har ett flash-ROM den lagrar den adress man vill använda för tillfället. Originaladressen finns dock med största sannorlikhet fortfarande kvar i ett ROM.

Det låter mycket konstigt att en dator utan uppmaning skulle få för sig att byta MAC-adress om inte något är allvarligt trasigt i hårdvaran. Jag skulle tippa på att problemet är i switchen. Jag har träffat på liknande problem i andra studentnät. MAC-låsningen är något man ställer in i switchens mjukvara (tillåtna MAC-adresser på en port, antal tillåtna MAC-adresser etc.) och ibland får switcharna för sig att glömma bort det där och då blir det knas.

Permalänk
Medlem

Definiera ditt ip-nummer själv o skit i deras jäkla snack, det brukar alltid jag göra, funkar det på lunds universitet så funkar det nog i örebro oxå.

Visa signatur

Asus Maximus Formula, Q6600 2.4@ 3.1, 6GB Corsair Dominator, HD 5770, Intel X25 80Gb , Viewsonic VP2130b + VP2030b
www.berndin.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToreSkog
Definiera ditt ip-nummer själv o skit i deras jäkla snack, det brukar alltid jag göra, funkar det på lunds universitet så funkar det nog i örebro oxå.

Jo, det var ju verkligen det tråden handlade om

På min skola kör dom likadant, vi har iofs linux på alla burkar men det är ingen av dom som har hittat på något, jag är halvt datoransvarig så om nåt händer så går det till mig först...

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ply
MAC adressen är inbränd i en krets på de flesta NIC och går inte att ändra om du inte programmerar om kretsen, något som ofta inte går att göra via någon mjukvara på datorn.. du måste plocka bort chipet osv.

finns en del kort som kan emulera MAC adresser osv...

jag tror inte att ditt kort byter MAC address.. du kan kolla vilken adress du har via commando prompten; ipconfig /all

kör det kommandot lite då och då, så kommer du nog se att du har samma MAC hela tiden.

Vi har datorer som vi supporterar som kräver att man skriver in en MAC-adress själv.
Hlet sjukt tyckte jag det var till en början men så är det..

Permalänk
Medlem

Ehm, här är det så att man skickar in mac adressen för att skolans dhcp skall veta vilka ip:n den skall skicka vart. Om det hade varit så att man spärrade mac adresser i alla switchar då skulle det kräva flera fast anställda personer för att underhålla bara den delen av nätverket.

Vad jag då menar är att om man kollar vad ens granne har kan man själv ställa in ip, gateway och dns:er.

Tråden handlar om att killen vill ha internet, inte att hans nätverkskort har utbytbart mac-nummer.

Om någon nu har belägg för att A7N8X-X har ett nätverkskort med flera mac-adresser vill jag gäran se det, först...

Mitt råd, nästa gång ditt itnernet funkar så skriv ner alla uppgifter så kan du själv definiera dem och slipper lita på skolans dhcp.

jag är halvt datoransvarig så om nåt händer så går det till mig först...

jaha vad duktig du är då, din hjälp i den här tråden har ju varit outstanding...

Min gissning är att ni har samma system som oss, och då kan dina plötsliga avbrott bero på att ngn har snott ditt ip-nummer, att din mac-adress byts automagiskt är väl lika sannolikt som att Slo'Bed e datoransvarig.

Visa signatur

Asus Maximus Formula, Q6600 2.4@ 3.1, 6GB Corsair Dominator, HD 5770, Intel X25 80Gb , Viewsonic VP2130b + VP2030b
www.berndin.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ehm, här är det så att man skickar in mac adressen för att skolans dhcp skall veta vilka ip:n den skall skicka vart. Om det hade varit så att man spärrade mac adresser i alla switchar då skulle det kräva flera fast anställda personer för att underhålla bara den delen av nätverket.

Vad jag då menar är att om man kollar vad ens granne har kan man själv ställa in ip, gateway och dns:er.

Tråden handlar om att killen vill ha internet, inte att hans nätverkskort har utbytbart mac-nummer.

Om någon nu har belägg för att A7N8X-X har ett nätverkskort med flera mac-adresser vill jag gäran se det, först...

Mitt råd, nästa gång ditt itnernet funkar så skriv ner alla uppgifter så kan du själv definiera dem och slipper lita på skolans dhcp.

jag är halvt datoransvarig så om nåt händer så går det till mig först...

jaha vad duktig du är då, din hjälp i den här tråden har ju varit outstanding...

Min gissning är att ni har samma system som oss, och då kan dina plötsliga avbrott bero på att ngn har snott ditt ip-nummer, att din mac-adress byts automagiskt är väl lika sannolikt som att Slo'Bed e datoransvarig.

man blockar inte alla mac adresser. switchen låser sig bara till en enda och blockar resten så att man inte ska kunna koppla på ytterligare en switch hemma och 345345 andra datorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xds

Vi har datorer som vi supporterar som kräver att man skriver in en MAC-adress själv.
Hlet sjukt tyckte jag det var till en början men så är det..

intressant!
hittar du bara på en address då eller hur funkar det?
du måste väl ändå fått kortet leverat med nån address eller nåt!?!

Visa signatur

Permalänk

Angående IP-adresser och DHCP: vi har fasta adresser som förmodligen är 'knutna' till våra rum. Problemet är alltså inte IP-relaterat. Något som dock fick upp mitt intresse var att när jag kopplade in min burk igen alldeles nyss, så stod det att nätverkskabeln ej var ansluten (precis som det gör när blivit spärrad). Jag ändrade då tillbaka till 10Mbit Halv duplex, som jag blivit rekommenderad (jag körde 100Mbit Full duplex när hade datorn i ett annat nätverk). Då fick jag helt plötsligt tillbaka min uppkoppling. Det kanske alltså har något med detta att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ändrade då tillbaka till 10Mbit Halv duplex, som jag blivit rekommenderad (jag körde 100Mbit Full duplex när hade datorn i ett annat nätverk). Då fick jag helt plötsligt tillbaka min uppkoppling. Det kanske alltså har något med detta att göra.

De flesta högskolors studentnät är otrevligt nog hård-satta 10Mbps half duplex trots de är switchade (hubbar klarar aldrig full duplex). Anledningen att man gör detta är att det blir knas om man kopplar in ett äldre kort som inte stöder Auto-Negotiation. Om du har satt ditt kort till 100Mbps full duplex, och sedan kopplar in det i väggen så är det ganska självklart att "Link Status"-lampan inte lyser. Det måste vara rätt inställning (10Mbps half duplex alt. "Full Auto") för att det ska fungera.

Man kan givetvis ha IP-tilldelning mha. MAC-adress i DHCP-servern, men då finns det inget som hindrar en mindre nogräknad student att ställa in egna adresser. Det bästa sättet att lösa det är att ha låsning i den aktiva utrustningen. Detta kräver inte speciellt mycket administration, bara att administratören har ett övervakningsprogram som kan logga in på alla switcharna.

Permalänk
Medlem

om du har mer än en nätverksenhet i burken, tex firewire eller ett nätkort till kan du brygga dessa och då genererar windows en egen mac till bryggningen. detta gäller dock bara windows XP (och xp baserade os)

Permalänk
Medlem

ply ja så funkar det iaf inte här, för jag har ytterligare en switch hemma och 345345 andra datorer.

Visa signatur

www.berndin.com

Permalänk

Tydligen så är det fler som har samma problem som jag har; en annan på skolan får ringa dit varje dag för att de ska "låsa upp". Jag var dit idag igen eftersom jag blev avstängd, och fick igen tipset att byta nätverkskort, men innan jag lägger ut några hundra på ett 3Com-kort vill jag utesluta alla andra eventuella fel. Kan det finnas ytterligare en faktor till dessa problem?

Och jag har inte firewire, så det kan inte vara det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze

du missuppfattade nog mig där. (skrev väl lite luddigt )
om du hade haft detta hade windows (i bryggat läge) genererat en NY mac till dig så den inte använt den som finns i bränd på kortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost_Overdoze
Tydligen så är det fler som har samma problem som jag har; en annan på skolan får ringa dit varje dag för att de ska "låsa upp". Jag var dit idag igen eftersom jag blev avstängd, och fick igen tipset att byta nätverkskort, men innan jag lägger ut några hundra på ett 3Com-kort vill jag utesluta alla andra eventuella fel. Kan det finnas ytterligare en faktor till dessa problem?

Jag tvivlar starkt på att ditt nätverkskort skulle byta MAC-address av sig självt. Testa att installera om (nya om det finns kanske) drivrutinerna för nätverkskortet.
Kan du inte ta reda på vilken MAC-address som de har låst till ditt rum. Då kan du ju bara ändra till den om du nu skulle ha någon annan av nån anledning.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem
Citat:

ply ja så funkar det iaf inte här, för jag har ytterligare en switch hemma och 345345 andra datorer.

men den switchen som du har hemma har ju knappast en begränsning på antal MAC adresser per port, eller hur!?!

Visa signatur