Permalänk

studentdator

Har letat som en galning men har fortfarande inte hittat en dator som uppfyller mina krav, kan någon tipsa om en bra dator som har följande:

* Bra batteritid (3,5 - 4 h minimum)
* Helst dual core
* Liten och smidig (helst 12-13" skärm men absolut inget över 14", 2,xx kg max, helst widescreen)
* Bluetooth
* Inbyggd cd/dvd-läsare

Permalänk
Medlem

MacBook
http://www.apple.com/se/macbook
Klara alla din krav. Mac OS X är bra och så kan man köra Windows, Linux och andra operativsystem på den också.

Permalänk
Medlem

AMILO SI 1520 CD 1.83 1GB/80 DVDRW WLAN 12#XPH som klarar nästan alla dina krav.. på hemsidan står det att den bara hade upp till 3h batteritid.. priset är 12.695,00 kr

eller varför inte denna AMILO PRO V3205 CD 1.60 512/60 DVDRW 12#XPP till det otroliga priset 10.618,75 kr och just nu är det gratis frakt oxå.. enligt hemsidan så har den upp till 3.5h batteritid oxå..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Permalänk

Bombur har verkligen helt rätt. Om du dessutom är student så kan du köpa en MacBook som klarar dina krav för 9700 kr. Inte en enda PC som står på denna sidan kan mäta sig med det.

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

ja å nu har alla studenter rabatt på alla macbooks

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

Sist jag hörde nåt om macbooks så kunde man grilla korv på dem

Permalänk

Tack för alla svaren

Angående Amilo SI 1520 så har jag läst tester som visar att batteriet vid belastning och med strömsparande funktioner bara håller 1,45 timme

Den där Dell:en var jävligt fin, det enda som saknas är bluetooth men man kan ju alltid köpa en dongle, sen glömde jag nämna det här med priset 13 000 nånting kan den kosta.

Macbooken är jag inte så sugen på längre eftersom jag bara ska köra Windows och måste då köpa en massa minne för att det ska fungera smärtfritt

Som sagt, det är svårt att hitta en dator som uppfyller kraven

Permalänk
Medlem

logga in på www.mecenat.se och kolla på lenovo (IBM) datorerna. ca 30-50% billigare, dvs du får hårdvara som normalt kostar över 20 för mellan 10-13.

Permalänk
Medlem

Vad använder man för mjukvara för att knö in xp och linux på en MacBook och hur mycket minne vill den ha för att vara användbar? Lite sugen på OS X men jobbar mest med dom två andra systemen.

Permalänk
Medlem

Lenovo x60s från CSN. ~12tusen.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Geeks
SweClockers

En regel jag brukar följa är att ta dela den angivna batteritiden med två. Då börjar man närma sig verkligheten vid vanligt användande.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z84
Vad använder man för mjukvara för att knö in xp och linux på en MacBook och hur mycket minne vill den ha för att vara användbar? Lite sugen på OS X men jobbar mest med dom två andra systemen.

Här ser du hur man får in xp iaf

http://www.engadget.com/2006/03/16/...olution-posted/

Men jag undrar hur lång batteritid har egentligen en macbook? När den bara används till surfning, skriva och lyssna på musik? Jag har hört siffror allt från 3h till 6h och detta gör mig lite konfundersam..

Permalänk
Medlem

Med Boot Camp kan du installera XP, Vista, Linux och andra operativsystem. http://www.apple.com/bootcamp
Finns också http://www.parallels.com/ som gör att du kan köra Windows i en ruta medans du håller på med Mac OS X, ska gå ganska snabbt men spel och sådant ska knappt funka tydligen.

Om man köper en dator så är RAM något man inte borde prioritera först, RAM kan man alltid köpa och uppgradera senare. Jag tycker i alla fall att MacBook är en bra studentdator, så satsa på den.

Batteritiden på MacBook är upp till 6 timmar enligt Apple, men är ofta mindre. I alla fall ganska bra.

Permalänk

Lenovo datorerna har väl ingen inbyggd cd/dvd läsare?

Borde nog sänka kraven ett snäpp hehe

Vad finns det för minnen som passar macbooken då?

EDIT: Nu har ajg bestämt mig det blir antingen Dell XPS M1210, Dell Inspiron 640m eller Dell Latitude X1 frågan är bara vilken man ska välja? har någon ett par goda och onda ord att säga om en av dessa?