En gång för alla, förbättrar waterwetter kylförmågan?

Permalänk
Medlem

En gång för alla, förbättrar waterwetter kylförmågan?

Tjena!

Jag har letat i trådar om detta och har själv aldrig testat waterwetter. Är det någon här som kan påvisa skillnaden i temperatur med och utan waterwetter.

Är det någon skillnad eller inte? Om det är skillnad hur mycket gör det för tempen?

Jag vill nu inte ha svar som:

Ja det gör det.

Testa själv.

Nej det gör det inte.

Svar utan motivering = inte ens värt en hög med skit!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst och hört så ska det kylas ner mycket bättre än vanlig glykol och vatten så då borde det ju kyla ner komponenteran bättre, men det kanske funkar som så att den första hårdvaran som kyls ner inte blir så mycket kallare men resen av komponenterna får kallare vatten!?

Har ingen egen erfarenhet så jag tillför nog bara fakta och gissningar som du redan visste

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Vad waterwetter gör (eller ska göra) är att sänka vattnets ytspänning, själv vet jag inte hur det skulle påverka kylförmågan men det ger ju knappast någon dramatisk ökning av värmeöverföringen. Om det finns en positiv effekt av waterwetter så är den nog svår att påvisa.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Vad waterwetter gör (eller ska göra) är att sänka vattnets ytspänning, själv vet jag inte hur det skulle påverka kylförmågan men det ger ju knappast någon dramatisk ökning av värmeöverföringen. Om det finns en positiv effekt av waterwetter så är den nog svår att påvisa.

Antar att mindre ytspänning skulle resultera i lite mindre av den här effekten som säger att flödet nära kärlväggarna i princip är noll, därav högre värmeöverföring Borde isf gå att uppvisas/mätas med en droppe tvål/diskmedel i vattnet...

Permalänk
Medlem

Så det skulle kunna liknas vid minskad viskositet som ju borde ha samma effekt. Isåfall borde det precis som du säger fungera precis lika bra med någon tensid, gärna en som inte skummar.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Då vatten är den flytande vätska som bäst absorberar värme, då varje droppe
i systemet som inte är vatten är alltså en droppe som inte tar upp värme lika bra.

Varför folk har glykol i sina system begriper iaf inte jag, om man inte råkar spela utomhus eller ska ha datorn stå i en avstängd bil mitt i vintern.

Så allt man häller i vattnet görs på bekostnad av kylningen, UV färg, anti alg, anti korrission, glykol osv...

Men man får gott allt ha i lite anti alg medel i sitt system, men det är det lilla.
Jag har kanske en tesked av det i mitt system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Då vatten är den flytande vätska som bäst absorberar värme, då varje droppe
i systemet som inte är vatten är alltså en droppe som inte tar upp värme lika bra.

Varför folk har glykol i sina system begriper iaf inte jag, om man inte råkar spela utomhus eller ska ha datorn stå i en avstängd bil mitt i vintern.

Så allt man häller i vattnet görs på bekostnad av kylningen, UV färg, anti alg, anti korrission, glykol osv...

Men man får gott allt ha i lite anti alg medel i sitt system, men det är det lilla.
Jag har kanske en tesked av det i mitt system.

Det är inte bara det som spelar in även om det är en stor del.
om en kapsyl waterwetter sänker ytspänningen ordentligt så kan det nog väga upp den mycket lilla skillnaden som blir i vattnets värmekapacitet

Permalänk

Nej det försämrar kylförmågan. Men bara väldigt lite. Rent destvatten är bäst men då vet man aldrig vad man odlar upp med tiden. Glykol är trögare och därför sämre. Vi snackar 1-2 grader max.

Jag kör destvatten... för jag är snål... och framför allt lat.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

På tiden när det begav sig körde jag waterwetter + destvatten och märkte ingen skillnad med eller utan. Vattnet blev iaf inte skabbigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
Det är inte bara det som spelar in även om det är en stor del.
om en kapsyl waterwetter sänker ytspänningen ordentligt så kan det nog väga upp den mycket lilla skillnaden som blir i vattnets värmekapacitet

Därför att har man en bra pump som pumpar runt vattnet i en rasande fart så spelar ytspänning absolut ingen roll.

Har man det problemet att något som ytspänning i vattnet försämrar ens kylning borde man seriöst se över sin loop och delarna i den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Därför att har man en bra pump som pumpar runt vattnet i en rasande fart så spelar ytspänning absolut ingen roll.

Har man det problemet att något som ytspänning i vattnet försämrar ens kylning borde man seriöst se över sin loop och delarna i den...

Ja det låter också väldigt vettigt, skulle gärna se ett test på det
inte bara waterwetter då utan hur sänkt ytspänning påverkar kylningen och om det bara är med väldigt klena pumpar, om det ens gör något alls.

Permalänk
Medlem

Re: En gång för alla, förbättrar waterwetter kylförmågan?

japp

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk

Re: Re: En gång för alla, förbättrar waterwetter kylförmågan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av varan
visst har waterwetter kylande egenskaper
du kan själv testa ganska så lätt genom att skaffa en säker tempmätare och först mäta noggrant dina vattentemperaturer vid olika belastningar
och anteckna varje förändring
och sen tillsätter du waterwetter i olika steg och mäter varje gång
men aldrig mer än 30% waterwetter totalt,
nånstans mellan 25-30% fick i varje fall jag en kraftig sänkning av tempen
vattenkvaliten är noggran och det bästa är avmetalliserat vatten inte destillerat,
hoppas det svaret är hjälpligt fast jag bett dig testa själv, men jag har gjort det och det funkade och jag använder ett system kombinerat med peltier vilket förbättrar kylningen ytterligare

Sänkning av vattentemperaturen? Vet inte om det nödvändigtvis skulle vara en bra sak. Bättre att mäta på det man kyler kanske?

@Frink & Garnax, de effekter som vi pratade om ang. ytspänning pumpar du INTE bort, iaf inte med de pumpar som ni tänker på. Må vara att de är djäkligt små, så det är lite idiotiskt att ens prata om det. Dock så försöker vattenblock-konstruktörer ibland minimera dem med diverse "jet" tekniker, Swiftech Storm är det mest kända exemplet på det.

Permalänk
Medlem

Ja inte blir jag klokare på detta alltså. Vissa säger att det inte skiljer ett skit medan andra säger att det kan göra 25-30% vilket jag tvivlar på att det gör för mig.

Finns det verkligen inget test med och utan waterwetter så man kan få svart på vitt vad som är sant, själv har jag ingen waterwetter att tillgå och måste då beställa som blir så löjligt dyrt. Frakten är ju mer än vad waterwettern kostar. Finns ingen butik här i stan som säljer :/

Det mesta här verkar vara mer eller mindre kvalificerade gissningar och det kan jag göra själv. Förmodligen måste jag chansa och beställa själv för att få reda på vad som egentligen är sant i frågan.

Känns konstigt att folk får så olika resultat...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

www.Vcore.dk

Waterwetter finns att köpa hos Meconomen och Meca för ca 90:- flaskan

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk

Jag provade å köra både med å utan waterwetter när ja körde vattenkylt.
Diffade inte en grad, mätt på cpu-blocket och vid radiatorn.

Permalänk
Medlem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Tjena!

Jag har letat i trådar om detta och har själv aldrig testat waterwetter. Är det någon här som kan påvisa skillnaden i temperatur med och utan waterwetter.

Nej.
Motivering : Kan man inte hitta ett seriöst test som påvisar detta, så effekten lika verklig som jultomten.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Var kan man köpa antialg på enklaste och snabbaste sätt?

edit: Räcker det med glykol?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Citat:

Tjena!

Är det någon skillnad eller inte? Om det är skillnad hur mycket gör det för tempen?

Ja det gör det.

Testa själv.

Nej det gör det inte.

Folk som kör sporthojar på bana använder ofta waterwetter. Där får man inte använda glykol för det är halt när det läcker ut. Och enbart vatten i kylsystemet skulle inte smörja vattenpumpen tillräckligt.
En normal genomsnittslig tempratursänkning med ww är 5 grader jämfört med vatten + glykol.
Men då ligger tempraturerna mycket högre också, strax under 80 - 90 grader.
Så sänkningen av tempratur är inte skäl nog att använda det i en dator tycker jag. Däremot är det ett komplement till andra tillsatser om man vill använda sånt.

Edit: Jag inser att jag inte vet vad jag svarar på. Det mest rättvisande svaret är nog att det varierar om man får en tempratursänkning eller inte. Allså, testa själv

Permalänk
Medlem

Re: Re: En gång för alla, förbättrar waterwetter kylförmågan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VictorG
Folk som kör sporthojar på bana använder ofta waterwetter. Där får man inte använda glykol för det är halt när det läcker ut. Och enbart vatten i kylsystemet skulle inte smörja vattenpumpen tillräckligt.
En normal genomsnittslig tempratursänkning med ww är 5 grader jämfört med vatten + glykol.
Men då ligger tempraturerna mycket högre också, strax under 80 - 90 grader.
Så sänkningen av tempratur är inte skäl nog att använda det i en dator tycker jag. Däremot är det ett komplement till andra tillsatser om man vill använda sånt.

Dessutom är det så att glukol försämrar kylegenskaperna på vattnet så frågan är vad du skulle få för skillnad mellan endast vatten och ww.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: En gång för alla, förbättrar waterwetter kylförmågan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Dessutom är det så att glukol försämrar kylegenskaperna på vattnet så frågan är vad du skulle få för skillnad mellan endast vatten och ww.

Det är sant. Det jag har hört är att man kan logga en liten sänkning även jämfört med vanlig vattenpumpsmörjning från Biltema men då är nog felmarginalerna som vindhastighet, luftfuktighet och tvåtaktares bestyckning så stora att det är resultatet är svårtolkat.

Permalänk

Citat:

Tjena!

Ja det gör det.

Testa själv.

Nej det gör det inte.

Här har du ett bra svar, bättre svar kan du nog inte få?
Kolla på filmen på denna sida: http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp?subCategoryID=...

Permalänk
Medlem

Den som söker skall finna..

Om ungefär två veckor får ni alla besked på ehuru WW verkligen presterar i en vanlig datorvattenkylning.
(Jag har kört med WW för länge sedan, dock inte loggat temperaturen)

Men i.o.m min nya build så äre dags att göra ett seriöst test!

\Mvh walp

Visa signatur