Permalänk
Melding Plague

Luftkylare 2007

Att välja processorkylare är inte så lätt som man kan tro. Det finns en uppsjö modeller som är väldigt lika varandra både när det gäller utförande och prisnivå. Vi tittar närmare på åtta processorkylare och testar dem i nästan 20 olika konfigurationer. Läs vidare för att ta reda på resultaten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Alltid bra att veta om man behöver byta ut sin Artic Cooler

Permalänk
Medlem

Jobbig montering kan ju vara värt lite extra pengar för att bli utan sedan blir det ju dessutom lite bättre resultat, så thermalright hade jag kört på

Bra test btw!

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Synd att Scythe Mine inte var med i testet.......

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk

Perfekt läsning nu när jag ska köpa nytt

Tackar!

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Trevligt test, dock inga direkta överraskningar.

Permalänk
Medlem

Trevligt test, skulle gärna se ett liknaden test fast endast med kylare som ska vara passiva. I en HTPC t.ex.

Permalänk
Medlem

Bra test, fast går ju hitta thermalright kylaren bra mycket billigare än 600kr. Jag har en på ingång för under 500kr. Men bra o se att den är så bra på låga varvtal på fläkten.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Musikälskare

Mycket nöjd med min Noctua NH-U12F som är extremt tyst, kör min E6600 @ 3.2 Ghz utan några som helst problem...

TAT idle:

Tar dock upp ganska mycket plats

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Bra test, hade tänkt att köpa en ny kylare snart

Permalänk

Hej alla sweclockers!

Jag har Noctua:n och säga att den är riktigt bra. Vet inte om det stod i texten, men Noctua skickar med fästen för att kunna montera ytterligare en fläkt, vilket jag gjort. Min E6420 (som sitter i ett Antec Sonata 2) ligger så lågt som 38 grader i Idle. har inte kolalt load. Men det är en väldigt bra och tyst kylare som är ruskigt enkel att montera.

BTW, bra test Sweclockers. jag instämmer med nån av de föregående talarna att ett test av lågprofilkylare hade varit trevligt att se. Till exempel Hiper lilla kylare för deras Media Center Chassi. Eller Zalman 8000 serien (tror det är den).

Återigen, ett bra test (ska erkänna att jag skummade mest bara lite men det lilla ajg såg gillade jag)
/dexter

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk

dags o byta ut orginalet kanske fast de bättre kylarna brukar ju vara svåra o få tag i elelr fördyra

bra test.
kanske man kan göra ett mer koktest?

att sätt alla kylare på spisen på 100C och se hur de hanterar det hela.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Gjorde ni inte nygligen ett test på detta?
Jaja bra som vanligt, blir en Scythe när jag köper en C2D Q6600 om någon månad.

Permalänk
Medlem

Jga köpte en Scythe Infinity till min E6600, kylaren är odrägligt stor och svårt att få den att sitta som den ska med dom fästena i förhållande till hur stor den är, kan inte rekommendera den! Fläkten som följde med är dock bra och väldigt tyst, men den är som sagt för stor för att monteras med så värdelösa fästen!

Är faktiskt på jakt efter en ny, just nu kör jag stock kylaren på 50%, den hörs faktiskt väldigt lite..

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Saknar Tuniq Tower i testet annars va det bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Freezer 36 A-RGB - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - Gigabyte RTX 5080 Aero SFF - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

Asus Arctic Square kylarn är EJ 108mm hög.

Den är 135mm hög och inget annat.

Dessutom lär ju Revoltec kylarn knappast vara bredare än hög, kolla upp måttangivelserna bättre.

Vidare så skrivs det att det går bra att använda kopparputs för att få upp finishen, sån gucka försämrar bara kapaciteten.

Enda gucka som ska på är riktigt TIM, typ AC5 eller liknande.

Permalänk
Medlem

Till skribenten: Noctua's fläkt som följer med kylaren snurrar i 1200rpm, eller 600rpm med motståndet, inte 800rpm. Dock så har noctua en annan version som snurrar i 800rpm, eller 500rpm med motståndet.

I övrigt ett mycket bra test.

Vill ni ha fläktarnas ljudnivå uppmätta i relation till varandra så kan jag bidra med det, kontakta mig i fall ni (på swec.com) är interesserade.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
Jga köpte en Scythe Infinity till min E6600, kylaren är odrägligt stor och svårt att få den att sitta som den ska med dom fästena i förhållande till hur stor den är, kan inte rekommendera den! Fläkten som följde med är dock bra och väldigt tyst, men den är som sagt för stor för att monteras med så värdelösa fästen!

Är faktiskt på jakt efter en ny, just nu kör jag stock kylaren på 50%, den hörs faktiskt väldigt lite..

Håller faktiskt inte med öht. Jag har samma setup, och det tog kanske 5-6 minuter att fästa fast den. Visst är det lite pilligt, men ett par minuter lägger man väl ändå? Sen kör jag stock kylaren med zalman resistor, den är ju på tok för högljudd annars.

Permalänk
Medlem

Kanonbra test, ska snart uppgradera så det var perfekt med detta test.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Asus Arctic Square kylarn är EJ 108mm hög.

Den är 135mm hög och inget annat.

Dessutom lär ju Revoltec kylarn knappast vara bredare än hög, kolla upp måttangivelserna bättre.

Vidare så skrivs det att det går bra att använda kopparputs för att få upp finishen, sån gucka försämrar bara kapaciteten.

Enda gucka som ska på är riktigt TIM, typ AC5 eller liknande.

forstar inte hur du menar att en ren yta kan forsamra varmeledningen. du tar ju bort oxidationen och sen avslutar du ju med aceton innan du applicerar kylpastan

Permalänk
Inaktiv

om några månader skall jag köpa en ny dator. tror det blir en thermaltight då, rätt ska vara rätt.

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Trevligt och bra test. Sådant här gillar jag.

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att understryka det som testet visar. Thermalright ultra 120 extreme är en mycket bra kylare helt enkelt. Den fungerar ypperligt med två stycken Noctua 1200rpm:s fläktar på den dessutom.

Visa signatur

Intel Q9450 - Thermalright ultra 120 extreme + 2 fläktar - 8Gb Mukshin Redline PC1000 - Gainward geforce 8800GTX - 2st 320Gb Samsung spinpoint + 2st 500Gb + Thermaltake Toughpower 850W - CM Stacker 830 - Gigabyte X48 DQ6 - Windows Vista X64
Primär skärm: Sony GDM FW900 24" @ 1920x1200 85Hz
Sekundär skärm: Dell 1905 FP 19" @ 1280x1024 60Hz

Permalänk

synd att dom inte tog med någon zalman i testet... skulle jag vilja haft för att kunna jämföra lite... min låda är så liten så den största jag vågade satsa på var en 9500led... men jag ska nog ta o köpa en ny snart... och en ultra 120 extrem får det nog bli om jag så måste modda hål i min låda för att få plats med den..

Permalänk
Hedersmedlem

Man blir lite mörkrädd när man ser hur mycket dom väger...Kanske vattenkylning är det man skall välja.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Väldigt välskrivet och välgenomgånget test vill jag säga! Sitter själv på en ultra 120 eXtreme och kan bara intyga den är kanon! Tyvärr har jag dålig ventilation i chassit och en för svag fläkt så den får inte glänsa så som den ska :(.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Man blir lite mörkrädd när man ser hur mycket dom väger...Kanske vattenkylning är det man skall välja.

Tror fäst anordningarna är gjorda för att klara vikten och förhoppningsvis klarar moderkortet de med.

Drar man inte på LAN mycket så är det nog ingen som helst fara

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ni skriver måtten i fel ordning på vissa kylare.

Dimensioner (HxBxD) 125 x 160 x 116 mm (inkl. fläkt)

(BxHxD) Borde väl stämma mer på dom måtten. Det var två eller tre ni fuskat på

Jag som blev överlycklig när jag såg att Infinityn fick plats i mitt HTPC chassi

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Inte för att det verkar läggas så värst mycket vikt på det vid betygsättningen, men att bottenytan inte är spegelblank är inte så viktigt som det ibland förefaller av recensionerna på swec.

Det finns ett par artiklar, visserligen gamla, som diskuterar hur blank en bottenplatta på en kylfläns egentligen måste vara. Resultaten har oftast visat att en spegelblank yta är sämre än en litet grövre.

Läs bland annat:
http://www.overclockers.com/tips1076/
http://www.overclockers.com/articles1424/

Citat:

There has been some debate over whether a mirror finish is better than a surface that approaches a mirror finish. As long as the surfaces mate exactly (impossible for us to achieve) and the 2 objects conduct/release heat faster than any intervening substance (like thermal paste or tape) then a mirror finish should prove more effective.

Unfortunately, experimentation doesn't prove this out. My guess is that the mirror finish surfaces don't mate exactly - thereby diminishing the heat transfer - while the "not quite" mirror finishes have more surface area for the thermal paste or tape and thereby transfer the heat more rapidly.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk

Varför testades inte kylarna utan någon fläkt alls? Vitsen med dom tre bästa kylarna är ju möjligheten att köra dom passivt.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.