Fem P35-moderkort (ddr3)

Permalänk
Melding Plague

Fem P35-moderkort (ddr3)

Fortfarande är det moderkort med styrkretsen P35 som är de bästa styrkretsarna i den så kallade 3-serien från Intel och ddr3-versionerna marknadsförs i regel som de absolut bästa. Vi bestämde oss därför för att se närmare på fem olika ddr3-baserade moderkort för att verkligen pröva om det i dagsläget finns några fördelar med ddr3. Ett av korten klarar både ddr2- och ddr3-minnen, vilket kanske kan vara ett alternativ för de som vill vänta med en övergång till den nyare minnesstandarden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

DQ6 är giftig.

För övrigt en bra recension. Tummen upp!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Blitz visar finast prestanda som de gjorde i test på andra sidor .

det låga överclocknings resultatet av blitz låter som värme relaterat om man tittar på andra resultat och mina egna Dock kan jag påpeka att mina egna temps visas högre än vad de verkar vara så ett bios som fixar detta vore trevligt'

har dock inte haft några problem med satan och ingen annan testare heller vad jag läst min raid tuggar på fint

annars är det bara att sätta cpu temp på ignore om man kan mäta med tex ir mätare

tittat runt på forum och flera säger att det visar för högt

tempen är åtminstone 10 grader över den verkliga tempen

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Tja, MSI Neo Combo är ju tusen kronor billigare och med egen kylning av MosFets/Nordbrygga borde det klocka rätt bra.

Prisvärt med en billigare C2D som både klockar och presterar bra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Gigabyte's C2D-serie-moderkort är verkligen riktigt lyckade och populära. :]

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd

Abit ip35 is the shit skulle slå alla dom där moderkorten!!!

Trist att ni ej testade det kortet men annars tummen upp för recensionen...

10 poäng swec!

Permalänk
Medlem

Blitz har inte 3st pci-e x1 portar som kan användas fritt utan 2, den svarta porten är en proprietär port som inte kan användas till någonting annat än det medföljande ljudkortet, mitt Asus Crosshair har en liknande port.

EDIT: Saxat från specifikationerna på Blitz Extreme på Asus svenska hemsida:

Expansionsplatser
2 x PCIe x16 slot, support dual graphics solution
3 x PCIe x1 ( the PCIEx1_1 (black) is compatible with audio slot)
2 x PCI 2.2

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Inaktiv

asus blitz är bäst, inte oväntat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
asus blitz är bäst, inte oväntat.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Blitz har *inte* 3st pci-e x1 portar utan 2, den svarta porten är en proprietär port som inte kan användas till någonting annat än det medföljande ljudkortet, mitt Asus Crosshair har samma port.

Den svarta är som du säger den som är kompatibel med ljudkortet men jag träffade ganska nyligen några från Asus Taiwan som sade att det gick att använda den till andra kort. Kan höra efter med Asus igen iof, har tyvärr inget kort att testa med.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lossah
Gigabyte's C2D-serie-moderkort är verkligen riktigt lyckade och populära. :]

Ja förutom mitt skit som jag köpte då!
Ett Gigabyte 945 DS3 vilket inte var någon hit! Får upp min E6420 i 290*8 och multipeln är låst

Funderar på ett P5B eller ska man köpa ett p35 kort nu? Vill ha ett billigt och bra liksom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Den svarta är som du säger den som är kompatibel med ljudkortet men jag träffade ganska nyligen några från Asus Taiwan som sade att det gick att använda den till andra kort. Kan höra efter med Asus igen iof, har tyvärr inget kort att testa med.

Jo jag såg med att det är en ny version av ljudkortet så det kan helt enkelt vara så att dom har vänt porten rätt nu efter klagomål,spott och spe (ljudporten på dom gamla ROG-moderkorten från asus är vad jag vet inget annat än en pci-e x1 port som dom har vänt åt fel håll för att inget annat ska kunna tryckas dit, lite kasst tycker jag)

Gillar även den nya LCD-postern, den gamla sitter ju bak på i/o-plåten så man måste stå virad runt burken när man startar den för att se vad där står, bör ju iaf vara mycket smidigare med den nya lösa LCD-postern.

Sen såg jag att det finns två versioner av Blitz, den "vanliga" Blitz Extreme men sen en Blitz Formula (Special Edition) med, någon som vet skillnaden ??

Aja, nu får dom se till att släppa ett nytt AMD-kort i ROG-serien, jag tyckte att 1 amd-kort mot 2 intel-kort (crosshair mot striker/striker extreme och sen kom ju commando med så det blev 1-3) var illa nog innan men nu e det ju nästan så det tangerar löjlighet

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Biostar kortet var det som passade min refrens bäst, i förhållande till pris/prestanda och bra utformning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Ja förutom mitt skit som jag köpte då!
Ett Gigabyte 945 DS3 vilket inte var någon hit! Får upp min E6420 i 290*8 och multipeln är låst

Funderar på ett P5B eller ska man köpa ett p35 kort nu? Vill ha ett billigt och bra liksom

Fint kort: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GIGP35...

Gigabyte P35 DS3

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flobo
Fint kort: https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GIGP35...

Gigabyte P35 DS3

Komplett är ju billigare.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336805

Bra recension som vanligt.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570

ja det blir ett formula special edition.

Permalänk
Medlem

mitt blitz formula tuggar på fint

Visa signatur

Antec P183 • Intel Core™ i7 920 @ 3.6GHz • Cooler Master V8 • Gigabyte GA-X58A-UD7 • Dominator 3x 2GB 1600MHz • BFG 8800GT 512MB • Corsair 620w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor

Sen såg jag att det finns två versioner av Blitz, den "vanliga" Blitz Extreme men sen en Blitz Formula (Special Edition) med, någon som vet skillnaden ??

Tror att den vanliga blitz stödjer ddr2 minnen och formula ddr3.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Bara en fråga, när kommer P35 korten ut i M-ATX format?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zigi
Bara en fråga, när kommer P35 korten ut i M-ATX format?

Har inte koll på om det finns eller om det planeras någon sådan modell. Det beror troligtvis på om någon tillverkare vill göra en sådan modell, men traditionellt är det ovanligt då de hellre använder kretsar med integrerad grafik så som G33 för m-atx korten.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Jo jag såg med att det är en ny version av ljudkortet så det kan helt enkelt vara så att dom har vänt porten rätt nu efter klagomål,spott och spe (ljudporten på dom gamla ROG-moderkorten från asus är vad jag vet inget annat än en pci-e x1 port som dom har vänt åt fel håll för att inget annat ska kunna tryckas dit, lite kasst tycker jag)

Gillar även den nya LCD-postern, den gamla sitter ju bak på i/o-plåten så man måste stå virad runt burken när man startar den för att se vad där står, bör ju iaf vara mycket smidigare med den nya lösa LCD-postern.

Sen såg jag att det finns två versioner av Blitz, den "vanliga" Blitz Extreme men sen en Blitz Formula (Special Edition) med, någon som vet skillnaden ??

Aja, nu får dom se till att släppa ett nytt AMD-kort i ROG-serien, jag tyckte att 1 amd-kort mot 2 intel-kort (crosshair mot striker/striker extreme och sen kom ju commando med så det blev 1-3) var illa nog innan men nu e det ju nästan så det tangerar löjlighet

Blitz extreme stödjer ddr3 och formula ddr2 så blitz extreme är inget "vanligt" kort .

Sen så gör asus intel kort till r.o.g eftersom intel presterar bäst atm

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570

har dock inte haft några problem med satan och ingen annan testare heller vad jag läst

Mjo, vi är alla goda kristna här på forumet.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Blitz extreme stödjer ddr3 och formula ddr2 så blitz extreme är inget "vanligt" kort .

Sen så gör asus intel kort till r.o.g eftersom intel presterar bäst atm

Nja Asus gör la fler ROG-brädor på intel-plattformen för att intel har en hel hög med olika finurliga chipsets men AMD har inte lika många och som dessutom passar på ett ROG-kort.

Tror att nästa AMD moderkort i ROG-serien inte kommer att komma förrän en bit efter att AMDs nya prollar kommit ut.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Heatpipes

Asus P5K3 Deluxe

Den där heatpipe-lösningen ser ju onödigt komplicerad ut jämfört med de andra. O_o Den översta heatpipen lär ju knappast göra nån större nytta iaf.

Permalänk

Re: Heatpipes

Citat:

Den där heatpipe-lösningen ser ju onödigt komplicerad ut jämfört med de andra. O_o Den översta heatpipen lär ju knappast göra nån större nytta iaf.

Är det inte den förutom nord/sydbryggan som verkligen gör nytta. På tidigare Asus kort sitter ju en massa kretsar för strömmen där. På mitt A8N-sli delux är det varmast precis övanför processorn (mot I/O plåten) mätt med Ir termometer.

Visa signatur

X2 4200+ Zalman 7700-alcu, 2048 Mb Corsair xms 4400, Asus A8N SLI-Delux
XFX 7800 GT med ac nv5, Corsair 520W.

Permalänk
Medlem

Såå besviken jag blir på PCI-E platserna.

Inte ett enda kort har något annat än PCI-E 1x platser (förutom de för grafikkort, visst kan man använda en 16x plats för något annat men att bara ha en plats över PCI-E 1x är illa.

Standarden är väl bra men i praktiken är det så illa. Hade varigt så mycket bättre om man gått PCI-X spåret istället. Inte undra på att det inte kommer några PCI-E kort.

Roligt att gamers och skrytspecifikationer våldtar hela datormarknaden.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Heatpipes

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken123
Är det inte den förutom nord/sydbryggan som verkligen gör nytta. På tidigare Asus kort sitter ju en massa kretsar för strömmen där. På mitt A8N-sli delux är det varmast precis övanför processorn (mot I/O plåten) mätt med Ir termometer.

Du missförstod mig när jag skrev översta. Det finns en heatpipe som är närmast moderkortet, sen en till slinga över den andra, det är DEN jag menar.
Att man kyler mosfetarna är rätt viktigt som du påpekar, det ökar stabiliteten på spänningen som matas till prollen.

Permalänk
Medlem

får väl bli en dq6 kasnke! bra test btw.

Visa signatur

Processor: AMD Athlon64 X2 5200+ (65w) @ 3200mhz. Modekort: Abit KN9 Ultra. Minne: A-DATA 2x512, 1x1024mb @ DDR800. Grafikkort: Gainward 8800GTS 320mb. 3DMark05: 15678p.

Permalänk
Medlem

Gnnnaaaah, jag vill ha recension på budget p35:orna! (t.ex. asus p5k vanilla)

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]