Hur såg första klass på tågen ut före 1956?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur såg första klass på tågen ut före 1956?

http://www.jarnvag.net/vagnguide/littera.shtml står det

Citat:

När klassystemet gjordes om till två klasser blev tredje klass andra klass och andra klass första, medan första klass försvann.

Med andra ord blev alltså det som var tredje klass före 1956 därefter andra klass och det som var andra klass blev första klass. Ett exempel på en vagn som före 1956 räknades som andra klass är A5, med de här fina stolarna:

Det jag undrar är, om andra klass före 1956 hade så där lyxiga stolar, hur såg egentligen första klass ut?

Permalänk
Medlem

Lyxigt värre måste jag ju bara säga

Permalänk

sånt där ser man inte idag

Har varit inne i en del gamla vagnar som står övergivna och visst är de ett bra intryck iaf

sistaklss om man säger så är bara ett par pinbrädor längsgåände mer eller mindre i vissa vagnar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Mer som en salong med bord och stolar som man är van att se dem i lyxiga boningar kan jag tänka mig. Lite nobelfest typ~

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Synd att inte 3e klass finns längre Det hade ju varit det givna valet för alla resor, billigt å bra.
Men historien tyder ju på att dagens klasser kommer läggas ihop till en enda lägre klass

Permalänk
Medlem

Jag har en bild på det ngn stans, svartvit dock men ush vad extrem lyxigt det var <3. Det var som på en lyxrestaurang, man hade bord med jättefina sittplatser på varje plats. Riktigt brett var det också. Inte lika trångt mellan sätena som idag osv.

Ritning på en lyxvariant:
http://www.jarnvag.net/bild/vagnguide/ritningar/X5B.gif . Soffor var det istället för säten . Ska försöka hitta mer.

Jag kan tänka mig att denna var en maffig syn på sin tid:
http://www.jarnvag.net/bild/vagnguide/intBC45476_1.jpg

*redigerat av OSkar000*
Trasig länk fixad.

Tackar OSkar000. jag kunde inte ens se Redigera-knappen :). Dock vart det fel bild men :/ .

Permalänk

Jag säger ju att det var bättre förr.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem

Var mer klass på saker och ting förr i tiden.

Permalänk
Medlem

håller på och pendlar till sthl praktiskt taget varje dag, och jag känner igen sätena på bilden. fan va skabbiga dom har blivit nu.
hmm SJ kanske dags o renovera om dom ?

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keefa
håller på och pendlar till sthl praktiskt taget varje dag, och jag känner igen sätena på bilden. fan va skabbiga dom har blivit nu.
hmm SJ kanske dags o renovera om dom ?

Så SJ kör med vagnar från 1956?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Så SJ kör med vagnar från 1956?

hehe typ

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Avstängd

många av IC tågen är renoverade vagnar från 40-50-60 talen...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keefa
håller på och pendlar till sthl praktiskt taget varje dag, och jag känner igen sätena på bilden. fan va skabbiga dom har blivit nu.
hmm SJ kanske dags o renovera om dom ?

BILD!

Permalänk
Sötast

Konstigt att förr var allt billigare, men även lyxigare som sett i bilden här och ändå tjänades massvis med pengar.

Idag är allt pissigare och kostar mer. Hmmm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Konstigt att förr var allt billigare, men även lyxigare som sett i bilden här och ändå tjänades massvis med pengar.

Idag är allt pissigare och kostar mer. Hmmm

Det är för att alla vill ha mer, platta tv-apparater. Mikrochips, möbler, annorlunda mat och allting. Mer avancerade bilar och flyga jorden runt. Ska alla pengar användas till sånt så blir det inte så mycket pengar över. Skulle vi ha samma konsumeringsmönster som på 50 talet skulle vi ha massa pengar över till att åka fina tåget.
Om det enda du köper är billiga, ordentliga kläder som håller länge. Riktiga möbler av bättre än mio-kvalité fast till normala priser. Utan att köpa nytt så fort något är "fult" och bara köper bilar med det allra nödvändigaste som håller mycket bättre. Dessutom i en värld där en lägenhet på söder något som inte är oöverkomligt för en ensam arbetare.

Ja då ska du se att en förstaklassbiljett inte är så dyrt att komma över längre.

Men vill man bara ha mer och mer av allting och inget får vara mer än ett år gammalt. Ja då har man inte mycket pengar över till åka fint tåg.
Se hur mycket en tågbiljett kostade på den tiden jämfört med en inkomst och jämför idag så ska du se att det inte är dyrare. Bara det att vi vill ha så mycket annat också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
BILD!

jag ska försöka komma ihåg och ta med min digital kamera och fota. dom där vagnarna kommer inte varje dag till etuna utan ca 2 ggr om månaden.

Det är mer att det är nya vagnar fast innehållet kommer ifrån vagnarna ifrån 1956

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Avstängd

Okie, då får du bära kamera mycket framöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Konstigt att förr var allt billigare, men även lyxigare som sett i bilden här och ändå tjänades massvis med pengar.

Idag är allt pissigare och kostar mer. Hmmm

Billigare för vem? För de löntagare som har det sämst var nog prisnivån högre förr än nu.

För överklassen var det nog biligare förr, eftersom underklassen fick så dåligt betalt för sitt slit.