Tävla om valfri Komplett-PC!
Permalänk

överklockning med asus P5B

någon här som har detta moderkort som lyckats överklocka med det?

har en E6300 och tänkte se vad den går för. men så fort jag ändrar fsb så startar inte burken upp igen. testade och sätta pci-e på 100Mhz och 33Mhz på pci men funkar ändå inte.

märkte åxå att det går att ändra multiplern från 7 till 6 om man nu skulle vilja det.

hur högt kan man pressa processorn med orginal kylaren?

mvh F

Permalänk
Medlem

Det finns jättemånga som har klockat med sådant moderkort.

Här kan du läsa mer om hur du ska göra och vad som händer:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

tackar

läste det där och de va mycket bra tips där.

får det likförbannat inte att funka. om jag ökar så mycket som 10 så bootar den inte. måste in å jävlas med clear cmos bygeln som sitter bakom graffikkortet (bra placering)

cpu frequency (vilket jag antar är fsb) står på 266Mhz ökar jag denna så blir det å meka med bygeln igen.

minnena har ingen multipler inställning utan man kan bara välja DDR2 533,667,800,1066 dessa ändras dock om jag ökar på fsb. men försöker hålla mig under eller på DDR2 800 då det är sådana minnen som sitter i.

pci och pci-e står på 33,33 resp 101Mhz

vad gör jag för fel?

stängt av massa onödiga grejjer som com/parallell portar och så. fattar inte varför dom finns kvar. sisst jag använde dessa var på den tiden man hadde 486 DX2 och lirade doom1&2 med nollmodemskabel mellan burkarna.

Permalänk
Entusiast

Har själv samma moderkort, å kör en Q6600 i 3.6Ghz under vatten.
Jag hade tidigare en E4400. Som jag fick upp 3.8Ghz som bäst.

Skulle Gissa på att du bör hålla dig under 2.8 Ghz med orginalkylaren. Den blir varm.
Se till att ställa multiplikatorn på 7 och bussen 400 (800Mhz DDR2). Sedan kan du ta och höja minnesspänningen till max( 2.1 volt under klockingsförsöken)
Du får ta och höja Vcoren till 1.3 volt skulle jag gissa på. Du bör även höja Nordbryggespänningen nått snäpp.
Spread spectrum skall vara på disable.

Alla spänningsinställningar får du ta och sänka successivt sedan du nått din önskade hastighet för att ta reda på vilken spänning som är stabil.
Spänningarna Kanske är lite höga. Men dem borde funka.

Stäng av allt på Cpu inställningarna. Förutom "modify ratio support" (multiplikatorn)

Skulle inte detta funka och datorn startar inte så behöver du inte bygla om på moderkort. Se bara till att bryta strömmen på nätagget med strömknappen därbak istället. Sedan är det bara att starta om datorn. Så skall den starta som om den vore nollad fast din överklockade inställningar är sparade.

Skulle det vara så att datorn inte vill boota med 400 i buss. Så kan du ju ta och prova att höja bussen i steg om 10 mhz åt gången.

Lycka till

Permalänk

wohoo! tackar! funka ju prima. va nog nåt med volten som spökade.

kan jag köra på med dom volt du angav?

vart lite mer tryck i grejjerna nu!

Permalänk
Entusiast

Jo du kan ju köra med dem spänningarna, men jag rekomenderar dig att leta upp optimal spänning.

Du får helt enkelt ta och prova att sänka spänningen på en komponent i taget, ett steg i taget, tills du märker att din dator börjar strula. Du måste alltså stresstesta den varje gång. När du väl märker att datorn blir buggig på tex vcoren, så är det bara att höja den ett steg å prova om den funkar där osv.

Det tar en massa tid att hitta optimal klock å spänning.

Förresten. Hur varm blev den (Idle temp full, load temp)? Kör du den i 2.8Ghz? Och det skulle vara intressant att få se
3dmarkpoäng före å efter klockningen. Dvs Om du orkar.

Permalänk

japp kör den på 2,8 nu. knappa in så som du skrev i bios

den ligger i 43 grader på tomgång och kollade efter att jag spelat lite och då låg den på 50

innan hadde jag 7500 i 3dm06 nu vart det 9100.
skaplig ökning ändå!

ser det ok ut?

ska ge mig på graffet sen åxå

Permalänk
Entusiast

Ser ju väldigt bra ut.
Men jag rekomenderar dig igen att ladda hem program som kan stressa den lite
typ senaste versionen av prime95 och coretemp för tempraturövervakning.

Bara för att kolla om det är stablit.

Lycka till

Permalänk

körde prime95 och kollade temp med nåt program som va med på cd:n till kortet.

64 grader går den upp på som max. är det acceptabelt?

Permalänk
Entusiast

Det ser bra ut.
Så länge din cpu är under 70 grader så är det lugnt.
Nu bör du köra prime i ett antal timmar. Dem flesta säger 12 timmar eller nått.
Jag hade nöjt mig med 3-4 timmar.

Prime säger till direkt om något går fel. Skulle det blir fel så får du helt enkelt
sänka bussen med 10mhz och prova igen osv tills du når stabilitet.

Ladda hem coretemp 0.95 eller intel TAT. Dessa ger den riktiga tempraturen. Jag skullde gissa på att du använde asus probe när du kollade tempen. Asus probe använder sig av en termometer som sitter
i socklen på ditt moderkort. Coretemp å TAT har jag för mig att
dem använder sig av en sensor som sitter inne i Cpu:n
Alltså mer verklighetstroget resultat.

Du kommer att se att programmen ger olika tempraturer om du har igång dem samtidigt.

Förresten har du Cpu-Z?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necrodude

Förresten har du Cpu-Z?

japp

testade med TAT och den går upp till 68C som max. kört i 20min

tycker det låter väldigt högt. kanske borde spana efter en annan kylare rätt omgående lr?

fast jag provade att ställa tillbaka till 1,86Ghz och kolla tempen och de va inte stor skillnad, ca:5 grader bara

tipps på en skaplig kylare då? billig, å ska inte väsnas för mycket.
ingen risk att jag tänker dra denna cpu förbi 2800. om jag behöver snabbare sen så byter jag helt enkelt ut den.

Permalänk
Entusiast

Scythe Infinity kanske
450 bagare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Som Rhalla sa: AC Freezer7 pro är det som gäller om man vill ha en budgetkylare som presterar bra. Finns bättre kylare men då kostar dom en hel del mer.
Se också till att ha bra chassikylning, allra minst 2 80mm eller 1 120mm (utöver fläkten i nätagget.)

Permalänk
Avstängd

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=742...

^^Fick upp min i 3700mhz nått... Alltså en 100 procentig överklockning

så P5B LöVes e6300! for sure!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Medlem

Jag hittar ingenstans vart jag kan höja volten till CPU och minnena kan jag köra i max 1.9v. Har också ett Asus P5B (SE), vart hittar ni det? Behöver jag flasha om biosen?