Nyligen så fick jag en överbliven gammal laptop av vän, en IBM Thinpad 600X. Tyvärr så visade det sig att felmeddelandet 00161 och 00163 upprepas vid varje uppstart.
Jag var inte dummare än att jag googla runt lite på dessa "errors" och fick därmed reda på att dessa felmeddelanden tydligen betyder dött bios batteri (om jag har missförstått detta så blir jag gärna rättad).
Vad jag då huvudsakligen undrar över är vart på datorn detta batteri sitter? Så jag snabbt och enkelt kan få det placerat med ett nytt.
Tack på förhand.
Jag har för mig att batteriet sitter antingen vid luckan för ram- minnet eller någon annan av de luckor man kan lossa på undersidan av datorn. Vet inte exakt vilken modell av batteri det är, men det är ett platt litiumbatteri (typ klockbatteri fast större).
Hade exakt samma fel för något år sedan, och det löstes med batteribytet.
Den sitter under samma lucka som ramminet. Alltså under CD/Dvd läsaren. När man öppnar luckan sitter det en plastflärp på ena sidan. För att öppna den behöver man ta ut den optiska enheten. Under flärpen den sitter biosbatteriet.
I min 600X är det dock ett special bateripack, antingen så kan man försöka sätta ihopp ett eget eller så får man till exempel köpa ett nytt på ebay.