Permalänk
Medlem

Datorn bootar om, fel på RAM?

Min dator bootar om/lägger av rätt ofta. Det som händer är att bilden fryser (om man spelar eller kollar film) och ljudet bara hackar i någon sekund, typ som en musik-cd med hack i, sedan bootar datorn om. Ibland blir skärmen svart och skärmen går i viloläge, fast datorn fortfarande går.

Det jag har gjort är att köra memtest. Jag får en jävla massa fel när båda stickorna är i. Med bara den ena stickan i startar inte ens datorn upp. Med bara den andra stickan i så indikerar inte memtest några fel. Jag tror mig alltså ha lokaliserat felet till en dålig RAM-sticka.

En polare som är lite mer datorkunnig än jag tror dock att det även är grafikkortet, i och med att den inte bootar om ibland utan bara blir svart. Det händer mest när jag spelar/kollar film, men även när datorn bara står och typ tankar torrents/motsvarande.

Tror ni att jag även har knas på graffet? Fläkten går som den ska... Jag har kollat alla anslutningar inne i burken, kopplat ur allt och kopplat i igen.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Rätt svårt att svara på om du nu också skulle ha grafikortsfel, om du bara kör på den friska stickan, får du några problem då med ombotningar etc, eller går den felfritt då?
Samt X1950pro är ju ökända för att gå varma, och blir ganska lätt överhettat när det får jobba ordentligt, och kan orsaka en hel del problem då.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om jag bara kör på den stickan som jag förutsätter är frisk så har jag nu hittills inte fått några problem (12 H). Då har jag kört lite spel som är ansträngande för mitt (inte så bra) grafikkort. Typ Vegas, Advanced Warfighter... Förut bootande datorn om sig på typ football manager, alltså ett spel som är noll grafik men mycket RAM. Hoppas det är RAM-stickan som är problemet...

Permalänk
Hedersmedlem

Byt den felaktiga stickan

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)