NetOnNet och Raptor disk

Permalänk
Medlem

NetOnNet och Raptor disk

Halloj

Igår så började min dator att bete sig underligt. Det var svårt att komma in i windows. När jag väl kom in i windows så frös bilden fast, kunde inte trycka på något etc. Diverse blue screen med felmeddelanden om hårddisk fel. När jag startade datorn så utfördes även chdsk(tror jag det hette). Ibland gav testet felmeddelande och ibland kunde jag komma förbi testet utan problem.

Jag startade om datorn, o tänkte ta att installera om xp. Jag kom fram till den bilden där den söker efter tidigare operativ system men där frös den fast och gick inte vidare. Testade även med Windows 7 men kom endast fram till där den animerade logan innan den fastande där.

Jag struntade i det och försökte starta windows. Kom in på skrivbordet o lyckades installera Diagnostic tool från Western Digitals hemsida. Körde en full scan och den kom ungefär halvvägs innan jag fick en blue screen. Med felmeddelandet 0x000000F4 (0x00000003, 0x8A63B7D0, 0x8A63B944, 0x805D297C)

Jag antog att hårddisken är sönder, iallafall en del av ett lager som inte går att läsa eller skriva till. Jag hade endast haft hårddisken i lite mer än ett år så åkte iväg till NetOnNet idag och reklamerade den.

Detta antyder på hårddisk fel va? Jag vet ju att vissa affärer är envisa och säger att dom inte hittade något fel även om det är fel på varan och man måste betala en avgift på 500-700kr. Jag vill ju att det inte ska hända mig.
Har jag rätt till att begära en ny hårddisk i samma prisklass om min raptor är sönder?
Och vad borde jag göra om jag får hårddisken och dom påstår att det inte är något fel på den?
Jag är lite orolig för detta eftersom det har hänt innan med min gamla mp3 men det var då en annan affär. Är det någon som har tidigare erfarenheter om NetOnNets reklamationer osv?

Tacksam för svar

Visa signatur

Gigabyte P35 DS4 | Intel E6750 @ 3.6 Ghz | Gigabyte 8800GTS 512MB @ 743/1804/1000| 4096MB Corsair 6400 @ 900mhz |WD Raptor 74GB + WD 250GB + Samsung 500GB | Hiper Type-R 580W | NZXT Hush

Permalänk

Så länge du har garantin kvar borde du bli ersatt med en likadan. Om modellen utgått lär du bli ersatt med någon snarlik vara från Western Digital då det är med dessa butiken har garantiavtal skulle jag säga.

Sedan kan jag inte se hur de skulle kunna skylla detta på dig då det vad jag vet är ett vanligt fel som kan uppträda hos hårddiskar. Jag tycker du ska skicka in den och stå på dig om de klagar på dig.

Som parantes...se till att rensa disken från eventuella bilder/filmer/filer du inte vill att någon annan ska se eller läsa innan du skickar in disken

Permalänk
Medlem

Inköpspriset är egentligen irrelevant om du får ut en ny vara, det är funktionen som är det viktiga.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badkharma
Så länge du har garantin kvar borde du bli ersatt med en likadan. Om modellen utgått lär du bli ersatt med någon snarlik vara från Western Digital då det är med dessa butiken har garantiavtal skulle jag säga.

Sedan kan jag inte se hur de skulle kunna skylla detta på dig då det vad jag vet är ett vanligt fel som kan uppträda hos hårddiskar. Jag tycker du ska skicka in den och stå på dig om de klagar på dig.

Som parantes...se till att rensa disken från eventuella bilder/filmer/filer du inte vill att någon annan ska se eller läsa innan du skickar in disken

ahh tack så mycket, ska försöka stå på mig om dom klagar på mig. Jag glömde tömma hårddisken på bilder o filmer och kom på detta när jag hade lämnat in den redan, så jag sa till dom att jag inte vill att dom ska rota bland mina saker och att han skulle lägga till en notering på detta.
Kom även på att jag har lite klocknings program på den disken, typ cpu-z gpu-z 3d mark, orthos etc. Dom kan inte lägga skulden på mig o säga att jag klockat datorn och säga att det orsakade att hårddisken gick sönder?

Visa signatur

Gigabyte P35 DS4 | Intel E6750 @ 3.6 Ghz | Gigabyte 8800GTS 512MB @ 743/1804/1000| 4096MB Corsair 6400 @ 900mhz |WD Raptor 74GB + WD 250GB + Samsung 500GB | Hiper Type-R 580W | NZXT Hush

Permalänk

Netonnet sa inget om att dom bara har 12 månaders garanti på HD ?
WD själva har väl 3 år eller nåt sånt.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Tycker det låter mer som minnes fel jag.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
Tycker det låter mer som minnes fel jag.

Även när det under bluescreen står att det är HDD-fel för honom?

Permalänk

WD's Raptor diskar har 5 år's garanti och efter 12månader som antagligen dom svenska affärerna säger att det är så kollar man bara på WD's hemsida för att göra en RMA.

Permalänk
Medlem

Ja..

har aldrig sett den felkoden i sambad med HDD fel. Snarare minnes eller drivrutinsfel.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riddaren
http://support.microsoft.com/kb/330100

Tvivlar på att det gäller en SATA raptor.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3" C2D 2,26Ghz 2GB 1066Mhz RAM

Permalänk
Medlem

Det liknar klart som ett diskrelaterat problem men det behöver inte vara HDD'n som orsakar problemet. Det kan även bero på kablage, kontaktdon, eller moderkortets satakontroller.

Hade det varit jag hade jag provat med en annan satakabel i en annan sataport på moderkortet samt använt mig av en annan satapower från PSU'n. Formatera HDD'n och se om checkdisk (chkdks) fortfarande har problem med disken. Och sist, för de som har möjlighet för det, prova utesluta moderkortet genom att provat med en annan HDD man vet fungerar. Sen hade det varit iväg med disken och en grundlig checklista på vad man gjort för att skära av andra felkällor samt utförlig felrapport så som BSOD stopkod samt vad checkdisk hittade för fel.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

har inte western digital ett program för att felsöka hårddisken? det hade maxtor iallfall och det kollade man igenom hela hårdisken med och fick man fel med det programmet så vissteman att hårddisken var paj och man kunde skicka den på rma till maxtor. Väldigt bra. Finns väl andra program att felsöka med annars. hittade inte något sådan på WD's hemsida och den är otroligt seg.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag felsökte hårddisken med diagnostic tool från WD:s hemsida. Jag körde någon typ av full scan av hårddisken. Den jobbade i ca 10-15 min (hade kommit halvvägs ungefär) sedan gav den blue screen.
Jag har haft datorn som den är i ca: 1-2 år ungefär. Har inte gjort några större förändringar med hårdvaran förutom bytt cpu-kylare. Så jag tror inte det är något fel på kablaget m.m.
Jag försökte även att installera om xp, testade även med windows 7 men utan några vidare resultat.
Detta tyder la på hårddisk fel?

EDIT: fick även andra felmeddelanden som var relaterade till HD:n.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS4 | Intel E6750 @ 3.6 Ghz | Gigabyte 8800GTS 512MB @ 743/1804/1000| 4096MB Corsair 6400 @ 900mhz |WD Raptor 74GB + WD 250GB + Samsung 500GB | Hiper Type-R 580W | NZXT Hush

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Inköpspriset är egentligen irrelevant om du får ut en ny vara, det är funktionen som är det viktiga.

Jo, utbytesvaran måste
A) Kosta lika mycket eller mer än ursprungsvaran
B) Vara likvärdig eller bättre än ursprungsvaran

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Jo, utbytesvaran måste
A) Kosta lika mycket eller mer än ursprungsvaran

Nej, absolut inte. Det är enbart funktionen som är relevant, och då, som du skriver, likvärdig med eller bättre än den ursprungliga varan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Nej, absolut inte. Det är enbart funktionen som är relevant, och då, som du skriver, likvärdig med eller bättre än den ursprungliga varan.

Jo, absolut. Priset är även relevant då utbytesvaran måste vara värd minst lika mycket.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Jo, absolut. Priset är även relevant då utbytesvaran måste vara värd minst lika mycket.

Jepp, så ser det ut om man använder forumåsikter och den drabbade konsumentens känslor som lagtext istället för den där konstiga geggan av texter vi har som faktiskt är juridiskt giltiga.

Det har alltså gått över ett år sedan varan var ny. Om ersättningsvaran är likvärdig eller bättre i övrigt har man väldigt svårt att hävda något om priset i fall som gått så här lång tid på, just elektronik blir oftast väldigt mycket billigare bara lite tid har passerat, utan att det faktiskt blir sämre grejor...

Om du köpt en lyxmodell och blir ersatt med en budgetmodell, visst, men då får man påpeka någon skillnad mellan varorna som är väsentlig för en. Går det inte att peka ut någon sån har man förmodligen gjort ett extremt dåligt val till att börja med.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stonken
Tvivlar på att det gäller en SATA raptor.

Varför skulle det inte gälla för SATA-diskar?
Felkoderna gäller ju för båda typerna av diskar.

Och i lösningen står det angivet för båda typerna av diskar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace Ventura
WD's Raptor diskar har 5 år's garanti och efter 12månader som antagligen dom svenska affärerna säger att det är så kollar man bara på WD's hemsida för att göra en RMA.

Jo jag har precis provat det på en vanlig disk från WD. Tog drygt 4 veckor att få en ny. Man kan göra det fortare om man är 100% säker på att disken är kass och det är att begära att den ersättningsdisken skickas direkt och att man sen har 30 dagar på sig att skicka in den trasiga. Dock måste man deponera pengar via sitt kontokort.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fourbyfour
Jepp, så ser det ut om man använder forumåsikter och den drabbade konsumentens känslor som lagtext istället för den där konstiga geggan av texter vi har som faktiskt är juridiskt giltiga.

Men nej, sluta försöka leka översittare. Att varan ska både vara likvärdig gällande pris och egenskaper är information jag själv tagit reda på igenom direktkontakt med konsumentverket. Men det kanske var någon oduglig praoelev jag fick tag på och du är Peter Althin, vad vet jag?

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosensparven
Men nej, sluta försöka leka översittare. Att varan ska både vara likvärdig gällande pris och egenskaper är information jag själv tagit reda på igenom direktkontakt med konsumentverket. Men det kanske var någon oduglig praoelev jag fick tag på och du är Peter Althin, vad vet jag?

Attans, jag är avslöjad.

Det jag vände mig mot var det kategoriska påståendet om "värd minst lika mycket" i samband med "priset".

För att förtydliga mig så att alla förhoppningsvis blir glada och inte nedsuttna; om du köpt en hårddisk som pajar efter ett år har du inte automatisk rätt att få den uppgraderad till en som NU kostar vad den du köpte kostade DÅ, den frågan får avgöras från fall till fall beroende på övriga specifikationer, omständigheter och marknadsutveckling etc. Tekniskt sett kan man till och med ha rätt att få en som är betydligt dyrare än ursprungshårddisken.

Ersättningshårddisken ska vara likvärdig eller bättre än den havererade, i detta likvärdig ingår inte enbart råspecifikationerna utan även varans "kategori". T.ex. ska inte en lyxig 32" CRT-TV från en seriös tillverkare ersättas med en billig burk från Netonnet bara för att bägge är 32" CRT. Det faktiska priset efter en tid har mycket låg relevans för att avgöra om något är likvärdigt. Om något inträffat betydligt närmare inköpet än vad som gäller i denna tråd är visserligen priset aningen mer relevant, men ändå långt ifrån det primära.

Detta blir för övrigt bara ett problem om ursprungsvaran inte längre går att få tag på till rimlig kostnad.

Sammanfattningsvis, produktens värde skall vara inbakat i om produkten är likvärdig eller ej, och har ingen trivial koppling till själva priset. Värde != pris.

Permalänk
Medlem

Vid omleverans, som är det vi talar om, gäller att varan skall bytas mot en ny av samma eller likvärdigt slag. Likvärdigt avser varans fysiska attritbut som funktion, utseende, storlek etc. med tonvikt lagd på vilka egenskaper som faktiskt var viktigast för kunden. Varans inköpspris är inte relevant. Är utbytesvaran billigare men i övrigt likvärdig (ofta bättre) får man som kund finna sig i det, att få för sig att man förlorat pengar är felaktigt. Man har köpt en vara till ett visst pris, nyttjat den ett tag (ofta över ett år om det inte går att få tag i samma vara som man ursprungligen köpte), får ut en sprillans ny vara som är minst likvärdig men ofta bättre, och får dessutom en helt ny garantiperiod. Vinst för kund.
Omvänt gäller naturligtvis även för säljaren, om den likvärdiga varan är dyrare än inköpspriset (och omleverans ligger närmare till hands än hävning av köpet) får säljaren stå för mellanskillnaden mellan inköpspris och priset för den nya varan. Häver kunden köpet har denne rätt till skadestånd (motsvarande mellanskillnaden) om en ny, funktionsmässigt likvärdig vara bara går att köpa till ett högre pris (täckningsköp).

Har någon på konsumentverket sagt att "likvärdig = samma pris" så har denne person helt enkelt fel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Ok, jag tar era åsikter i beaktning men är inte övertygad om att jag har fel.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

tack för alla svar det jag är lite orolig för är bara att NetOnNet kommer säga att det inte är något fel på hårddisken även om allt tyder på det och att jag ska behöva betala 500-700kr i undersökningsavgift. För det priset kan jag köpa en helt ny hårddisk istället.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS4 | Intel E6750 @ 3.6 Ghz | Gigabyte 8800GTS 512MB @ 743/1804/1000| 4096MB Corsair 6400 @ 900mhz |WD Raptor 74GB + WD 250GB + Samsung 500GB | Hiper Type-R 580W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Skickade du in den? Fick du en ny?
jag har i princip samma problem..
Misstänker att det är Raptorn,
Dock är min köpt på Komplett.se

Tacksam för svar,

Visa signatur

*Master| P190 | C2Q Q6600/NH-U12F | P5B PREMIUM VISTA EDITION | XMS2 6400 4GB CL4 | 8800GTS | Raptor 74GB + 1x400 + 2x500 + 1x750 + 2x1000 | 1200W |22w"|
*SLAVE | C2D E4300 | P5B MX/WIFI | XMS2 6400 2x1024 CL4 | Gainward 8600GT | 2x400 | 19w |
*HTPC | Antec FUSION | i övrigt som "SLAVE - skärm