Permalänk

Gentoo installation

Hej
Jag vill installera Gentoo. Men har en massa problem som ni kanske vet hur man löser.

Jag brände ut en sådan där .iso fil på en brännarskiva ni vet och startade den. Då kommer det upp en massa text bara som bara blinkar. Jag hinner inte ens läsa den. Hur ska jag gå vidare när skivan är startad?

Det står "livecd" i röd text sedan kan jag skriva massa text. Vad ska jag skriva? Det kanske stod i texten som for ner jättesnabbt hur man skulle göra och jag missade det?

Tacksam för hjälp!

Permalänk

http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/
(välj vad för arch (32/64bit etc) du kör och sen är det bara att följa handboken)
Verkar som att du har gått in för att lära dig lite mer om linux än vad en ubuntu installation gör!Jag gjorde samma sak och sitter kvar med gentoo än idag!
Komihåg dock att inte ge upp i första taget. Man kan ganska lätt ställa till det för en med gentoo. Men det hör lite till det roliga IMO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Defender
[B]http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/
(välj vad för arch (32/64bit etc) du kör och sen är det bara att följa handboken)

Oj, jag valde Sparc64. Vilken klackspark.

Citat:

Verkar som att du har gått in för att lära dig lite mer om linux än vad en ubuntu installation gör!Jag gjorde samma sak och sitter kvar med gentoo än idag!
Komihåg dock att inte ge upp i första taget. Man kan ganska lätt ställa till det för en med gentoo. Men det hör lite till det roliga IMO [/B]

Japp, jag hörde att Gentoo vad mycket bättre än Ubuntu på alla möjliga sätt.

Jag har kommit till steget då man ska mounta Gentoo.
# mount /dev/sda3 /mnt/gentoo
# mkdir /mnt/gentoo/boot
# mount /dev/sda1 /mnt/gentoo/boot

Jag copy-pastade och precis när jag mountade så såg jag att /dev/sda3 är min Windowspartion (jädrans mount : (( ). Då skyndande jag mig att stänga av strömmen för att den inte skulle mounta Windows. Nu när jag startar Windows så funkar det inte längre : //

Hur kan jag fixa mitt Windows? Vad gör mount-kommandot? Jag stängde ju av innan den mountade, så då borde inget hänt ju.

Permalänk
Inaktiv

Mount betyder 'montera', och skadar inte din partition på något sätt. All data bör finnas kvar, förutsatt att du inte skrivit något till den. Möjligen kan tänkas att Windows inte gillar att du gjorde en 'osäker avmontering' genom att avbryta. Det säkraste kanske är att starta upp installeraren igen, montera och sedan montera av den igen (umount)

Hade du hängt i Windows-delen av forumet hade du säkert fått tipset att starta upp en Windows-cd och köra nån recovery-grej, som jag inte vet hur den funkar. Det vet du nog bättre än jag (:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Mount betyder 'montera', och skadar inte din partition på något sätt. All data bör finnas kvar, förutsatt att du inte skrivit något till den. Möjligen kan tänkas att Windows inte gillar att du gjorde en 'osäker avmontering' genom att avbryta. Det säkraste kanske är att starta upp installeraren igen, montera och sedan montera av den igen (umount)

Hade du hängt i Windows-delen av forumet hade du säkert fått tipset att starta upp en Windows-cd och köra nån recovery-grej, som jag inte vet hur den funkar. Det vet du nog bättre än jag (:

Ok struntar i det och fortsatte. Den har installerat allting, men jag får GRUB ERROR 7. VAD SKA JAG GÖRA? HJÄLP!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jockel33t

Hur kan jag fixa mitt Windows? Vad gör mount-kommandot? Jag stängde ju av innan den mountade, så då borde inget hänt ju.

Om du har följt manualen utan att tänka efter så formaterade du windowspartitionen i steget innan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jockel33t
Ok struntar i det och fortsatte. Den har installerat allting, men jag får GRUB ERROR 7. VAD SKA JAG GÖRA? HJÄLP!

Hur ser dina partitioner ut nu? stoppa i skivan igen och kör fdisk och p.
Hur se grub ut? Tror att man kan trycka c? eller e? när du fått felmeddelandet för att komma till en editor för grub.

Och posta resultaten här!

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Debian istället om du inte är så insatt i Linux. Jag får en känsla av att du kommer stöta på fler nackdelar än fördelar med Gentoo. Om man behärskar Linux så är Gentoo en grym dist dock.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Jag skulle rekommendera Debian istället om du inte är så insatt i Linux. Jag får en känsla av att du kommer stöta på fler nackdelar än fördelar med Gentoo. Om man behärskar Linux så är Gentoo en grym dist dock.

+1

Alternativt Ubuntu. Det kan vara smidigt att börja i den grafiska änden i vilket fall som hellst.

Visa signatur
Permalänk

Jag rekommenderar också ubuntu. Körde själv gentoo som första dist. Det gick ju bra och så men man spenderade en fasligt massa tid till att följa en massa guider. Bättre att fokus inte behöver ligga så mycket på teknikaliteter utan man får chans att aklimatisera sig till linuxmiljön på ett behagligare sätt. Dock rekommenderar jag verkligen gentoo lite längre fram när du tröttnat på ubuntus användarvänlighet.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.K
Om du har följt manualen utan att tänka efter så formaterade du windowspartitionen i steget innan.

Hur ser dina partitioner ut nu? stoppa i skivan igen och kör fdisk och p.
Hur se grub ut? Tror att man kan trycka c? eller e? när du fått felmeddelandet för att komma till en editor för grub.

Och posta resultaten här!

Jag körde "fdisk -fixtable" så fixade den partitionstabellen åt mig. Vips så fungerade det!
Gentoo verkar vara installerat nu. Men jag undrar bara, måste jag inte installera Windows också så att jag får grafik. Just nu är det bara en massa vit text, har hört att man måste installera något som kallas Cygwin för att få grafiken att fungera. Hur gör man det? : ///

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
+1

Alternativt Ubuntu. Det kan vara smidigt att börja i den grafiska änden i vilket fall som hellst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Jag rekommenderar också ubuntu. Körde själv gentoo som första dist. Det gick ju bra och så men man spenderade en fasligt massa tid till att följa en massa guider. Bättre att fokus inte behöver ligga så mycket på teknikaliteter utan man får chans att aklimatisera sig till linuxmiljön på ett behagligare sätt. Dock rekommenderar jag verkligen gentoo lite längre fram när du tröttnat på ubuntus användarvänlighet.

Alla säger att Ubuntu är dålig dist ju.

Permalänk

Jockel33t, jag skulle s t a r k t rekomedera dig att börja med en annan dist. Men om du nu vill fortsätta så e det bara å följa guiderna. Knacka in i make.conf filen lite mera flaggor sen e det bara å prova en #emerge kde alternativt #emerge gnome
Sen kan du bereda dig på å vänta ett rätt bra tag. Så har du din fönsterhanderare på plats om allt gått väl. Men se till så du har bassystemet upp å konfat å att du har valt någon snabb portage server här i sverige om du nu sitter här

En annan lösning om du nu bara mååååste köra gento kan vara att prova sabayon, ett lite mera komplett å grafiskt linuxsystem som man installerar helt å hållet med X å compiz fusion.. Så har du ändå friheten å pillra runt lite i konsollen.. Sen har vi det här med overlay å portage å dependecy hell, hehe ngn som känner igen sig? Jag har dock kört gentoo iaf 4 1/2 år tills jag tröttnade å knödde in debianderevatet ubuntu.

Puss på snoppen

Visa signatur

Asus p8Z77pro-m|| i7-3770k @ 4.5Ghz||H80i||eVGA GTX260||Corsair Vengeance 32Gb 8-8-8-23-27||SSD FORCE GT 120GB||2x3tb 2X750GB||

Permalänk
Medlem

Antar att du är ute efter ett desktop-system och då kan gentoo vara ganska svårt.

Är det däremot ett server-system tycker jag du har gjort ett bra val med gentoo. Man lär sig mycket om hur linux funkar bara genom att installera systemet med hjälp av manualen.