Dell U2410 - kommande 24'' med IPS-panel

Permalänk
Medlem

Dell U2410 - kommande 24'' med IPS-panel

http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/18.htm#dell_u2410

http://www.dell.com/us/en/dfo/peripherals/monitor-dell-u2410/...

IPS-panel, snygg design, tilt och pivot, alla tänkbara ingångar. Det ser väldigt lovande ut på papper åtminstone - hoppas bara att den är lika bra i verkligheten, och att den lägger sig bra i pris.

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Ifall den lägger sig i 3500kronorsklassen som det finns en liten chans att den gör så jävlar i min själ vilket jobb de andra tillverkarna kommer få för att få sina sålda isf. 3,5k är nog att hoppas för mycket, men vi säger, ja, 4k då. Högre än så och den lär bli utaggerad av Philips och andra i den prisklassen.

Permalänk
Medlem

Oj, 3500-kronorsklassen lär den nog inte lägga sig i. Jag tänker mig snarare 6000-kronorsklassen, går den att få för under 6000:- så är i alla fall jag högintresserad! Antagligen kan denna skärm närmast jämföras med HP LP2475w, som i dagsläget ligger på 6-7k i Sverige.

Permalänk
Medlem

Såg att den låg på 750USD, nja, tyvärr så ligger den nog för högt för att kunna dra några betydande mängder ifrån de lägre priserna. 2209WA var nog ett one hit wonder.

Permalänk

Samma panel som HP 2475 & Philips 240PW9ES ja. Den senare är ju väääldigt billig nu.

En jäkla massa ingångar var det dock, en på Hardforum som skrev att den rentutav hade två DVI-ingångar.
En annan skrev att en kinesisk affär lagt upp den för motsvarande 500 amerikanska dollar. Skulle bli lite drygt 4000 med vår höga moms.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Samma panel som HP 2475 & Philips 240PW9ES ja. Den senare är ju väääldigt billig nu.

En jäkla massa ingångar var det dock, en på Hardforum som skrev att den rentutav hade två DVI-ingångar.
En annan skrev att en kinesisk affär lagt upp den för motsvarande 500 amerikanska dollar. Skulle bli lite drygt 4000 med vår höga moms.

Ja, jag sitter och ber till gudarna att den landar omkring där, så slipper jag rekommendera en 23tums Samsung ifall de söker en bra >22tummare

Permalänk
Medlem

Urgh. ännu en widegamutskärm... 24" IPS med standardgamut tack? :\'

EDIT: såg den hade 12bitars LUT, då kan jag nog tänka mig den.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Visst verkar den lovande, men det hänger också på att den får ett vettigt pris. Någon som vet när den skall börja säljas?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Visst verkar den lovande, men det hänger också på att den får ett vettigt pris. Någon som vet när den skall börja säljas?

Säljs redan. Dock ej i Sverige.

430 USD i Hong Kong.

http://www1.ap.dell.com/hk/en/business/monitors/mon_30_lcd/cp...

Dell U2410 - Prisjakt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470617

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Urgh. ännu en widegamutskärm... 24" IPS med standardgamut tack? :\'

EDIT: såg den hade 12bitars LUT, då kan jag nog tänka mig den.

Jag förstår inte hur en funktion som wide gamut skulle vara dålig. Vill du inte se alla färger går det väl att kalibrera ner omfånget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Säljs redan. Dock ej i Sverige.

430 USD i Hong Kong.

http://www1.ap.dell.com/hk/en/business/monitors/mon_30_lcd/cp...

http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Bildskrmar/prod...

7136 kr...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Bildskrmar/prod...

7136 kr...

Det hade jag missat. Lär gå ner i pris ganska snart. Ska inte kosta mer än 5000-6000:-. Hoppas Dustin kommer ta in den också. De brukar ligga lägre än Dell i pris.

(2209WA kostade 4100:- när den lanserades. Efter två månader hade priset halverats)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Det hade jag missat. Lär gå ner i pris ganska snart. Ska inte kosta mer än 5000-6000:-. Hoppas Dustin kommer ta in den också. De brukar ligga lägre än Dell i pris.

(2209WA kostade 4100:- när den lanserades. Efter två månader hade priset halverats)

Hoppas innerligt att priserna sjunker.

Sen att 2209WA's pris låg som det gjorde beror på andra saker än normal prissänkning dock så räkna inte med en liknande trend i framtiden.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Tillgänglig hos Dustin nu:
http://www.dustinhome.se/pd_5010330369.aspx
5 957 kr (student)

Visa signatur

För kass dator för rig in sig, m8.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emp
Tillgänglig hos Dustin nu:
http://www.dustinhome.se/pd_5010330369.aspx
5 957 kr (student)

5366, host

Permalänk
Medlem

Nu är ju frågan om man ska våga vara först med att beställa, eller om man ska invänta recensioner och så vidare. Vad tror ni om priset hos Dustin då? Sätter de ett lågt pris i början för att få igång försäljningen av modellen, eller kommer priset sjunka inom en relativt snar framtid (5366 med studentrabatt låter ju faktiskt som ett ganska lockande pris)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emp
Tillgänglig hos Dustin nu:
http://www.dustinhome.se/pd_5010330369.aspx
5 957 kr (student)

5 619 kr nu

Priset är riktigt bra! Kommer nog att kunna få den mellan 4500 och 5000 innan jul.

Hoppas den är bra nu!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
5 619 kr nu

Priset är riktigt bra! Kommer nog att kunna få den mellan 4500 och 5000 innan jul.

Hoppas den är bra nu!!!

WTF? Mitt pris för den ligger på stabila 5366kr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
WTF? Mitt pris för den ligger på stabila 5366kr

Alla är inte studenter.:)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Alla är inte studenter.:)

Nee, antog att det var nåt sånt, men tycker att de borde ha någon variabel för det hela, fan va jobbigt att ställa in alla priserna både student och vanligt pris :S

Permalänk
Medlem

Verkar vara en riktigt fin skärm. Tyvärr så måste den ner runt 4000kr innan jag kommer att köpa den men den är helt klart värd 5366kr.

HDMI
IPS-panel
Dubbla DVI
Höj och sänkbar, vridbar
Stilren

MUMMA!

Permalänk
Medlem

Har funderat på en 2209WA ett tag men nu blev den lite mindre intressant. Hoppas det kommer något bra erbjudande från dustin på U2410 snart.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

4995:- på dustin nu!

Permalänk
Medlem

Väntar själv på lite resultat... gällande hurvida man kan rätta till widegamutbekymmret och om det krävs en kalibrator för 3000 för att göra det. Sen även hur glowen gör sig till känna, kanske någon som rapporterat det redan på annat håll?

Om den fyller kraven kanske det blir en uppgradering, om inte stannar jag på min 2209.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Väntar själv på lite resultat... gällande hurvida man kan rätta till widegamutbekymmret och om det krävs en kalibrator för 3000 för att göra det. Sen även hur glowen gör sig till känna, kanske någon som rapporterat det redan på annat håll?

Om den fyller kraven kanske det blir en uppgradering, om inte stannar jag på min 2209.

Om du läser på Hardforum så verkar det som widegamutproblematiken ska vara helt ur världen med den här skärmen. Dels för att skärmens färgminne (vad ska man kalla det egentligen, LUTen menar jag i alla fall) är på 12-bitar som du själv skrev, hade det varit 8 bitar hade man tappat massa nyanser, men sen också för att man kunde justera den på fler sätt än en normal LUT. Sidan 5-6 tror jag.
Att de är kalibrerade från fabrik är ju också väldigt fint, men man ska inte dra för höga växlar av det eftersom en skärm trots allt förändras vartefter tiden går.
De är dessutom modesta när det gäller kalibreringsbiten och skriver att deltaE inte ska överstiga 5... Det är ett rätt högt värde, även om skärmen de har med i PDFen snittade runt 2 enheter i skillnad. Bra att de väljer att vara ärliga i alla fall och inte alltid lovar guld och gröna skogar.

For reference, LaCie describe the DeltaE readings as:
* If DeltaE >3, the color displayed is significantly different from the theoretical one, meaning that the difference will be perceptible to the viewer.
* If DeltaE <2, LaCie considers the calibration a success; there remains a slight difference, but it is barely undetectable.
* If DeltaE < 1, the color fidelity is excellent.

Håller med om att det ska bli intressant hur mycket och vad för slags glow det blir... Eftersom den är så billig anar jag lite ugglor i mossen, det kanske blir som 2209WAs white glow.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Om du läser på Hardforum så verkar det som widegamutproblematiken ska vara helt ur världen med den här skärmen. Dels för att skärmens färgminne (vad ska man kalla det egentligen, LUTen menar jag i alla fall) är på 12-bitar som du själv skrev, hade det varit 8 bitar hade man tappat massa nyanser, men sen också för att man kunde justera den på fler sätt än en normal LUT. Sidan 5-6 tror jag.
Att de är kalibrerade från fabrik är ju också väldigt fint, men man ska inte dra för höga växlar av det eftersom en skärm trots allt förändras vartefter tiden går.

Håller med om att det ska bli intressant hur mycket och vad för slags glow det blir... Eftersom den är så billig anar jag lite ugglor i mossen, det kanske blir som 2209WAs white glow.

Jo precis därför jag skrev om just skärmens LUT, men frågan var väl mer om det kävs ern kalibrator för 3k för att fixa till bekymmret då jag antar att skärmens standardprofiler är långt från exakta nog.

Likväl 5k är ett fint pris för en skärm med 12 bitars LUT och IPS. Tummen upp för dell här, hoppas på en seriös recension snart i alla fall.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Jo precis därför jag skrev om just skärmens LUT, men frågan var väl mer om det kävs ern kalibrator för 3k för att fixa till bekymmret då jag antar att skärmens standardprofiler är långt från exakta nog.

Likväl 5k är ett fint pris för en skärm med 12 bitars LUT och IPS. Tummen upp för dell här, hoppas på en seriös recension snart i alla fall.

Kolla PDFen här
http://www.hardforum.com/showpost.php?p=1034492482&postcount=...
Zoomar man in 400% så ser man vad en skärm klarat, kan ju alltid anta att de flesta kommer ligga på mer eller mindre samma nivåer.

Edit: Var ingen studentrabatt på den nu när jag kollade, 4995 där med.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Måste säga att det ser bra ut.
Bra sugen att slå till nu

Försöker hålla fingrarna borta från köp knappen.
Frågan är hur långt borta den är från hyllorna på Dustin...

Permalänk
Medlem

Hmm jag läste igenom PDF:en men måste vara blind. Jag funderar på vad det är för typ av backlight? Jag hoppades på LED men som sagt, har inte fått kläm på det.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB