Permalänk

Webserverlösning, ej tillåten?

Hej!
Jag har under en tid försökt sätta upp en webserver med avseende på att hantera dokument inom en förening. Det hade fungerat väldig bra med en Apache webserver och DMS-programmet OpenDocMan.

Käppen i hjulet kom när jag inte fick igång servern utanför lokala nätet och får höra av min ISP Tele2 att det inte är tillåtet att köra en privat webserver...

Nu undrar jag:
Har någon något tips om hur man skulle kunna göra så att man utifrån kan logga in på min server och checka ut/in dokument utan webserverlösningen?
Det får inte vara krångligt för användaren...

Permalänk
Medlem

Förmodligen blockerar din brandvägg inkommande anslutningar att nå port 80.

Det må vara förbjudet, men inte många bryr sig.

EDIT: eller det där var ju fel. Din brandvägg blockerar inkommande anslutningar på port 80 från att nå servern ska det vara

Permalänk
Medlem

Det låter urbota dumt att du inte skulle få köra en webserver, byt leverantör säger jag. Det jag kan tänka mig är att du inte för köra en kommersiell webserver för du bara betalar för en privat uppkoppling, men att säga att du inte för köra någon webserver alls är idioti.

Nu ska vi försöka lösa ditt problem istället:
Vad är det för information som du ska sprida, duger det med ett vanligt word dokument?

Antingen får du skaffa en maillista och maila ut ditt blad varje vecka/månad, eller så kan du kanske sätta upp en FTP server där du lägger filen de ska nå.

En ftp server kan ju alla nå från sin vanliga webläsare också, och sedan får du ge dom ett login och lösen.

Annars kanske du kan titta på någon trejdeparts lösning typ hamachi, men då börjar det bli knöligt.

Som sagt vilken information ska du sprida och hur minutaktuell måste det vara?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte riktigt vilken typ av dokument det är ni använder men kanske Google Docs kan vara ett alternativ? http://docs.google.com/

Permalänk

Jag har för avsikt att dela i första hand officedokument men även bilder med mera. Google Docs hade varit guld om de hade accepterat större filer...

Angående att maila och FTP:a så var tanken att slippa maila filerna till varandra, och i FTP är risken stor att man skriver över varandras ändringar.

En annan tanke var att göra så mina användare kommer åt servern via VNC och editerar direkt på servern... Eller liknande. Men det är ingen snygg eller säker lösning. Jag vill ju dessutom kunna checka in och ut filer (låsa, editera och spara/låsa upp) med versionshantering.

Ang. webserverlösningen: skulle det ha funkat med att öpnna port 80? (Har för mig att jag testade det...) Vad säger tele2 om en sådan sak då?

Permalänk
Medlem

De bryr sig inte, se till att du öppnar korrekt så bör det fungera.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Som maniak skriver är detta ingenting dem granskar, på något sätt. Jag kör mail/web/annat skräp på ett par maskiner här hemma (har Tele2 som ISP) och det har inte vart några problem.

Jag ringde till Tele2 och frågade om man verkligen inte fick sätta upp någon server och de förklarade då att det inte var tillåtet. Men samtidigt flikte grabben jag pratade med in med att "Givetvis är inte detta någonting vi sitter och letar efter, servrar".

Sedan hurvida Tele2 kan avgöra om man kör en server(tjänst?) eller inte, rent tekniskt, har jag inte en aning om. Anses det att man har en server om man har någon tjänst som lyssnar på portar under 49152?

Permalänk
Medlem

om du nu står ut med att köra på annan port, och tele2 endast har låst just port 80 så är det ju inte svårare än att du ändrar port i Apache, till t ex 8080.
Sen kör du bara http://www.xxxxxxxxx.xx:8080
no-ip verkar till och med ha en port 80 redirect-tjänst
http://www.no-ip.com/support/guides/web_servers/isp_block_por...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
om du nu står ut med att köra på annan port, och tele2 endast har låst just port 80 så är det ju inte svårare än att du ändrar port i Apache, till t ex 8080.
Sen kör du bara http://www.xxxxxxxxx.xx:8080
no-ip verkar till och med ha en port 80 redirect-tjänst
http://www.no-ip.com/support/guides/web_servers/isp_block_por...

Fan vad najs!
Jag körde en redirect mha dyndns som jag redan använder till port 8080. Nu fungerar det like a charm!
Tack för hjälpen!!

Hoppas nu inte ISP blir sura när fem personer delar på en webserver och uppdaterar lite dokument hit och dit... Belastningen måste ju bli grym

Permalänk
Medlem

Aldrig Tele2 som ISP med andra ord alltså...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Aldrig Tele2 som ISP med andra ord alltså...

Ingen annan ISP som egentligen tillåter det heller, men det är bara för att man inte ska kunna kräva pengar om linan går ner för att man har en affärskritisk webbsajt eller liknande. Men det är ingen som bryr sig heller.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Ingen annan ISP som egentligen tillåter det heller, men det är bara för att man inte ska kunna kräva pengar om linan går ner för att man har en affärskritisk webbsajt eller liknande. Men det är ingen som bryr sig heller.

Krävs det inte företag för att ha en sådan verksamhet? Då gäller väl ett annat kontrakt, men även paket och pris?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?