Permalänk
Medlem

x64 eller x86?

Hej!

Jag ska installera Windows 7 dels på min netbook och dels på en annan bärbar dator, en två år gammal Sony Vaio, men ska jag ha 64-bitars eller 32-bitars versionen? Jag får tillgång till båda versionerna via skolan.

/Filip

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Det beror precis på vad du har för system specs. Men en netbok lär inte ha mer än 4gb RAM minne så därför ar 32-bitar att föredra iochmed att det är bättre(mindre krångel) så var det på vista iaf.

Men ända fördelen med 64-bits är att du kan adressera mer minne i windows. En 32-bit ska kunna klara 4gb på pappret men är max 3.5gb i windows ändå.

Men jag hade nog kört 32-bits på bärbar. Men som sagt jag vet inte själv ännu hur pass "krånglig" 64-bits win7 är. Men ska inte vara lika stora problem som Vista hade.

Det flesta programmen idag är skapade för 32-bits fortfarande ändå så.

Permalänk
Medlem

Hm, låter vettigt, men får man bra kompatibilitet om man kör x64 och sedan använder sig av XP-mode för de program som surar?

edit: efter att ha läst på lite om de båda datorerna så har jag bestämt mig för att köra x64 på Sony vaion. Min netbook har atom-processor utan stöd för Intel Virtualization-funktion så där blir det x86-versionen

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Det lär nog funka!

Om du har någon som helst datorn vana lär du klara dig om det krånglar

Permalänk
Avstängd

En netbook med en Atom CPU kan inte köras i x64 mode.... den har inte stöd för det i hårdvaran.