GUIDE: Hur du bygger ihop en PDP-11

Permalänk
Medlem

Det här gillar jag skarpt. Mycket fint!
Har länge varit fascinerad av DEC-burkar, ända sedan jag blev medlem på SDF, som drivs av en riktigt skön DEC-fantast.

Härligt att få se handgripligt hur man plockar ihop och startar, nu blir man sugen att pilla med en maskin själv. Men som andra har påpekat, plats finns inte. Sen är dom väl såpass tunga att man knappt flyttar dom ensam kan jag tänka mig. Har jobbiga erfarenheter av att flytta med bl.a. en trave sparcstations...

Finns det något sätt att slippa dom, förvisso charmiga, men ack så bökiga diskarna? Känns som att någon borde har byggt något interface till modernare lagringsmedium. Det skulle i så fall göra tanken att skaffa sig en maskin lite behagligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoof
Det här gillar jag skarpt. Mycket fint!
Har länge varit fascinerad av DEC-burkar, ända sedan jag blev medlem på SDF, som drivs av en riktigt skön DEC-fantast.

Ser skoj ut, men hemsidan är lite ledsen så FAQ och lite annat funkar inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoof

Härligt att få se handgripligt hur man plockar ihop och startar, nu blir man sugen att pilla med en maskin själv. Men som andra har påpekat, plats finns inte. Sen är dom väl såpass tunga att man knappt flyttar dom ensam kan jag tänka mig. Har jobbiga erfarenheter av att flytta med bl.a. en trave sparcstations...

Finns det något sätt att slippa dom, förvisso charmiga, men ack så bökiga diskarna? Känns som att någon borde har byggt något interface till modernare lagringsmedium. Det skulle i så fall göra tanken att skaffa sig en maskin lite behagligare.

Jodå, det finns kontrollrar för floppy, band, MFM-disk, och t.om. scsi disk. Ska man ha scsi-disk så ska man ha en 22-bitars PDP-11 (dvs 11/73 eller 11/93). Dock är scsi-kontrollarna luriga att få tag på.

Dom är relativt enkla att förflytta om man plockar isär dom

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
Ser skoj ut, men hemsidan är lite ledsen så FAQ och lite annat funkar inte

Hmm... ja, sidan verkar vara lite knäpp nu. So much for a första intryck, haha. Men det är inte http-sidan som är grejen utan shell access, och det funkar finemang (är inne nu). Dom har ett gäng Alphaservrar tillgängliga för diverse göromål, ett mycket trevligt community som funnits sedan 1987.

Citat:

Dom är relativt enkla att förflytta om man plockar isär dom

Sluta frestas!

Permalänk
Medlem

Klarar den Crysis?

Fan... jag kunde inte låta bli...

Är man en 71'a så är detta ren och skär hårdporr... själv har man tyvärr inte fått äran av att smeka en VAX eller nåt annat DEC-aktigt men väl ett litet roligt minidatorsystem som jag inte minns namnet på men konceptet med seriellt interface mellan CPU'n och terminalerna kändes väldigt bekant... det minidatorsystemet lirade nån BASIC-variant (dom hade knåpat ihop ett personalhanteringssystem) och man kunde kika i källkoden om man ville...

Systemt bestod av två lådor varav den ena innehöll två Winchesterminnen samt en bandbackup som svalder VANLIGA ljudkassetter... och den andra lådan inehöll processorn samt det seriella I/O-gränssnittet. Det seriella gränssnittet var lite speciellt iom att systemet vägrade hoppa igång ifall den första porten inte hade nån terminal inkopplad... den fungerade alltså som en slags master med "admin" rättigheter... de andra portarna kunde man alltså inte boota ifrån...

Riktigt roligt var det iaf att sätta ihop delarna utan vare sig manualer eller nåt till hjälp. Systemet hade stått och samlat damm en ansenlig tid så det blev till att trycka in en dammsugare det första man gjorde med lådorna...

Permalänk

Önskar att jag hade en, men har plats och pengabrist för sånt... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cbmpet3032
Önskar att jag hade en, men har plats och pengabrist för sånt... :/

För den som vill åka till sundsvall kan man nog få en gratis

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Citat:

För den som vill åka till sundsvall kan man nog få en gratis

Äsh, för lång väg att åka. hehe
Och platsbristen som sagt var S)

Permalänk
Medlem

Ja vad trevligt!

Nu måste jag få tummen ur och få igång någon av våra PDP-11:or.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bzn
Ja vad trevligt!

Det tycker jag

Vilka är "vi"? är det PC/M?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nostalgitår i ögonvrån ...kommer ihåg att man satt o svor över dessa tingestar på labbar när man pluggade på stenåldern...

Tack för den!

/Fredrik

Permalänk

Helt underbar nostalgitråd för oss som började med datorer på 70-talet.

Mina första erfarenheter av datorhårdvara var med en PDP 11/45 på KTH som hette Elvira. Den hade B-processorn (som var försedd med frontpanel med lampor i stället för lysdioder) och 2 st. RK-05 diskar (2,25 MB styck). Operativsystemet var RSTS/E, vanligast på mindre PDP-11 var nog annars RSX11/M.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollerBoySE
Helt underbar nostalgitråd för oss som började med datorer på 70-talet.

Mina första erfarenheter av datorhårdvara var med en PDP 11/45 på KTH som hette Elvira. Den hade B-processorn (som var försedd med frontpanel med lampor i stället för lysdioder) och 2 st. RK-05 diskar (2,25 MB styck). Operativsystemet var RSTS/E, vanligast på mindre PDP-11 var nog annars RSX11/M.

Dom är ju jäkligt snygga Datorföreningen Update i uppsala har kvar KTH's 11/70 som heter Helena.

Visa signatur

Permalänk
Snusfri

Mycket trevlig och intressant läsning
Synd att man inte pillat med gamla DEC'ar, skulle var roligt.

Mer sånt här tack

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk

Roligt som fan

Fick lite flashbacks till en film där en person hämtar ett virus från en gammal maskin i stil med denna.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Kul att folk uppskattar, ska försöka orka göra nått liknande nån gång

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bzn
Ja vad trevligt!

Ja det är det. Vi har flera, man skulle tex kunna börja med en micro PDP11, den kan man ju nästan ha hemma!

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RollerBoySE
Operativsystemet var RSTS/E, vanligast på mindre PDP-11 var nog annars RSX11/M.

Nostalgitripp! Jag började karriären på en PDP-11/23 körandes RT11 med sladdriga 8" floppys. Klickety-klunk-klunk!

Permalänk
Medlem

Riktigt kul läsning. Uppskattat!

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Musikälskare

Mäktigt imponerad, förstår inte hälften

Före min tid tyvärr men detta är sjukt coolt!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?