Permalänk

Problem med inteno router!

Goddag!

Jag har ett litet problem med min router hemma.
Vi är 6 personer som ska lana. Vi har varsin dator men det är bara 5st som har nätverks tillgång.
Och det är ingenting med att den sjätte datan är fel på. För vi har prövat alla enskillt och då fungerar det. Och när vi startar alla är det den sista som startas som inte får internett.

Vi har en router i huset (av märket Inteno) - Vi kallar den router Nr.1
Från den går det en lång internett kabel ut till garaget - Den kabel går till kabel nr 2 (av märket D-link)
I router nr.2 går det två kablar till datorer (data nr.1 och data .nr2) och en kabel till en tredje router (märket d-link).
Från router 3 går det fyra kablar. (till data - nr3, nr 4 , nr5 , nr6 )

Alla datorer fungerar internett på enskillt. Men den sjätte datan som startas får inget internett. Vad kan de bero på?
Någon inställning?

Router 1 = Inteno x5222r-p3
Router 2 = D-link
Router 3 = D-link

// Lan killar

Permalänk
Medlem

Får datorerna interna eller externa ip'n?
Googlade på x5222r-p3 och det verkar vara någon form av modem?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Hur vet man om det är ett modem eller routern? Någon skillnad?
Hur vet man om det är interna eller externa ip;n?

tack på förhand

Permalänk

Vi har externa ip;s.

Permalänk
Medlem

Då får du skaffa en router (eller två nätverkskort i någon av datorerna så får den dela vidare till de andra), antagligen tillåter din internetleverantör 5 ip'n och därför får inte 6:e personen någon uppkoppling.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det du kallar router 2 och 3 skulle jag gissa är switchar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det så är det alla 3 som är routrar

Visa signatur

CPU: i7-3770k @ 4.4GHz, Corsair H100 MB: Z77 Sabertooth Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1866 MHz CL9 GPU: 2x Gigabyte 780 Ti SSD: Corsair Force 3 120Gb Case: NZXT Switch 810 Black PSU: Corsair AX750 750W

Permalänk
Medlem

Har du en port märkt "WAN" på dem?
Eller en modellbeteckning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Per8903:

Som jag förstått det så är det alla 3 som är routrar

Iom att han sitter på 5 externa ip-adresser så är det inte speciellt troligt. Bryggat modem med två d-link switchar gissar jag på.

Permalänk
Avstängd

Inteno x5222r-p3 även känd som Xavi x5222r är ett Moded med switch. (Då jag gissar att du har bredbandsbolaget och får då 5 externa adresser)

Permalänk
Medlem

Inteno-boxen är en VLAN-switch (ej att förvirra med WLAN) och inte en router, koppla enbart en kabel mellan dess Internetutgång och router 1s WAN/Internet. Koppla datorer till två switchportar och koppla sedan en TP mellan valfri switchport på router 1 till valfri switchport (UTOM WANT/Internet!) på router 3 och även på denna kopplar du datorer på övriga switchportar.
Det vore dock smidigare att bara köpa en 8-portarsswitch och koppla till router 1.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730