Irql_not_less_or_equal

Permalänk
Medlem

Irql_not_less_or_equal

Har haft en WD 80Gb i datorn ett tag. Nu satte jag i en till WD fastän 60Gb. Först fick jag blåskärm när XP hittade disken med meddelandet PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, men efter att jag formaterat och partionerat hd´n i WD´s "Disc tool"-program så dök en ny blåskärm, med ett nytt meddelande upp. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Western Digitals support verkade inte ha så stor koll precis, när jag frågade dem...

Visa signatur

Om man skulle ta och köpa sig en ny dator (eller tv) då...

Permalänk
Medlem

så får jag när jag höjer fsb.n för mkt.. tror att det e ljdkortet som spoekar..
http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/te... (xp)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla så att diskarna sitter korrekt som Master och Slav.
Din gamla disk skall vara master och nya slav (om de sitter på samma kabel)

Permalänk

Vad har du för ljudkort?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

ASUS A7V333 har inbyggt ljudkort. Och ja, de sitter korekt som master och slav. Om det var något fel med det, så borde det väl bli fel redan i BIOS...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De två blåskärmarna du nämner fick jag upprepade gånger när mitt RAM-minne var trasigt. Låter som disken orsakar ditt problem men testa med andra minneskretsar för säkerhets skull.

/N

Permalänk
Medlem

Båda de där felen har ofta sina egna orsaker, men att de båda dyker upp tillsammans (i samma system tätt inpå varandra utan att du bytt nån hårdvara) tyder på nån allmän galenhet. Dåligt minne (eller för hög minnesbuss/överklockning) brukar ge sånt.
Jag hade en dålig disk som, när den satt på samma IDE-kanal som den "normala" (stora, nya) disken gav det där "PAGE_FAULT"-felet (den stora disken hade pagefile.sys), den muterade data som lästes därifrån på nåt sätt (en massa andra filer sabbades också).
Testa sätta diskarna på olika IDE-kanaler, eller nåt. På nåt sätt ska det ju gå att lista ut om någon av diskarna är pucko.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att köra 60Gb på secondary, men det händer samma sak. Kanske dags att köra WD´s "Disc-tool" på den gamla disken då...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant! Nu tog jag och installerade XP på den nya 60Gb´aren och la den gamla 80 Gb´aren som slave efter och då fungerar det hur bra som helst... Skumt det här...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delar!um
Vad har du för ljudkort?

gissar på att du menade mig. det är det inbyggda på mitt Soyo K7V-Dragon Plus, CMI 8738 - DD 5.1 heter det.. det såt nåt om nån audiodriver.sys eller nåt sånt skit..

Visa signatur