Excel - Ta bort dubletter

Permalänk
Medlem

Excel - Ta bort dubletter

Jag behöver hjälp med att ta bort dubbletter i Excel. Och då inte det vanliga, dvs. att 2 likadana värden ska bli 1, utan att två likadana värden ska bli 0.

Som exempel, har jag nedan lista:

Bil
Cyckel
Cyckel
Flygplan
Tåg
Moped
Moped

Vill jag att listan blir:

Bil
Flygplan
Tåg

Några idéer?

Permalänk
Hedersmedlem

Du skulle kunna skapa en ny kolumn med

=OM(ANTAL.OM($A$1:$A$7;A1)=1;A1;"")

eller liknande

Permalänk
Medlem

Kör denna så ska de funka tänk på att börja på rad 2 bara.

=OM(A1=A2;"";OM(A2=A3;"";A2))

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju bara köra villkorsstyrd formatering och markera dubbletter, på med ett autofilter och filtrera bort dubletterna med hjälp av färgen de markeras med.

Permalänk
Medlem

Eller gå in under data -> under sort&filter välj advanced och sedan kör unique endast men glöm inte markera kolumn den ska gälla förr.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Kör denna så ska de funka tänk på att börja på rad 2 bara.

=OM(A1=A2;"";OM(A2=A3;"";A2))

Nu är jag den första att erkänna att jag inte är någon Excelguru, men jag har strax över 2500 st rader, och att referera stelt till A1, A2 osv blir ju lika mycket jobb som att göra det manuellt. Eller tänker jag fel då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DS13:

Nu är jag den första att erkänna att jag inte är någon Excelguru, men jag har strax över 2500 st rader, och att referera stelt till A1, A2 osv blir ju lika mycket jobb som att göra det manuellt. Eller tänker jag fel då?

Tanken är nog att du skall använda "fyll nedåt" för att fylla i följande rader.

Permalänk
Medlem

Ja, då funkar det ju! Stort tack Dahle86 och Elgot. Ni räddade min dag