Installera Windows 7 på gammal dator!

Permalänk
Medlem

Installera Windows 7 på gammal dator!

Tjena!

Har en 6,5 år gammal burk med XP som jag vill fräscha upp lite till Windows 7!

Den har inga monsterspecs direkt, men processorn hänger med bra och RAM-minnet är 1 gb så den ska enligt systemkraven palla 7.

Däremot så är jag lite brydd över ljudkortet som det inte finns några drivrutiner för till windows 7, likaså verkar det integrerade grafikkortet inte heller vara helt med på noterna..
Nätverk så kör jag trådat, kan det också eventuellt innebära några problem med drivrutiner?

När det gäller ljudet så verkar det vara lätt att lösa med ett usb-ljudkort, men grafiken då? är det så relevant för någon som jag som bara surfar och lyssnar på musik på datorn?
Såvitt jag förstått så är det främst vissa grafiska effekter i 7 som inte kommer att funka i nuläget, men det kan jag vara utan, bara datorn funkar fint i övrigt så!

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort? märke och modell hjälper oss att tipsa om lösningar.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vaför du skulle vilja byta till Windows 7 med en burk som ligger precis på minimum specs om allt du gör på den är att surfa lite och lyssna på musik? Med bara 1 GB RAM så lär den bli mycket långsammare än vad den är i XP.
Visst att XP är ett gammalt operativ men för dina ändamål på den datorn skulle jag nog rekommendera att behålla XP.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ett AsusTek computer inc av modell P4P8T.

Permalänk
Medlem

1gb i Windows 7 är inte alls bra, fixa mera minne annars skulle jag inte fundera på det ens!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Om du inte vill fortsätta med Xp så kan du ju installera Linux Mint, den duger väl till surfning och att lyssna till musik på, vilket ju även xp gör .... ominstallera xp och ev. piffa upp den med något tema ...