Permalänk
Medlem

BIOS startar inte!

Hej!

Har precis satt in nytt moderkort, processor och RAM...

När jag trycker på power knappen så startar alla fläktarna, men inget händer på skärmen.

Specs:

MSI Z68A-GD55
Intel i5 2500K 3,3 GHz
Corsair Vengance 2x 4GB 1600MHz

Vad har jag gjort för fel (Troligen massor)

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Det hände på min Bärbara Compaq med Windows Vista Basic att bara fläktarna gick igång men skärmen visade inget.
Men det löste sig genom att vänta en stund.
Det kan ocså vara fel på skärmen.

Visa signatur

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaabbbccc:

Det hände på min Bärbara Compaq med Windows Vista Basic att bara fläktarna gick igång men skärmen visade inget.
Men det löste sig genom att vänta en stund.
Det kan ocså vara fel på skärmen.

Vad kan det vara för fel på skärmen då, den är ganska ny, (ca. 2-3 månader)...

När man trycker på skärmen så säger den att den inte får någon signal från datorn

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Kortsvar. Du har byggt datorn fel eller dåligt.

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort.

Moderkortet har 2 kontakter som behöver kablar från nätagget.
Grafikkortet kan också behöva någon kabel från nätagget. Antal varierar.

Grafikkortet, minnen kablar mm kan sitta snett eller ej helt nedtryckt. Ta loss, kolla (böjda pinnar, fel, skador osv) och sätt tillbaka ordentligt.

Minnen: I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Kortsvar. Du har byggt datorn fel eller dåligt.

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort.

Moderkortet har 2 kontakter som behöver kablar från nätagget.
Grafikkortet kan också behöva någon kabel från nätagget. Antal varierar.
Grafikkortet, minnen kablar mm kan sitta snett eller ej helt nedtryckt.

Minnen: I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Vi hade ett problem med strömsladdarna,(Tror det är ATX) den var 8-pin, men den vi hade från nätagget var bara 4-pin (STOORT problem antar jag) :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Vi hade ett problem med strömsladdarna, den var 8-pin, men den vi hade från nätagget var bara 4-pin (STOORT problem antar jag) :S

Möjligt men inte alltid problemet. Halva bruka vara övertäckt så det nog ett annat fel.

Vad är det för nätagg och grafikkort?
Gick gamla datorn sönder eller bytte du delar av en annan anledning?
Nätaggets märke, modell och ålder är viktigt för att avgöra om ditt nätagg är dåligt(farligt) eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Vi hade ett problem med strömsladdarna,(Tror det är ATX) den var 8-pin, men den vi hade från nätagget var bara 4-pin (STOORT problem antar jag) :S

Vad jag vet är de andra 4 bara extraström. Om det är strömmen till processorn du menar. Ska gå endå

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Möjligt men inte alltid problemet. Det finns en anledning till att halva är övertäckt så det kan vara flera fel.

Vad är det för nätagg och grafikkort?
Gick gamla datorn sönder eller bytte du delar av en annan anledning?

Viktigt för att avgöra om ditt nätagg är farligt/dåligt eller inte.

Det var inget allvarligt fel med den gamla datorn, det enda var att processorn och RAMen bromsade mitt grafikkort, och jag var tvungen att byta moderkortet också (eftersom den gamla var DDR2 och var allmänt gammal).

Mitt grafikkort är MSI GeForce 560 ti OC

Nätagget vet jag inte vilket fabrikat, men den är 650W...

På moderkortet finns det en 12V 8-pin ATX kontakt till CPU, men den sladden som kommer från agget är bara 4-pin!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Nätagget vet jag inte vilket fabrikat, men den är 650W...

Att bara skriva antal watt säker inte oss något. Vi behöver märke modell och ålder på nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Att bara skriva antal watt säker inte oss något. Vi behöver märke modell och ålder på nätagget.

Okej,

Nätagget är av märket AXP (Gjord av företaget Xion, om jag inte tar fel), 630W (Från 08-09 ungefär)

Modell: AXP-630-P12P

Det var all info jag kunde få från agget...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AXP (Xion) klara bara av billiga budget grafikkort oavsett antal watt. Ingen förlust om du byter ut den.

70-73% av 630W = 440-460W

Finns 2 sätt att ange antal watt på nätagg. Med eller utan värmeförluster. Räknar man som Corsair och bra nätagg gör så är ditt egentligen 450W. Med ditt grafikkort kan det vara läge att byta även om felet är något annat.
http://www.sweclockers.com/recension/14783-nvidia-geforce-gtx...

Glöm inte att det lika troligt är något annat som är felet för jag antar att det gick bra med grafikkortet på din gamla dator så gör det andra jag skrev tidigare med att ta isär allt och kolla mm.

Permalänk
Medlem

Okej, men jag hade grafikkortet tilsammans med detta näragget på "den gamla datorn" och jag hade inga större problem med det.

Jag undrar fortfarande över det där men 4-pin/8-pin jag skrev i mitt tidigare inlägg, jag har också tittat lite på andra nätagg, och jag märker att det är nästan inga av corsairs nätagg som har 12V 8-pin som det är på mitt moderkortet.

Skrivet av panpo98:

Möjligt men inte alltid problemet. Halva bruka vara övertäckt så det nog ett annat fel.

På tala om det så var inte "halva" övertäckt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Jag undrar fortfarande över det där men 4-pin/8-pin jag skrev i mitt tidigare inlägg, jag har också tittat lite på andra nätagg, och jag märker att det är nästan inga av corsairs nätagg som har 12V 8-pin som det är på mitt moderkortet.

Numera är är många kontakter på nätagget i 2 delar. De är på samma kabel och har plast hakar för att sättas ihop.

Exempel.
20+4=24 pin---För att passa gamla och nya moderkort.
6+2=8 pin---OBS! Bara för grafikkort.
4+4=8 pin---Till moderkortet vid processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Numera är är många kontakter på nätagget i 2 delar. De är på samma kabel och har plast hakar för att sättas ihop.

Exempel.
20+4=24 pin---För att passa gamla och nya moderkort.
6+2=8 pin---OBS! Bara för grafikkort.
4+4=8 pin---Till moderkortet vid processor

Mm... MEN jag har bara en av dessa "4+4" sladdar (alltså hälften av vad du säger) och det finns inga andra sladdar som kommer från nätagget som kan passa i den platsen... vad ska jag göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena, min kompis har samma problem. Han har exakt samma specs. Hans nättag gick sönder. Och skickade tillbaka. Det, men sen när han skulle testa med mitt nättag (så länge) Var det helt sten dött. Jag har inget svar en så länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xface:

Tjena, min kompis har samma problem. Han har exakt samma specs. Hans nättag gick sönder. Och skickade tillbaka. Det, men sen när han skulle testa med mitt nättag (så länge) Var det helt sten dött. Jag har inget svar en så länge...

Låter inte bra

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

provat och resetat bioset? (koppla ur det cirkelformade klockbatteriet på moderkortet i en stund 30sec) under den tiden ska alla nätsladdar till datorn vara ut kopplade. sedan prova igen.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33e:

provat och resetat bioset? (koppla ur det cirkelformade klockbatteriet på moderkortet i en stund 30sec) under den tiden ska alla nätsladdar till datorn vara ut kopplade. sedan prova igen.

Ska jag ta ut batteriet? Sedan sätta tbx de efter typ 30 sec och sen starta igen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Mm... MEN jag har bara en av dessa "4+4" sladdar (alltså hälften av vad du säger) och det finns inga andra sladdar som kommer från nätagget som kan passa i den platsen... vad ska jag göra?

Jag vet att AXP (Xion) bara har ett.
Jag citerade och snackade om Corsair aggen som du påstod inte heller hade rätt kabel.

Jag har ditt nätagg (urkopplad) som jag bytte mot ett Corsair när OnOff gick omkull så jag vet vad båda nätaggen har för kablar.

Skrivet av BrutalSwede:

Ska jag ta ut batteriet? Sedan sätta tbx de efter typ 30 sec och sen starta igen?

Strömkabeln ska också vara utdragen så det blir ordentligt och slipper vänta i en hel evighet. Ta god tid på dig för många räknar för snabbt eller har för bråttom så att strömmen inte hinner försvinna.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6909613/cooler-master-gx-750w eller http://www.inet.se/produkt/6909590/corsair-gaming-series-800w...

Jag vet inte om Corsairen har 4+4, det står ju ingenting i produktinfo...

Ang. BIOS-reset, jag måste väl ha båda 4+4 kablarna först eller kan jag köra utan (Gissar att jag inte kan de)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får kolla på en annan hemsida gällande kablarna eftersom inte alla butiker skriv ut sånt.

Corsairs CX och GS serier är av lägre kvalite än vanliga Corsair agg så välj en annan Corsair serie om du vill ha ett Corsair.

Cooler Master vet jag inte hur det är med kvaliten.

Skrivet av BrutalSwede:

Ang. BIOS-reset, jag måste väl ha båda 4+4 kablarna först eller kan jag köra utan (Gissar att jag inte kan de)

Du kan gör det nu direkt.

Nollställa bios är något man alltid testar när man desperat vill hitta felet på datorn. Ibland ännu en gång lite senare eftersom man ibland måste ta bort vissa visa saker. Tex om grafikkortet eller en annan del blockerar så måste dessa först ta bort innan nollställning av bios fixar felet och man kan sätta tillbaka dom. Andra kan ha sånt kvar när de nollställer för att fixa konstiga fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du får kolla på en annan hemsida gällande kablarna eftersom inte alla butiker skriv ut sånt.

Corsairs CX och GS serier är av lägre kvalite än vanliga Corsair agg så välj en annan Corsair serie om du vill ha ett Corsair.

Cooler Master har jag vet jag inte hur det är med kvaliten.

Du kan gör det nu direkt.

Nollställa bios är något man alltid testar när man desperat vill hitta felet på datorn. Ibland ännu en gång lite senare eftersom man ibland måste ta bort vissa visa saker. Tex om grafikkortet eller en annan del blockerar så måste dessa först ta bort innan nollställning av bios fixar felet och man kan sätta tillbaka dom. Andra kan ha sånt kvar när de nollställer för att fixa konstiga fel.

Okej, jag ska pröva...

http://www.inet.se/produkt/6909592/corsair-tx-750w-v2-80-bron... Vad sägs om detta?

Visa signatur