3x5850 på ett Asus P5Q Deluxe, är det en god idé ?

Permalänk
Medlem

3x5850 på ett Asus P5Q Deluxe, är det en god idé ?

Hejsan!
Har noterat att man på senaste tiden kan köpa begagnade 5850-kort för en billig peng.
Man blir ju ganska sugen på att slänga i två stycken till, som då får göra mitt nuvarande, ensamma 5850 sällskap.

Moderkortet är som sagt ett Asus P5Q Deluxe, det ska enligt Asus stöda Quad-Fire. http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_775/P5Q_Deluxe/...
CPUn i systemet är en något överklockad Q9300
PSU är en Corsair TX 750 (det ska väl räcka för 3x5850 och si så där fem st mekaniska diskar?)
Resterande system, SSD och RAM osv osv känns som överflödig info i sammanhanget.

För närvarande så använder jag tre st 1080p-skärmar i Windows, men spelar bara på en (blir ju illamående av allt som händer i periferin..).

Så, vad säger ni? Några kompabiltetsproblem? Håller moderkortet vad de lovar?

Man kanske rentav ska satsa på Quad-Fire?

Hade ju varit mysigt med lite mer prestanda i BF3 och GTA4 (:

Jag är dessutom ganska nyfiken på hur en multi-gpu-rigg uppför sig i Windows och Photoshop osv.
Är det buggigare, eller märks den sortens problem bara i spel?

All input är välkommen!

Edit: Jag skapade tråden under moderkortsdelen, då frågorna initalt rör moderkortet.
Om admin föredrar att den ligger i grafikkortsdelen så får jag be om ursäkt och be er att flytta den!

Mvh

Permalänk
Medlem

Verkar inte få plats om man tittar på bilden du länkade till?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Avstängd

Nej, det ser inte alls ut som det får plats.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Moderkortet stödjer quad-cf om man kör två dual-gpukort, men inte tre kort.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Hejsan!
Har noterat att man på senaste tiden kan köpa begagnade 5850-kort för en billig peng.
Man blir ju ganska sugen på att slänga i två stycken till, som då får göra mitt nuvarande, ensamma 5850 sällskap.

Visst blir det bra prestanda per krona men du kommer inte ha något framtidssäkert. Blir också problem med skalningen och microstuttering om du kör tri och quadfire då inte många spela stödjer det fullt ut. Glöm sedan inte att 58xx är en äldre serie vilket innebär att drivers inte riktar sig i första hand mot dessa kort.

Köp ett bra singlekort som GTX 560TI eller HD 6950 Det klarar av att lira BF3 på high i 1080p med flyt!

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

Verkar inte få plats om man tittar på bilden du länkade till?

Oh, det tänkte jag inte ens på att kolla.. Nej det ser verkligen inte ut som att det får plats tre kort där :/

Aja, jag får väl nöja mig med ett kort till, och sedan byta alla vitala delar vid näsa uppgradering i stället (:

Tack för er input i alla fall! (:

Permalänk

Cpun kommer flaska oavsett om du klockar upp den.
Jag gick själv från en överklockad q9650 till en i5 750 och det är en otroligt stor skillnad i flytet.
Jag hade lagt mina pengar på köpa en begagnat bräda och prolle till en i5 eller i7a.
Du kommer märka den största vinningen där tror jag.

Permalänk
Skrivet av Jory89:

Oh, det tänkte jag inte ens på att kolla.. Nej det ser verkligen inte ut som att det får plats tre kort där :/

Aja, jag får väl nöja mig med ett kort till, och sedan byta alla vitala delar vid näsa uppgradering i stället (:

Tack för er input i alla fall! (:

Det gör du rätt i. Då får du en prestandaökning ca 75-85%. Det räcker ett bra tag till. Även om mobo:t skulle ha klarat ett tredje kort så ger det inte så mkt extra. Kräver dessutom ett rejält nätagg och kan dessutom skapa instabilitet i vissa spel.

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Det gör du rätt i. Då får du en prestandaökning ca 75-85%. Det räcker ett bra tag till. Även om mobo:t skulle ha klarat ett tredje kort så ger det inte så mkt extra. Kräver dessutom ett rejält nätagg och kan dessutom skapa instabilitet i vissa spel.

Finemang!
Ska försöka lägga in nytt bios i mitt nuvarande kort, om det lyckas så blir det att köpa sig ett till och köra CF

Mitt nuvarande är ett icke-referens, bör jag köpa ett liknande, eller spelar det mindre roll?

Permalänk
Skrivet av Jory89:

Finemang!
Ska försöka lägga in nytt bios i mitt nuvarande kort, om det lyckas så blir det att köpa sig ett till och köra CF

Mitt nuvarande är ett icke-referens, bör jag köpa ett liknande, eller spelar det mindre roll?

Tycker i första hand du ska försöka hitta ett kort med ref.kylare och sen sätta det överst. För bästa kylning.

Tror inte du behöver lägga in nytt bios. Det ska väl klara CF ändå. Men det skadar väl å andra sidan inte att ha det senaste bios:et heller. Jag har kört två 6850 i CF på ett P5Q Turbo och det funkade fint

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Tycker i första hand du ska försöka hitta ett kort med ref.kylare och sen sätta det överst. För bästa kylning.

Tror inte du behöver lägga in nytt bios. Det ska väl klara CF ändå. Men det skadar väl å andra sidan inte att ha det senaste bios:et heller. Jag har kört två 6850 i CF på ett P5Q Turbo och det funkade fint

Jo det var så jag tänkte med, ett som dumpar värmen invändigt, ett som dumpar utvändigt.
Fast i slutänden blir det kanske priset som avgör.

Angående bios-uppdateringen (menar nu grafikkortets bios) så behöver det uppgraderas pga att det nuvarande buggar ut totalt om jag aktiverar överklockningen (AMD Overdrive) i CCC. Har läst mig till att en uppgradering av bioset ska ta hand om detta. Känns fånigt att köpa ett till grafikkort och köra dem i CF i standardklocken.