Formatera eller ta bort partition? Samma sak?

Permalänk
Medlem

Formatera eller ta bort partition? Samma sak?

Jag tänkte göra en ren ominstallation Windows 7 men blev lite tveksam kring valen när man väljer att göra en anpassad installation. Jag vill ju formatera den partition Windows ligger på idag.

Men man kan välja att antingen ta bort partitionen så att blir ett ej allokerat utrymme, eller formatera den. Båda alternativen säger dock att all data kommer att raderas?

Gör dessa val samma sak eller bör jag välja formatera för att få en riktig formatering gjord

?

Permalänk
Medlem

Att formattera och ta bort en partition är såklart inte samma sak.
Sen att resultatet blir det samma är en annan femma
Mig veterligen så kan man inte göra en "riktig" formattering genom windows installationen (kan ju ha fel där såklart) utan bara en snabbformattering.

Permalänk
Medlem

Okej - men i detta läget så är dessa två alternativ samma sak eller? Något måste väl skilja dem?

Permalänk
Medlem

"Tabort" gör att om du har flera partioner/disk kan du slå ihop dem så du slipper ha flera partioner per disk.
Har du bara en partion/disk så kvittar det vad du gör.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Jo så långt är jag också med - men görs någon snabbformatering över huvud taget när jag väljer "ta bort" ?

Nu ska jag berätta att jag redan kört med "ta bort" innan jag lade upp denna tråden - och det ser ju ut som att disken blivit snabb-rensad - den ser ju "ren" ut och alla mina gamla grejor är väck.

Men jag blev bara nyfiken i efterhand på om dessa två alternativ skiljer sig? Confused...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hullan:

Jo så långt är jag också med - men görs någon snabbformatering över huvud taget när jag väljer "ta bort" ?

Nu ska jag berätta att jag redan kört med "ta bort" innan jag lade upp denna tråden - och det ser ju ut som att disken blivit snabb-rensad - den ser ju "ren" ut och alla mina gamla grejor är väck.

Men jag blev bara nyfiken i efterhand på om dessa två alternativ skiljer sig? Confused...

Ja den gör en snabb formatering

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hullan:

Okej - men i detta läget så är dessa två alternativ samma sak eller? Något måste väl skilja dem?

Det finns flera fel eller skador efter problem som kräver att man tar bort och skapar ny partition OCKSÅ eftersom det inte räcker att bara formatera (och installera om Windows) för att fixa felen.

Jag tycker att om man ändå ska formatera så ska man samtidigt ta bort partitionen för att verkligen få den fräsch.

Skillnaden mellan en snabb och långsam formatering är att den gör felsökningen av ytan viket tar lång tid. Långsam formatering om man misstänker fysiska fel eller att det är första gången man formaterat disken för att den är nyköpt. Men även då går det att snabb formatera och sen ladda ned hårddisk tillverkarens verktyg från tillverkarens hemsida om man är orolig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hullan:

Skrivet av Dahle86:

Ja den gör en snabb formatering

Nej om du tar bort en partition görs ingen snabbformatering, det går att lägga tillbaka partitionsinfon på samma sätt som den var så finns all data kvar, raderar man däremot mft, som är det man gör vid en formatering så försvinner adresserna till filerna, att radera partitionen raderar bara partitionstabellen men rör inte innehållet i mft.
Formateria gör man normalt när man skapar en partition.
Se det som att partitionstabellen är adressen till huset och att du sen tappar bort den (raderar partitionen) innehållet i huset påverkas inte bara för att du inte vet var det finns, tar du reda på adressen så finns allt i huset kvar när du kommer dit, om du däremot skapar nya partitioner så bygger du på samma tomt och skadar delar av det gamla huset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för pedagogiska svar!

Okej så jag skulle egentligen först kört "formatera" och sedan tagit bort partitionen för att få den ordentligt fräsch?

Alltså det är inte så att min disk var särskilt nedskitad och rörig men när jag väl gör en ominstallation så vill man ju städa så gott det går på ett enkelt och snabbt sätt.

Hmm - kanske gör om det en gång till ikväll och kör formatera först och sedan "ta bort" så att det blir "ej allokerat" efter att jag formaterat.

Permalänk
Rekordmedlem

Nej man formaterar efter att man skapat sin nya partition, att formatera före gör ingen skada, men man måste ända göra det efter partitionering, du måste välja filsystem, det är det som händer vid formateringen, win använder normalt ntfs eller fat 32 men man kan tex ändra klusterstorlekarna i ntfs för att optimera för små eller stora filer, tex en disk som bara ska hantera videofiler blir lite snabbare med en större klusterstorlek, men tappar då prestanda om man har små filer på den, win har en mittemellan storlek som default, men vet man vad man ska göra så kan man optimera det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du är en källa av kunskap mrgaffe!

Okej - men en formatering var inget som gjordes per automatik då efter att jag tog bort partitionen? Fan känner mig lite lost nu...

Alltså jag markerade bara min partition (den enda jag har) och tryckte på ta bort - det tog då typ 5 sekunder sedan blev det ett icke allokerat utrymme. Jag gick sedan vidare med "nästa" och påbörjade installationen.

Gjordes det då automatiskt någon formatering i samband med installationen (samma typ av formatering som om jag hade valt formatera manuellt innan jag tog bort) ?

Eller skulle jag egentligen ha tagit bort partitionen först - sedan formaterat den och sedan börjat installera?

Permalänk
Rekordmedlem

Det går egentligen inte att göra det i fel ordning, men eftersom det krävs formatering efter att man gjort en ny partition är det onödigt att formatera före, det är dessutom inte möjligt att installera på en oformaterad disk, skulle du försöka så kommer det upp frågor om du vill formatera, och svarar du nej på det så avbryts installationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej - så du säger alltså att det har gjorts en snabbformatering efter det att jag tog bort den och sedan gick vidare med installationen? eller?

Efter att jag tog bort partitionen fick i alla fall inte något aktivit val om att formatera utan jag gick bara vidare med installationen. Gjordes det då automatiskt en formatering? samma typ som om jag bara skulle välja formatera?

Jag förstår vad du skriver att det inte kan göras i fel ordning -

Men min fråga är alltså - om jag väljer att bara ta bort partitionen - så görs det automatiskt en snabbformatering i nästa steg utan att jag behöver manuellt välja det - därför att det går inte att ta bort en partition utan att efteråt formatera den - är det så du menar?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du installerar så kommer det upp en dialog där du får välja var, där finns det möjlighet att partionera/formatera om man vill.
Om du väljer att installera på ett opartionerat utrymme och inte väljer nått annat själv så formateras det automatiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej,

Ja i den rutan markerade jag min partition och tryckte på "ta bort" - partitionen blev då ett ej allokerat utrymme - jag valde detta utrymme och klickade nästa för att installera.

Anledningen till att jag ställer dessa frågor är för att jag kunde aldrig se att det gjordes någon formatering - det kom aldrig någon stapel där man såg att den formaterade utrymmet - därför jag blev så fundersam.

Utan när jag hade valt mitt icke allokerade utrymme och tryckte på nästa så startade i princip installationen direkt (windows-filer kopieras, windows-filer expanderas osv osv)

Där kom liksom aldrig någon "formaterar %"

Permalänk
Rekordmedlem

Det tar typ max 5 sekunder att formatera, det som tar tid när man inte kör "snabbformatering" är att det körs en ytkontroll av disken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

aha okej, jag hade någonstans i bakhuvudet för mig att även snabbformateringen när man installerade xp förr ändå tog någon/några minuter...