Minnen och volt...
... Oj, nu kommer jag väl få en n00b-stämpel som sent går ur.
Jo. Minnen. RAM-minnen för att vara noga. Jag har kört det här systemet i ett drygt år nu, och först nu när jag slentrianfunderar på att biffa upp RAM-minnet (4 Gb -> 8/12) lade jag märke till en sak: På modulerna står det 1.65V. I BIOS står det att minnena körs i 1.500V. Så att... är det bra? (Timingen var också inställt till något annat än vad som står angivet - nu justerat och ska i skrivande stund testas med lite Witcher 2.) Hittills verkar det ha fungerat - jag har inte fått några mystiska blåskärmar sedan jag uppdaterade grafikdrivrutinerna senast, och inga andra egenheter jag skulle skylla på minnena för. Inga egenheter alls, faktiskt - de enda problem jag har haft har antingen varit grafikdrivrutinerna, ASUS uppfattning om hur EAX ska fungera (GX ska vara AV när man spelar X3), eller söndermoddade spel.
Men minnen + voltmärkning. Hur hänger det egentligen ihop? Är det 'upp till', 'på'/'idealiskt', eller 'minst' angivet värde?
Tacksam för viss utförlighet - min CPU-kylare inkräktar såpass på det fysiska utrymmet för RAM-moduler att jag inte med enkelhet kan använda samma minnestyp (Corsair Dominator 2x2GHz, 8-8-8-24 (C8), DDR3 1600 MHz, 1,65V). Det är å andra sidan bara en 120mm fläkt som stör, som ju faktiskt går att flytta till andra sidan av flänsmonstret, eller kanske t.o.m. bytas ut mot en mindre. Jag kikar lite på moduler med lägre profil, som Corsairs Vengeance eller XMS3. Det måste förstås inte vara Corsair, för min del. Jag har förstått att man inte ska blanda minnen hejvilt, men om alla siffrorna stämmer överens är det väl något man kan förlåta...?