Tävla om valfri Komplett-PC!

Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem

Det verkar inte som CDON kommer skicka ut datorerna till oss som fick de för 3990 kr :/

CDON har ännu inte svarat på min mejl och det har gått över 24 timmar. Första gången det har hänt mig med CDON... dom skriver ju garanterat svar inom 24 timmar på vardagar..?!

Permalänk

Skrev faktiskt ett klagomål till CDON angående detta. Jag hade datorn i varukorgen och surfade tillbehör. När jag skulle betala så hade priset ändrat sig till 6990kr. Mitt ärende har skickats till elektronikavdelningen idag 10:33. Inget svar sen dess.

Mitt klagomål;

"Skulle lägga en order igår på en Fujitsu Lifebook NH532 för 5490kr + rabatt kod som gjorde att det blev 3990kr. Produkten låg i min varukorg, och jag surfade runt efter diverse tillbehör. När jag hade bestämt tillbehör i det här fallet en kylplatta till datorn, så gick jag till varukorgen för att betala men då hade priset på datorn hoppat upp till 6990kr!!! Så gör man väl inte?! Om jag går till en vanlig butik och har varor i min korg och inte hunnit gå till kassan, inte fan kommer det personal springandes och märker om mina varor till ett annat pris.".

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Skrev faktiskt ett klagomål till CDON angående detta. Jag hade datorn i varukorgen och surfade tillbehör. När jag skulle betala så hade priset ändrat sig till 6990kr. Mitt ärende har skickats till elektronikavdelningen idag 10:33. Inget svar sen dess.

Mitt klagomål;

"Skulle lägga en order igår på en Fujitsu Lifebook NH532 för 5490kr + rabatt kod som gjorde att det blev 3990kr. Produkten låg i min varukorg, och jag surfade runt efter diverse tillbehör. När jag hade bestämt tillbehör i det här fallet en kylplatta till datorn, så gick jag till varukorgen för att betala men då hade priset på datorn hoppat upp till 6990kr!!! Så gör man väl inte?! Om jag går till en vanlig butik och har varor i min korg och inte hunnit gå till kassan, inte fan kommer det personal springandes och märker om mina varor till ett annat pris.".

Helt ärligt och juridiskt så spelar det ingen roll vad datorn hade för pris skriven på hemsidan. Det är vid kassan som det slutliga priset bestämms. Tex precis som kunder kan pruta vid kassan så kan säljaren även öka priset vid kassan.

Även tex vi som köpt datorn är misstänksamma om att detta är ett fel på priset att datorn faktis inte kan kosta så lite kan vi vara i ond tro och även då kan CDON neka oss köp. Men 3990 kr är inte "ond tro" då det faktis kan kosta så mycket.

Hade datorn kostat 550 kr så hade det varit en annan femma.

Men rent juridisk är CDON inte skyldiga att sälja för 3990 kr om priset ändrades om vid kassan

Permalänk
Medlem

3990:-

Skrivet av Spanky89:

Det verkar inte som CDON kommer skicka ut datorerna till oss som fick de för 3990 kr :/

CDON har ännu inte svarat på min mejl och det har gått över 24 timmar. Första gången det har hänt mig med CDON... dom skriver ju garanterat svar inom 24 timmar på vardagar..?!

Min order packas just nu enligt status på sidan och jag har en orderbekräftelse på 3990:- varför skulle inte jag få den för det priset?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lediablo:

Min order packas just nu enligt status på sidan och jag har en orderbekräftelse på 3990:- varför skulle inte jag få den för det priset?

Min order har "hängt sig", står ingen status och dom på cdon svarade just till mig för 5 minuter sedan och skickade mitt mejl vidare till säljavdelningen.

Förra veckan fick jag min dator levererad endast 16 timmar efter jag hade gjort min order, så hade jag den i handen (Göteborg)

Permalänk
Skrivet av Spanky89:

Helt ärligt och juridiskt så spelar det ingen roll vad datorn hade för pris skriven på hemsidan. Det är vid kassan som det slutliga priset bestämms. Tex precis som kunder kan pruta vid kassan så kan säljaren även öka priset vid kassan.

Även tex vi som köpt datorn är misstänksamma om att detta är ett fel på priset att datorn faktis inte kan kosta så lite kan vi vara i ond tro och även då kan CDON neka oss köp. Men 3990 kr är inte "ond tro" då det faktis kan kosta så mycket.

Hade datorn kostat 550 kr så hade det varit en annan femma.

Men rent juridisk är CDON inte skyldiga att sälja för 3990 kr om priset ändrades om vid kassan

Jag kan inte juridiken. Säkert rätt o riktigt som du säger. Men nu är det så att om jag exempelvis köper ett par byxor för säg 800kr. Då förutsätter jag att varan ska hålla det priset även vid kassan och inget annat. Eller hur?
-"Nej tyvärr har vi passat på att höja priset på byxorna medans du gick runt i butiken. Nu kostar dom 1200kr."
Hur låter det? Rätt oseriöst imo.

Permalänk
Medlem

Skeppad

Skrivet av Spanky89:

Min order har "hängt sig", står ingen status och dom på cdon svarade just till mig för 5 minuter sedan och skickade mitt mejl vidare till säljavdelningen.

Förra veckan fick jag min dator levererad endast 16 timmar efter jag hade gjort min order, så hade jag den i handen (Göteborg)

Nu är min dator på terminalen i Malmö , 3990:- ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Jag kan inte juridiken. Säkert rätt o riktigt som du säger. Men nu är det så att om jag exempelvis köper ett par byxor för säg 800kr. Då förutsätter jag att varan ska hålla det priset även vid kassan och inget annat. Eller hur?
-"Nej tyvärr har vi passat på att höja priset på byxorna medans du gick runt i butiken. Nu kostar dom 1200kr."
Hur låter det? Rätt oseriöst imo.

Hur låter det med kunder som kommer till kassan och vill ha varorna som tex kostar 500 kr för 400 kr? Jag arbetar själv i en butik och har också kompletterat med en juridisk grundkurs, och kan säga att ett pris endast är bindande när CDON accepterat priset vid kassan.

Lagen ger utrymme för butiker som tex råkat felmärka varor att inte bli bundna med det felaktiga priset förrän dom har accepterat det på kassan.

Lagen ger även utrymme för butiker att tex vid en annons skriva fel, säg att elgiganten gjorde en annons där dom skrev att en vara kostar 3000 kr och skickat hem det i din brevlåda. Du märker sedan i butiken att dom inte vill sälja den för det annonserade priset, så har dom rätt till det :). Dom är inte tvungna att sälja priset trotts att dom har annonserat med det och att du har kämpat dig hela vägen till butiken.

Priset accepteras endast vid kassan och tills dess kan det bli vad som helst oavsett vad det står!

Hoppas jag inte gick allt för off topic men det är ditt svar till varför CDON inte behöver sälja datorn för 3990 kr till dig.

*edit*

min order är också skickad!

Vi vill meddela dig att din order idag har levererats ut från vårt lager, vilket innebär att du bör ha leveransen inom 1-2 arbetsdagar.

Det som skickats till dig är följande:

Artikelnummer Antal Titel
5021464861 1.00 Fujitsu Lifebook NH532 In

Permalänk

OK min kommentar var lite onödig. Dock var det inte en kommentar riktad i förakt.

Spanky89 tack för förklaringen, den var informativ.

Born capitalist. Du behöver inte ta ut din bitterhet över samhället här då det är inte det tråden handlar om. Jag visste inte att man kunde göra på det viset och tyckte det var konstigt. Något fel med det? Vidare förutsätter du att jag med flera är outbildade apor. Nej jag är inte högutbildad. Är en helt vanlig knegare. Och jag anser mig själv inte vara en "apa". Något fel med det?
Och nej jag tänker inte strida om detta ärende i rätten, så viktigt är det inte. Men det är klart att jag ville göra ett "klipp".

Permalänk
Medlem

För min del var det en slump att jag fann rabattkoden som var värd 1500:- här på forumet, jag letade fakta om NH532 datorn som just då var nedsatt till 5490 . Nu blir det av att fixa SSD! Mvh Micke

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Trollkommentarer och lite annat skräp raderat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lediablo:

Nu är min dator på terminalen i Malmö , 3990:- ,

Fick mina idag.

Vart lite förvånad när jag startade upp den och fann icon för att aktivera Nvidia 3D, ska testa om det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tarado:

Fick mina idag.

Vart lite förvånad när jag startade upp den och fann icon för att aktivera Nvidia 3D, ska testa om det funkar.

Jag fick min igår, men jag la upp den på tradera och direkt så fick jag bud på 4850 kr! Snaka om vilket kap vi gjort!

http://www.tradera.com/ny-dator-17-3-i7-3630qm-gt-640m-2gb-8-...

Samt så fick jag min word såld

http://www.tradera.com/microsoft-office-home-and-student-2013...

Om man räknar på det hela så fick jag min dator för ca 2 000 kr.... oslagbart! CDON förlora många tusenlappar på oss

Helt sjukt att dom håller sina löften trots slarv!

Permalänk
Medlem

Fick ni också 2 identiska strömadaptrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lediablo:

Fick ni också 2 identiska strömadaptrar?

Ja,

Skrev om det i förra sidan. Fick det i båda beställningarna

Permalänk

Behöver man en kylplatta om man klockar vid lite casual gaming enbart?

Permalänk
Skrivet av punkarn89:

Behöver man en kylplatta om man klockar vid lite casual gaming enbart?

svar nej, du behöver inte det om pastan leder över till kylaren korrekt.

Permalänk

Och då måste man skruva isär o se efter antar jag. Byta kylpasta har man gjort förr dock aldrig på en bärbar. Krångligt?

Permalänk
Medlem

Uppdaterade drivarna och nu kan jag inte överklocka fast jag provade 310.90 Är det bara för mig det inte funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zsingo:

Uppdaterade drivarna och nu kan jag inte överklocka fast jag provade 310.90 Är det bara för mig det inte funkar?

Jag har samma drivrutiner, och det fungerar för mig, fick dock ändra inställningar i bat filen för att det skulle fungera!

När du öppnar nVidia Inspector, vad heter dina Performance Level's då?
Mina heter t ex : Performance level [0] P8 och Performance level [1] P0

Om det är lika för dig, så funkar inte guiden som finns här i tråden utan då ska det stå

"nvidiaInspector.exe" -setGpuClock:0,1,XXX
"nvidiaInspector.exe" -forcepstate:0,0

I bat filen istället för -forcepstate:0,5
XXX= klockfrekvensen du vill ha på gpuclock (kör själv 900 utan problem, inte provat gå högre än)
Det innebär att det är Performance level P0 som blir aktiverat då, istället för P5 som finns för vissa andra, men inte för mig iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C TG // PSU: EVGA SuperNOVA G2 650W // MB: Asus ROG Strix B450-F Gaming // CPU: AMD Ryzen 7 2700 // GPU: Asus RTX 3080 TUF // Minne: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB // HDD: WD Green 2TB // SSD: Samsung 860 EVO 500gb x2 // Headset: Steelseries Arctis 7 // Mus: Glorious Model D// Keyboard: Steelseries M750 // Skärm: ViewSonic XG2402/Samsung G7 27" //

Permalänk
Medlem

Någon annan som äger en NH532 och fått en spontant död kamera? Fungerar varken i Linux eller Windows, antar att den är död.

Permalänk
Skrivet av SSIV:

Någon annan som äger en NH532 och fått en spontant död kamera? Fungerar varken i Linux eller Windows, antar att den är död.

nej men min skärm börja helt plötsligt sluta funkar när jag försökte installera win 7 någon som kan hjälpa mig?

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk
Medlem

Äntligen fick jag stängt av "Secure Boot" (Google e min bästa vän) och kan nu testa med Zorin (Ubuntu dist). Höll på bli skogstokig på Win 8 (och UEFI) . Blev x antal väl valda ord som inte lämpar sig i skrift.
Trevlig maskin för 3990kr.

Permalänk
Skrivet av Znappie:

Jag har samma drivrutiner, och det fungerar för mig, fick dock ändra inställningar i bat filen för att det skulle fungera!

När du öppnar nVidia Inspector, vad heter dina Performance Level's då?
Mina heter t ex : Performance level [0] P8 och Performance level [1] P0

Om det är lika för dig, så funkar inte guiden som finns här i tråden utan då ska det stå

"nvidiaInspector.exe" -setGpuClock:0,1,XXX
"nvidiaInspector.exe" -forcepstate:0,0

I bat filen istället för -forcepstate:0,5
XXX= klockfrekvensen du vill ha på gpuclock (kör själv 900 utan problem, inte provat gå högre än)
Det innebär att det är Performance level P0 som blir aktiverat då, istället för P5 som finns för vissa andra, men inte för mig iallafall.

Har gjort ett bios mod till GT640LE, med olika frekvenser så slipper du gå igenom en .BAT fil samt att kortet kan gå ner i idel/stänga av sig till HD4000.
Kommer att läggas ut här inom en snar framtid!

Dock uppdaterar jag guiden med denna information!

EDIT: Funkar, att jag ej har tänt på saken

Skrivet av punkarn89:

Och då måste man skruva isär o se efter antar jag. Byta kylpasta har man gjort förr dock aldrig på en bärbar. Krångligt?

Behöver inte skruva ner datorn alls, garantin bryts om du gör det också. övervaka tempsen när du överklockar, om de ligger rimligt är det bara att tuta och köra! (såklart kan du skaffa en kylplatta om du känner dig tryggare med det)

Permalänk

SSd black screen

Hej: har också problemet att efter jag bytt min hdd till en ssd. Gjorde först en nyinstallation på ssdn sen i med hddn som jag skulle formatera men får inte igång skärmen efter detta provat det mesta ny flyttat tillbaka hårddiskarna, ut med batteriet, provat extern skärm både hdmi och vga, stängt och öppnat skärmen men inget händer kommer inte in i felsäkert eller i bios heller så skulle vara otroligt tacksam om någon kan hjälpa mig.

Permalänk
Avstängd

2000 kr i rabatt på dessa fujitsu fram till 2:a april

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppskatta knapptryckningarna för att återställa till standardinställningar i BIOS.

Det borde vara något i stil med F2, (lösenord, enter), 4 högerpil, 2 nedåtpil, enter, y, enter, esc, F10, enter?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Har gjort ett bios mod till GT640LE, med olika frekvenser så slipper du gå igenom en .BAT fil samt att kortet kan gå ner i idel/stänga av sig till HD4000.
Kommer att läggas ut här inom en snar framtid!

Dock uppdaterar jag guiden med denna information!

EDIT: Funkar, att jag ej har tänt på saken
http://img.techpowerup.org/130328/nvidia_20130329_003926.png

Behöver inte skruva ner datorn alls, garantin bryts om du gör det också. övervaka tempsen när du överklockar, om de ligger rimligt är det bara att tuta och köra! (såklart kan du skaffa en kylplatta om du känner dig tryggare med det)

Riktigt nice!

Ser fram emot bios moden glöm ej att skriva hur man använder den bara. Aldrig använt en bios mod

Tack! Du e bäst

Permalänk
Medlem

Och nu dog min med, svart skärm. La bara av efter en ombootning
Tbx med skitet, att detta inte är löst, under all kritik.
Vetefasen om jag skall behålla den , kör troligtvis den i retur.
Inget nytt problem detta , med svart skärm .

Edit
Har nu reklamerat datorn, kör den i retur inget att ha enl mig. Min höll inte ens ett dygn.

Permalänk
Skrivet av Spanky89:

Riktigt nice!

Ser fram emot bios moden glöm ej att skriva hur man använder den bara. Aldrig använt en bios mod

Tack! Du e bäst

Tag inte ut segern i förskott. Har problem med att få den att sluta krascha. Helt "random" kan den BSOD'a, det visas i 3 sekunder följd av en reboot.
Detta kan hända helt slumpartat, kan funka fint ena dagen sedan krascha andra dagen. Har försökt med att ändra "safe settings" men får det inte helt bort, det är dock bättre.

Skall dock fortsätta försöka med andra verktyg att ändra filerna.

För de som är manade att pröva, här har ni filen med oc @1010/1180 Stock volt. DETTA ÄR BETA, OFFICIELL INSTABIL
De som är manade att försöka kan även ta reda på själva hur man lägger in det.
OBS: Ni kan sabba er hårdvara permanent och täcks ABSOLUT inte av några garantier! BIOS-modifiering är extremt farligt och kan orsaka stora skador i följd av förlorad data och en permanent trasig dator (förlorar åtkomst och går ej att återställa i det skedet!)

SKER PÅ EGEN RISK! Jag rekommenderar att ni INTE installerar detta!