Onkyo TX-8050 vs Yamaha R-S700

Permalänk
Medlem

Onkyo TX-8050 vs Yamaha R-S700

Hur står sig dessa mot varandra? Vilken av dom gör sig mest värda sina ~4000 kr?
Är inte ute efter massvis med ljud, klart ljud ligger på agendan. Och kvalité.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog valt Onkyo alla dagar i veckan. Baserat på egna erfarenheter av Onkyo (skönare ljud än Yamaha, då yamaha ofta låter väldigt tunt, speciellt på deras hemmabioreceivers).

Men som alltid när d gäller ljud, åk till ngt ställe som har både onkyon och yamahan och provlyssna. har d inte exakt de modellerna så tar ngn snarlik modell

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Men Jesus hur ska vi kunna veta det,beror ju på vad du har för högtalare som ska drivas.
Välj den som passar dina behov bäst,båda lär vara rätt bra ljudmässigt.

Permalänk
Medlem

SKulle mest ha vart intressant att få information om vad dom möjligtvis har för negativa sidor, och vad gör det för skillnad vilka högatalare jag ska spela med? Om nån av dom har dåligt lågnivååtergivelse eller om nätdelen brummar på någon av dom etc så kommer det felet stå sig på alla högtalare?

Börjar bli dags att byta forum för att få lite vettigare svar tror jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

SKulle mest ha vart intressant att få information om vad dom möjligtvis har för negativa sidor, och vad gör det för skillnad vilka högatalare jag ska spela med? Om nån av dom har dåligt lågnivååtergivelse eller om nätdelen brummar på någon av dom etc så kommer det felet stå sig på alla högtalare?

Du får väl läsa tester och mätningar om du vill veta nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

Hade du kanske formulerat dig lite bättre så hade svaren blivit bättre. Så som du ställde frågan så kändes d som du ville veta hur de stod sig rent ljudmässigt.

"google is your friend" - hört talas om det?

Googla själv om ngt test tar upp någon negativ sida på dessa 2 stereoförstärkare. Personligen tycker ja Yamaha (pioneer, m.fl) har otroligt ljust och tråkigt ljud, ganska oavsett vilka högtalare du kopplar till anläggningen. Givetvis finns det vissa märken som "passar" bättre med andra, t.ex. Rotel och B&W, Onkyo & Jamo m.fl.

Rent kvalitémässigt tycker ja Onkyo slår Yamaha även på den punkten. Känns solidare och bättre tillverkat, dock e detta bara min egen åsikt såklart

Ang forumets kvalité, min uppfattning e att här snackar du om spel, datorer osv. Gäller det HiFi och hemmabio så är det www.minhembio.com som gäller, eller några av de utländska forumen

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk

Behöver du dac eller inte?

Onkyo 8050 har inbyggd dac så du kan koppla den på optisk/coax signal. Den har även en del nätverksfunktioner.
Dessa saker har inte Yamaha men den lär vara den bäst byggda av dem och den är en mer klassisk reciever.

Just 8050 har jag läst en hel del tveksamma betyg på så den hade jag valt bort mot en 5.1 modell i samma prisklass eller kört på en ren reciever som Yamahan du frågade om.

Trots att Kenwood inte är ett supermärke har deras liknande reciever som onkyon fått mycket bra kritik i tyskland och den finns på Fynda och Mediamarkt här hemma i alla fall.(Kenwood RA-5000 ) Den drev ett par stora JBL golvare på mediamarkt, de i den nya fula designen (den med de diagonala konstiga skydden tror det var en studio 190) och den saknade inte dynamik och kraft. Har samma funktioner som 8050 men med även ljud över hdmi minus nätverksprylar.

Själv hade nog valet blivit en Yamaha då den i grunden säkert är den mest välbyggda. Hade jag velat ha en dac så hade valet nog varit en Kenwood eller en 5.1 reciever för samma pengar och då hade jag tittat på vilka som nu är till bra pris. Tex en Yamaha RX-A 810