Permalänk
Medlem

Memory Remap Feature [PROBLEM]

Tjenare SweClockers, jag har haft lite problem med min dator på senaste och jag tänkte höra av med er ifall ni kan hjälpa mig och fixa detta problem.

Det skulle vara nice om ni hade ett HackForums konto, då ni kan läsa min tråd som jag har gjort där.

Hackforums länk:

http://www.hackforums.net/showthread.php?tid=2797935

------------------------------------------------

Mitt problem är att windows säger att jag har 8GB RAM installerat men det går bara att använda 3.49 GB
Så jag har fått lite hjälp från hackforums och inget har tyvärr hjälpt mig.

Det jag har testat:

1. Höja DRAM Voltage till 1.7v
2. Byta slots på båda RAM's (4x2)
3. Satt på Memory Remap Feature från bios.
4. Har satt DRAM Frequenzy på 1333Mhz
5. Msconfig -> systemstart -> avancerade inställningar, rutan för begränsning av RAM är UNCHECKAD.

Problemet:

Jag kan inte använda mina 8GB så länge jag inte aktiverar Memory Remap Feature.

Memory Remap Feature:

När jag aktiverar det så får jag 8GB fullt ut, men problemet då är att grafikortets drivrutiner kraschar och har återställts får jag, sedan så när den har gjort det och jag tabbar upp i spelet igen så blir hela skärmen svart och det låter zzzzzzzzz, (jag måste hålla i powerknappen och stänga ner datorn eller trycka på restart knappen)

Antingen så kraschar grafik drivrutinerna eller så fryser datorn och skärmen blir svart och det låter, kan inte styra något inge mus eller tangentbord fungerar.

MINA SPECS:

CPU: Intel Core i3 540 @3.07GHz
Grafik: Sapphire Radeon HD 6790 1GB DDR5 256-bits
Nätagg: XFX Power supply 650w
Hårddisk: HDD 1TB Sata, 32 Cache
Moderkort: Asus P7H55
RAM: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9

Permalänk
Medlem

Låter som trasiga minnen, har du testat køra minnena i en annan burk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Låter som trasiga minnen, har du testat køra minnena i en annan burk?

Det är inget fel med mina minnen, har kört memtest86+

Jag har skickat dem till komplett också men de sa att det inte var något problem med dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdatera till senaste BIOS för moderkortet. Återställ till standardvärden i detsamma.

Kör memtest86+ under en natt och se till att det inte förekommer några fel.

Uppdatera till senaste grafikdrivrutiner.

Installera om Windows.

Hårdvarumässigt kan RAM vara dåligt (testas med memtest), men även grafikkortsminnet. Minns ej/vet ej hur man testar det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Uppdatera till senaste BIOS för moderkortet. Återställ till standardvärden i detsamma.

Kör memtest86+ under en natt och se till att det inte förekommer några fel.

Uppdatera till senaste grafikdrivrutiner.

Installera om Windows.

Hårdvarumässigt kan RAM vara dåligt (testas med memtest), men även grafikkortsminnet. Minns ej/vet ej hur man testar det.

Jag har kört memtest86+ förut inge fel på minnena. Har skickat in dem till komplett och dem har testat minne. Inge problem.

Installera om Windows vore jobbigt, men om det nu är sista utvägen så gör jag nog det. Tror dock inte att det kommer att lösa mitt problem.
Uppdaterade till senaste grafikdrivrutinerna idag. Catalyst 12.8

EDIT: Jag hade redan den senaste BIOS Versionen. Flashade dock om samma version.

Permalänk
Medlem

Här har ni 2 screenshots också.

Där står det att jag har 64-bitar's operativsystem.

Här har ni resurövervakaren

Då ni ser att det står 4.6 GB reserverat.

Permalänk
Medlem

msconfig > boot > advanced, bocka ev begränsning av minnet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Om det är detta, vad orsakar en sådan ändring? Verkar mystiskt om ett program skulle ha tillåtelse och har man ändrat där själv borde man minnas.

Anledningen till att man vill ändra det manuellt kan jag se av olika kompatibilitetsskäl, även om jag aldrig haft behovet i varken XP eller 7.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Installera om Windows efter aktivering av Memory Remap så funker det antagligen alldeles galant. Är väl dock inte omöjligt att Hardware_guy's lösning gör typ samma sak..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Läser du första inlägget så ser du att jag redan har testat med det hära.

Det jag håller på med just nu är att jag har tagit bort video drivers sedan så ska jag enable memory remap feature o testa installera grafikdrivrutinerna med det på.

Fast jag märkte alldeles nyss att datorn frös sig och skärmen blev svart fast jag inte hade grafikdrivrutiner.
Jag har ingen lust o installera om hela windows då jag har spel och sådant jag inte orkar installera om.

Kan det vara så att min dator inte supportrar Memory Remap Feature?
Det finns i BIOS, då lär moderkortet stödja det. Men som sagt så blir det en konflikt någonstans vet ej var/hur.

EDIT: Mitt windows vill inte starta upp nu, det står bara windows startas. Den har fastnat på den bilden.

EDIT 2:

Tvungen att starta i felsäkert läge just nu har ingen aning om vad som har gjort det så här.

EDIT 3:

Fick igång windows igen. Avinstallerar alla grafikdrivers just nu. Som sagt så tror jag att något av min hårdvara inte supportrar memory remap feature.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört memtest86+ i 3,4h.

3 Passes.
0 Errors.

Verkar inte vara något problem med RAM minnena.
Vet inte faktist inte längre vad jag ska ta mig till vilka tester jag ska köra eller vilka inställningar jag ska ställa in.

Där har ni mitt grafikkort:
http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=1&gid=3...

Något jag kan tänka mig är att grafikkortet behöver en viss mängd minne för att kunna fungera som den ska, men som sagt bara något jag fick för mig då systemet reserverade 4.6 GB förut när Memory Remap Feature inte var aktiverat.

EDIT: Jag kollade runt lite på asus sida och hittade denna sida.

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=20100429194317906&boar...

Hur resettar man CPUn?
Ska testa att göra det. Kanske löser mitt problem.

Permalänk
Medlem

Ok grabbar ser ut som att jag har hittat lösningen!

Kan någon vara snäll och hjälpa mig med att ställa in mina saker i BIOS?

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?SLanguage=en-us&id=201001...

Har läst lite nu om vad folk har gjort för något och det verkar som att de kör med Memory Remap Feature på fast de har ställt in dram timing och voltage osv på dem så datorn crashar inte för den personen längre.

Tack på förhand! Snälla om ni ser detta inlägg så skulle det vara snällt om ni kunde hjälpa mig snarast.

Permalänk
Medlem

Bump.

Det skulle vara nice ifall ni kunde hjälpa mig och fixa mitt problem.

Det jag har testat hittils är:

1. DRAM Freq på 1333Mhz
2. DRAM Timing 6-6-6-18, 7-7-7-20, 8-8-8-22, 9-9-9-24
3. DRAM Voltage 1,7v, 1,8v
4. Testat Memtest86+ i 3timmar och 40min. 3 Passes, 0 Errors.
5. Testat byta slots på minnena.
6. Kollat msconfig, inget är icheckat för begränsning av RAM.
7. Flashat om BIOS till senaste versionen.
8. Stängt av memory remap feature + avinstallerat grafikdrivrutinerna med driversweeper.
9. Installerat senaste grafikdrivrutinerna, Catalyst 12.8

Som sagt kom gärna med fler förslag, jag orkar inte med att grafikdrivuritinerna ska sluta fungera och återställas när jag spelar vissa spel. Plus att det kommer upp video glitches, blinkar på vissa ställen då och då. Datorn fryser ibland, men inte lika mycket som förut. Men det händer, jag orkar inte med det.