Program för att testa datorns hårdvara?

Permalänk
Medlem

Program för att testa datorns hårdvara?

Datorn är ibland väldigt ostabil och någon gång har det hänt att den startat om sig utan anledning. Misstänker något hårdvarufel. Finns det något program som scannar all hårdvara i datorn och visar en rapport på fel?

Permalänk
Medlem

Har du inget virusskydd ? för annars brukar där ju finnas scans.

Permalänk
Medlem

prime95 stress testar CPU och RAM och visar om den hittar fel, alternativ att datorn crashar..
men som ovanstående.. Virus scan..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Intel Burn Test, stresstestar processorn. FurMark, stresstestar grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GurreX:

Har du inget virusskydd ? för annars brukar där ju finnas scans.

AVG AntiVirus Free 2013, fast det scannar inte hårdvara. Känns inte som virus heller.

Datorn kan frysa och jag måste göra en "hård omstart". Vid uppstart kommer det snabba pip och jag kommer inte längre till BIOS-skärmen. Låter jag datorn vara avstängd med kontakten ute en halvtimme eller så kan jag starta den igen senare. Någon gång har jag fått en blåskärm där det står "dumpar minne till hårddisken" vilket känns som ett minnesfel. Ibland fungerar datorn utan problem alls.

Snabba pip på mitt gigabyte-moderkort verkar vara nätaggregat, minne eller hårddisk. Min hårddisk är helt ny.

Permalänk
Medlem

Testa http://www.memtest.org/. Har för mig det inkluderas om du använder http://unetbootin.sourceforge.net/ för att skapa en usb-startdisk för tex Linux eller Windows. Alternativt borde det finnas något liknande i bios?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

AVG AntiVirus Free 2013, fast det scannar inte hårdvara. Känns inte som virus heller.

Datorn kan frysa och jag måste göra en "hård omstart". Vid uppstart kommer det snabba pip och jag kommer inte längre till BIOS-skärmen. Låter jag datorn vara avstängd med kontakten ute en halvtimme eller så kan jag starta den igen senare. Någon gång har jag fått en blåskärm där det står "dumpar minne till hårddisken" vilket känns som ett minnesfel. Ibland fungerar datorn utan problem alls.

Snabba pip på mitt gigabyte-moderkort verkar vara nätaggregat, minne eller hårddisk. Min hårddisk är helt ny.

Läs i din moderkortsmanual vad ljudkoden betyder.

Hur ser kylflänsarna ut? Det låter lite som att CPUn blir överhettad. Man kan få liknande symptom när man misslyckas med en överklockning.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Läs i din moderkortsmanual vad ljudkoden betyder.

Det står: Continuous short beeps: Power error

Men kan då datorn fungera felfritt ibland?

Citat:

Hur ser kylflänsarna ut? Det låter lite som att CPUn blir överhettad. Man kan få liknande symptom när man misslyckas med en överklockning.

Ofta uppkommer det faktiskt när datorn stått på väldigt länge. Det låter även logiskt att den helt plötsligt fungerar när jag haft den varit avstängd en längre stund (den har svalnat). Vad är norma/bra temperatur för en dator/CPU?

Moderkort: Gigabyte EP45-DS3L
CPU: Intel Core 2 Quad Q8200 2.33 GHz
Grafikkort: e-GeForce 8400 GS
Minne: DDR2 4GB PC6400 (2*2GB)
Hårddisk: Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Lagadator

Det låter sannerligen som om du har en överhettning som händer, Grafikkort och CPU är dom första idéerna. Därefter kan det vara el-aggregatet, även om det är lite mer långsökt.

Som martin79 nämner, börja med att kolla dina fläktar/flänsar om dom har mycket damm i sig. Om den har det försök damsuga ur när datorn är avstängd, var försiktig så att du inte kommer åt några kretsar.

Utöver det kan det vara torkad kylpasta på CPUn - som isåfall måste rengöras och på med ny kylpasta. För att svara på din fråga om temperatur så beror det på vad du har för CPU kylare, men det är ovanligt att dom går mycket högre än 70 grader.

Visa signatur

Lagadator.se

Permalänk
Medlem

TS, din CPU ska ligga under 70 grader. Den är specad till 71,4 grader C. Vidare så säger du att felkoden
betyder "power error". Vad har du för nätagg? Märke? Specs? Låter ju som att du har problem på flera fronter.

Du kan använda tex real temp för att kolla dina temps. Namn och specs för nätagget hittar du på sidan av
nätagget om du öppnar upp datorn.

Skrivet av Lagadator.se:

Det låter sannerligen som om du har en överhettning som händer, Grafikkort och CPU är dom första idéerna. Därefter kan det vara el-aggregatet, även om det är lite mer långsökt.

Som martin79 nämner, börja med att kolla dina fläktar/flänsar om dom har mycket damm i sig. Om den har det försök damsuga ur när datorn är avstängd, var försiktig så att du inte kommer åt några kretsar.

Utöver det kan det vara torkad kylpasta på CPUn - som isåfall måste rengöras och på med ny kylpasta. För att svara på din fråga om temperatur så beror det på vad du har för CPU kylare, men det är ovanligt att dom går mycket högre än 70 grader.

Rekommendera aldrig att någon dammsuger sin dator utan att nämna riskerna, FFS. Riskera ESD kan
du göra med dina egna prylar, men det är fan inte OK att rekommendera det till andra som kanske
inte har världens bästa koll. Att du dessutom representerar en reparationsfirma känns ju jävligt seriöst.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3