Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas266:

Du får väldigt många filter och nya moppar för de 2500 kronorna.. Och jag tror genuint inte att du kommer märka någon praktisk skillnad. Just a dad älskar ju verkligen L40n

Eller en 3d-printad ersättare till dammsugarpåsen

Nä men det är lite det jag är inne på. Tror L40 är ett bra köp, ska bara älta lite till.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Administrativ avgift

Sitter o funderar på X40/X50, Saros 10R och Xiaomi M40S

Vill ha en high-end dammsugare med massor av sugkraft o dunder moppning just M40S går att få för ca 5500:- från aliexpress.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Skrivet av andra94:

Sitter o funderar på X40/X50, Saros 10R och Xiaomi M40S

Vill ha en high-end dammsugare med massor av sugkraft o dunder moppning just M40S går att få för ca 5500:- från aliexpress.

Jag är också sugen på en Saros 10R... Trots att jag vet att en L40 duger minst lika bra för min lägenhet. Något som jag är lite "orolig" för är att det kommer någon ny slags standard, typ de nya rullmopparna som börjar komma, och det visar sig att de är helt överlägsna. Dreame har ju bland annat det på sin kommande toppmodell som redan är släppt för asiatiska marknaden - Dreame Aqua10 Ultra Roller.

Men ska man vänta på nästa nya bra grej blir det väl aldrig något köpt.

Permalänk

Hur ofta byter ni golvmoppar?
Släppte ner min L40 i källaren o det var lite för mycket damm där 😎 han puttade runt på stora dammkorvar men efter ha rengjort den manuellt en gång och sen i stationen en gång så körde jag igen då blev det rent o fint 🙂

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk

Roborock S8 MaxV Ultra säljs nu för 8 000 kr vilket verkar vara lägst hittills. Verkar ha fått bra recensioner. Bor i lägenhet med lite trösklar (3cm) och barn som sprider saker. Är detta något ni skulle rekommendera? Eller finns det någon bättre för de pengarna?

//R

Permalänk

Jag har X40 och måste säga att jag är supernöjd.
Fungerat över förväntan.

Permalänk
Medlem

Är väldigt nära på att köpa en DreameX40 Ultra till hemmet, men jag har några funderingar kring vissa delar av hemmet där jag undrar hur dammsugaren kommer bete sig.

Så en fråga till er som har denna dammsugare, hur gör den när det är en mindre yta mellan mattan och väggen, där det är parkett?

Kommer dammsugaren bara att köra över parketten och suga upp smuts utan att den är helt plan?

Se bilder;

Permalänk
Skrivet av qwertylol1:

Är väldigt nära på att köpa en DreameX40 Ultra till hemmet, men jag har några funderingar kring vissa delar av hemmet där jag undrar hur dammsugaren kommer bete sig.

Så en fråga till er som har denna dammsugare, hur gör den när det är en mindre yta mellan mattan och väggen, där det är parkett?

Kommer dammsugaren bara att köra över parketten och suga upp smuts utan att den är helt plan?

Se bilder;

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Nu är kan inte riktigt med på din fråga. Men dammsugaren följer väggen oavsett om det matta eller annat underlag. Sen kan den kanske inte använder borsten pga av mattan dock.

Permalänk
Medlem

Vår gamla Roborock S5 Max har inte använts sedan vi fick barn då det blir för stort projekt att plocka undan precis allt utom en strumpa under soffan som den fastnar i. Vår största prio vid köp nu var därför obstacle avoidance. Köpte först Roborock S8 MaxV för 8000kr men den var inte bättre på att undvika leksaker än S5 Max så det blev retur.

Köpte sedan Dreame X50 för 12500kr och vi är så himla nöjda! Nu har vi roboten på nattligt schema utan att plocka upp allt inför natten, den undviker allt! Bonus är att den kommer ut i vårt uterum med väldigt hög tröskel.
Vi har inte moppat med robotdammsugare innan men det blir riktigt rent med X50 så det får också ses som en bonus att vi nu moppar dagligen, golven är skinande rena alltid!

Tänkte låta S5 Max köra på ovanvåningen men då vi är så nöjda med X50 söker vi nu ett budgetalternativ till ovanvåningen så tar gärna emot tips. Enda kravet är att den rengör mopparna regelbundet under moppning och har obstacle avoidance i klass med X50.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Köpte en Dreame X40 på EGs outlet för ca 5k med 10%-rabatten. Allt ser typ oanvänt ut förutom några hairlines på toppen av roboten som syns i visst ljus.
Kan någon med en X40 kolla två saker åt mig?
1. Flexar lidar-tornet på er enhet, både upp/ner samt litelite åt sidorna?
2. Gummiluckan på baksidan, är den hyfsat lös för att kunna röra sig av suget?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

vad är det för 10% rabattkod som finns på ElGiganten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

vad är det för 10% rabattkod som finns på ElGiganten?

MEMBER25SEP

Permalänk
Medlem

vad gäller den på? antar det inte är allt haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

vad gäller den på? antar det inte är allt haha

Bara att testa sig fram, så gjorde iaf jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Köpte en Dreame X40 på EGs outlet för ca 5k med 10%-rabatten. Allt ser typ oanvänt ut förutom några hairlines på toppen av roboten som syns i visst ljus.
Kan någon med en X40 kolla två saker åt mig?
1. Flexar lidar-tornet på er enhet, både upp/ner samt litelite åt sidorna?
2. Gummiluckan på baksidan, är den hyfsat lös för att kunna röra sig av suget?

Tack på förhand!

Ja på båda
Reagerade också på gummiluckan först, men den öppar sig väl vid tömning och behöver väl därför vara flexibel

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Ja på båda
Reagerade också på gummiluckan först, men den öppar sig väl vid tömning och behöver väl därför vara flexibel

Tack för snabbt svar. Då tror jag att jag kan andas ut, inväntar bara läckagetest på behållarna innan jag vågar mig på att starta upp den.
För 5k så känns det som ett kap, hoppas allt funkar som det ska.

Permalänk
Medlem

TLDR; Söker en prisvärd dammsugare som kan lyfta moppen.
-

Hade en Roborock S5 Max i flera år. Var hyfsat nöjd även om den ibland betedde sig helt irrationellt.
För ett halv år sen uppgraderade jag till en Q7 Max. Tänkte att robotdammsugare burde ha utvecklats extrem mycket på 5 år. Tji fick jag. Lite bättre sugkraft och sämre batteritid. Annars känner jag verkligen ingen skillnad.

Nu orkar jag faktiskt inte med den mer. Varje gång det är dags att dammsuga så lägger jag alldeles för mycket tid på att hålla koll på den och se till att den inte moppar mattorna eller fastnar i nåt konstigt loop.

Jag tänker att det nu är dags att ligga lite mer på en dammsugare som faktiskt underlättar för mig och sparar tid.
De enda kraven är väl egentligen att den kan lyfta upp moppen när den kör på mattor, gärna iaf 20mm, och att den inte har kamera.

Det hade varit trevligt om den var lite förlåtande när det gäller strumpor och sladdar på golvet, men inget krav.

Jag har verkligen ingen koll på märken och pris. Jag betalar vad som behövs, men kommer såklart gärna undan så billigt det går. Några förslag på vad jag bör kolla på?

Tldr
Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

TLDR; Söker en prisvärd dammsugare som kan lyfta moppen.
-

Hade en Roborock S5 Max i flera år. Var hyfsat nöjd även om den ibland betedde sig helt irrationellt.
För ett halv år sen uppgraderade jag till en Q7 Max. Tänkte att robotdammsugare burde ha utvecklats extrem mycket på 5 år. Tji fick jag. Lite bättre sugkraft och sämre batteritid. Annars känner jag verkligen ingen skillnad.

Nu orkar jag faktiskt inte med den mer. Varje gång det är dags att dammsuga så lägger jag alldeles för mycket tid på att hålla koll på den och se till att den inte moppar mattorna eller fastnar i nåt konstigt loop.

Jag tänker att det nu är dags att ligga lite mer på en dammsugare som faktiskt underlättar för mig och sparar tid.
De enda kraven är väl egentligen att den kan lyfta upp moppen när den kör på mattor, gärna iaf 20mm, och att den inte har kamera.

Det hade varit trevligt om den var lite förlåtande när det gäller strumpor och sladdar på golvet, men inget krav.

Jag har verkligen ingen koll på märken och pris. Jag betalar vad som behövs, men kommer såklart gärna undan så billigt det går. Några förslag på vad jag bör kolla på?

Den som nämns i fyndtråden ser rätt bra ut, läste lite mer om den och verkar lovande.

Sen verkar de flesta bättre ha kamera.
Lyfter dock inte heller moppen 20 mm utan bara 12.

Så kanske inte helt enligt kraven, men tydligen bra i allmänhet.

Permalänk
Medlem

Någon som köpt den nya DEEBOT X11 OmniCyclone?

Köpte en Dreame X40 Ultra för några dagar sedan och den är bra, men stör mig på att den inte kommer in i badrummet pga hög tröskel samt att stationen har dammsugarpåsar. Hur kan något fortfarande ha dammsugarpåsar år 2025?

Den nya DEEBOT X11 OmniCyclone verkar kunna komma över hela 4cm höga trösklar samt att stationen är filterfri och fri från dammsugarpåsar. Är väldigt sugen, visst den kostar 13 490 kr, men i princip underhållsfri.
Känner dock inte till märket Ecovacs, har de lika bra funktioner osv som Dreame?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Köpte en Dreame X40 Ultra för några dagar sedan och den är bra, men stör mig på att den inte kommer in i badrummet pga hög tröskel samt att stationen har dammsugarpåsar. Hur kan något fortfarande ha dammsugarpåsar år 2025?

Den nya DEEBOT X11 OmniCyclone verkar kunna komma över hela 4cm höga trösklar samt att stationen är filterfri och fri från dammsugarpåsar. Är väldigt sugen, visst den kostar 13 490 kr, men i princip underhållsfri.
Känner dock inte till märket Ecovacs, har de lika bra funktioner osv som Dreame?

kräver den istället inte maintence då utan dammsugarpåsar? Men visst det blir mer miljövänligt... Men nice med så lite underhåll av robotdammsugaren som möjligt imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fozzan:

kräver den istället inte maintence då utan dammsugarpåsar? Men visst det blir mer miljövänligt... Men nice med så lite underhåll av robotdammsugaren som möjligt imo.

Med tanke på hur få påsar det behövs känns det som en konstigt skallkrav. Byter kanske en till två gånger i halvåret, och då funkar de även som ett basic filter för elektronik och luften runt stationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Vart dumpar den skräpet?
Edit
Verkar vara som Dyson att den dumpar i behållaren som man får tömma själv?
Kan av erfarenhet säga att det fortfarande kräver underhåll av behållaren

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag har en gammal S5 jag ville byta ut då den är så enormt högljudd och har många år på nacken.

Roborock Qrevo QV35A blev det och jag var orolig då S är premium å Q budget och jag tänkte att det kanske var ett nedköp?

God no. Herregud. Den gör uppriktigt 1/10 av ljudet på min S5 (Bara när S5 driver däcken på tomgång gör mer ljud än hela Q35A vid drift) och den moppar på samma gång. Autorengör, autotömmer... är så glad för inköpet.

Golven är renare än någonsin!

Vad har dagend S modeller som gör dom premium?
Du är nöjd med dina nya fortfarande?
Hur är reserv och slitdelsr till den i inköp. Nått som är positivt med S5 är att allt är löjligt billigt stt köpa till.

Min S5 är "trasig igen".
Man hör att huvudborsten efter ett tag börjar gå några sekunder sen stannar den och så håller det på.
När det kommer till rummet med heltäckningsmatta så ger den upp och säger att rengöra main brush blablabal.
Jag har kommit fram. Till att det måste nu vara motorn till huvudborsten som är slut ev i kombination av utslitna hjul.
Öppnade upp där dreven var för motor och det var hur mycket svart kolpulver som helst bland kuggarna blandat med stelnat fett och damm.
Jag rengjorde allt med hjälpte inte. Misstänker att den är slut.
Beställde ny motor samt nya däck för 127kr.
Funkar inte det kanske man får titta på nu dmmsugare🤔

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Sötast
Skrivet av Molotov:

Vad har dagend S modeller som gör dom premium?
Du är nöjd med dina nya fortfarande?
Hur är reserv och slitdelsr till den i inköp. Nått som är positivt med S5 är att allt är löjligt billigt stt köpa till.

Min S5 är "trasig igen".
Man hör att huvudborsten efter ett tag börjar gå några sekunder sen stannar den och så håller det på.
När det kommer till rummet med heltäckningsmatta så ger den upp och säger att rengöra main brush blablabal.
Jag har kommit fram. Till att det måste nu vara motorn till huvudborsten som är slut ev i kombination av utslitna hjul.
Öppnade upp där dreven var för motor och det var hur mycket svart kolpulver som helst bland kuggarna blandat med stelnat fett och damm.
Jag rengjorde allt med hjälpte inte. Misstänker att den är slut.
Beställde ny motor samt nya däck för 127kr.
Funkar inte det kanske man får titta på nu dmmsugare🤔

Jag vet inte vad som gör dem mer premium, jag såg prisklassen och backade.

Nya är jag dunderglad med. Den är så väldigt mycket tystare, och det blir väldigt rent och moppat varje gång.
Det ser ut att vara i stor mån samma grejer, eller extremt snarlika, så amazon el dyl funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vart dumpar den skräpet?
Edit
Verkar vara som Dyson att den dumpar i behållaren som man får tömma själv?
Kan av erfarenhet säga att det fortfarande kräver underhåll av behållaren

Japp, det jag menar, frågar är om det är värt det? Du tradear att behöva underhålla mer med att inte ha dammsugarpåse. Vad är det som känns så motigt med just dammsugarpåse? Är det av miljöaspekt eller andra anledningar? De räcker rätt länge annars alltså man behöver inte byta dessa så ofta @qwertylol1