Permalänk
Medlem

Stativ - Max 1000kr

EDIT 2013:

Köpte Manfrotto MKC3-H01.
Är nöjd med stativet. Har inte upplevt att det skulle vara ostabilt.

Dock måste man använda en fjärrkontroll för att ta kort annars skakar det till lite när man trycker ner utlösaren.

Här är 3 bilder tagna med stativet:

http://www.flickr.com/photos/s4wny/9585465516/
http://www.flickr.com/photos/s4wny/9582679427/
http://www.flickr.com/photos/s4wny/9582683851/

----------------------

Funderar på att köpa ett stativ. Undrar vad man ska tänka på?

Ska man ha kuled eller inte?
Är vattenpass nödvändigt?
Är snabbfäste viktigt?
Vad skiljer de dyra och billiga stativen åt?
Är det något speciellt man behöver tänka på?

Finns det några stativ ni rekommenderar för under 1000kr?

Skulle vara sjukt bra om det kunde bli under 40cm ihop fält så att jag får ner det i min ryggsäck, men verkar inte finnas så många sådana stativ.
Annars så spelar längden inte så stor roll.

Har kollat på dessa.

EDIT:
Min kamera + objektiv väger under 1KG. (Sony Nex 5N)

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

* Kulled är väldigt bra om man enbart ska fota. Hjälper ju att justera kameran så man får den helt i rätt position.
* Vattenpass anser jag vara en bra sak att ha, då den hjälper till att visa om du har ställt in kameran/stativet exakt rakt.
* Dyra är oftasts mycket stabilare, samt klarar av tyngre utrustning. Om du ska använda stativet att ta bilder med långa slutartidet är det ju ytterst viktigt att stativet inte rör sig något under exponeringen. Dessutom brukar bättre stativ ha möjligheten att placera kameran underifrån, så man kan komma mycket närmare marken, vid till exempel makrofotografi. Stativet blir helt enkelt vigare. De allra bästa stativen är gjorde i kolfiber, vilket innebär att stativet är mycket lättare, samt mycket rejälare och stryktåligare.
* Först och främst borde du fråga dig själv vad du vill göra med ditt stativ, vad för slags bilder, och om du kommer bära runt på det mycket. Helt enkelt välja ett stativ utifrån dina egna användningsområden

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MK394PD
Detta verkar passa dig bra. Väldigt lätt, samt ihopfälld längd är endast 48 CM
Nackdelen är väl att det är rätt kort vid maxlängd, men som sagt, det beror ju dock på vad du tänkt göra med ditt stativ

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

* Kulled är väldigt bra om man enbart ska fota. Hjälper ju att justera kameran så man får den helt i rätt position.
* Vattenpass anser jag vara en bra sak att ha, då den hjälper till att visa om du har ställt in kameran/stativet exakt rakt.
* Dyra är oftasts mycket stabilare, samt klarar av tyngre utrustning. Om du ska använda stativet att ta bilder med långa slutartidet är det ju ytterst viktigt att stativet inte rör sig något under exponeringen. Dessutom brukar bättre stativ ha möjligheten att placera kameran underifrån, så man kan komma mycket närmare marken, vid till exempel makrofotografi. Stativet blir helt enkelt vigare. De allra bästa stativen är gjorde i kolfiber, vilket innebär att stativet är mycket lättare, samt mycket rejälare och stryktåligare.
* Först och främst borde du fråga dig själv vad du vill göra med ditt stativ, vad för slags bilder, och om du kommer bära runt på det mycket. Helt enkelt välja ett stativ utifrån dina egna användningsområden

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MK394PD
Detta verkar passa dig bra. Väldigt lätt, samt ihopfälld längd är endast 48 CM
Nackdelen är väl att det är rätt kort vid maxlängd, men som sagt, det beror ju dock på vad du tänkt göra med ditt stativ

Jag kommer främst att foto. Möjligen filma.

Jag kommer mest använda stativet inomhus. Men kommer också använda det nu vid nyår för att ta kort på fyrverkerier, borde väl vara ~7 sekunder slutartid då.

Om jag ska bära runt på stativet vill jag att det ska vara under 40 cm.

Har kollat in det stativet, kanske blir det, men lutar mest åt ett Hama Traveller Mini Pro just nu. Vet du något om hur stabilt det är?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Jag kommer främst att foto. Möjligen filma.

Jag kommer mest använda stativet inomhus. Men kommer också använda det nu vid nyår för att ta kort på fyrverkerier, borde väl vara ~7 sekunder slutartid då.

Om jag ska bära runt på stativet vill jag att det ska vara under 40 cm.

Har kollat in det stativet, kanske blir det, men lutar mest åt ett Hama Traveller Mini Pro just nu. Vet du något om hur stabilt det är?

Kan tyvärr inte svara på det, men vad jag vet så är Hama inte något rejälv märke tyvärr. Desssutom är det ju väldigt lätt. Men det går ju alltid att hänga på extra tyngd när det väl krävs. Till exempel utomhus om det är blåsigt. Men du kan ju alltid lämna tillbaka det om du märker att det inte uppfyller dina krav. Men om du själv vet att du inte kan lägga så mycket pengar så är det nog bra. Peronligen hade jag dock valt ett bättre

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Kulled eller trevägshuvud är en smaksak. Kulled är mer snabbjobbat, men det är ibland smidigt att kunna ändra bara en ledd utan att riskera påverka de andra.
Vattenpass på själva stativet är mest användbart om man ska göra panoraman. På huvudet kan vara bra att ha om inte kameran har blixtsko. Har den det kan man sätta ett vattenpass där (om man inte använder blixt just då).
Snabbfäste är väldigt smidigt då man bara kan "klicka" i kameran i huvudet. Utan snabbfäste måste man skruva dit kameran varje gång. JAG skulle inte skaffa ett huvud utan snabbfäste.
Det som skiljer dyra stativ från billiga är att de dyrare är stabilare och/eller lättare (eller större).

Du får fundera på hur mycket du kommer att använda stativet. Ett kort stativ, som är under 40cm ihopfällt kommer att antingen ha väldigt många sektioner i benen (tar längre tid att fälla upp samt blir instabilare) eller så blir de väldigt korta. Man vill helst ha ett stativ som inte är ALLT för mycket kortare än en själv och man ska inte räkna med mittpelaren i längden då denna är ganska instabil om den är höjd mer än minimalt.

Jag har såklart inte testat alla stativ av de som kostar under 1000kr, men av de jag har testat är det detta som jag tycker är bäst:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=545131

Det uppfyller ju dock inte kravet på att vara kortare än 40cm ihopfällt.

Permalänk
Medlem

Kulled är lättare att rodda. Du vill typiskt ha snabbfäste, farsan har ett manfrotto 055-nåt och ett svindyrt Gitzohuvud som han inte använder för att det inte är snabbfäste på.

Kolla så att snabbfästet är bra. Jag hade ett billigt Hama-ish, det slutade med att jag badade min dåvarande 20D i ett vattenfall...

Jag köpte igår ett Sirui-stativ med ett kulledshuvud, det kostade förvisso mer än din budget (2500 pengar), men jag fick väldigt bra förtroende för märket. Kolla på exempelvis https://www.gotaplatsensfoto.se/sirui-stativ-t-005-kulled-c10 .

/zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Mätte igen, och märkte att jag kan få in stativ som är maximalt 50 cm.
Så gjorde en ny sökning på prisjakt och blev förtjust i Manfrotto MKC3-H01. Eftersom jag kanske kommer filma känns det bättre med ett 3 vägs stativ (heter det så?).

Har ni någon kommentar om det stativet?
Står att det är gjort i aluminium och väger 1,15kg. Är det en okej vikt? Min kamera väger ~800g med mitt tyngsta objektiv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Mätte igen, och märkte att jag kan få in stativ som är maximalt 50 cm.
Så gjorde en ny sökning på prisjakt och blev förtjust i Manfrotto MKC3-H01. Eftersom jag kanske kommer filma känns det bättre med ett 3 vägs stativ (heter det så?).

Har ni någon kommentar om det stativet?
Står att det är gjort i aluminium och väger 1,15kg. Är det en okej vikt? Min kamera väger ~800g med mitt tyngsta objektiv.

Såg ut att vara klena ben där. Har inget bättre förslag så här på rak arm men jag har själv ett Manfrotto-stativ med 3 sektioner som är rätt lätt och smidigt och så, men ska man ha ut det på längsta längden blir benen väldigt tunna och stativet väldigt ostabilt. 90% av bilderna när jag tog bröllopsbilder på brorsan blev förstörta pga skakoskärpa då jag körde lite längre tele-längder. Ängrar bittert att jag inte köpte ett dyrare och bättre, och ändå gick det jag köpte på en tusenlapp. Men då var det 7 år sen så dom kanske blivit bättre i de prisklasserna.

Dock var det ju en tusenlapp på lokala Expert-butiken inne i stan som säkert var 30% dyrare än resten av världen, men fortfarande inget snorbilligt stativ kunde man tycka. Kände på ett Velbon Sherpa 600 nånting eller vad tusan det hette och det kändes mycket stabilare för tusenlappen bara för några månader sen. Inte särskilt tungt heller, men då kändes snabbfästena rappliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Såg ut att vara klena ben där. Har inget bättre förslag så här på rak arm men jag har själv ett Manfrotto-stativ med 3 sektioner som är rätt lätt och smidigt och så, men ska man ha ut det på längsta längden blir benen väldigt tunna och stativet väldigt ostabilt. 90% av bilderna när jag tog bröllopsbilder på brorsan blev förstörta pga skakoskärpa då jag körde lite längre tele-längder. Ängrar bittert att jag inte köpte ett dyrare och bättre, och ändå gick det jag köpte på en tusenlapp. Men då var det 7 år sen så dom kanske blivit bättre i de prisklasserna.

Dock var det ju en tusenlapp på lokala Expert-butiken inne i stan som säkert var 30% dyrare än resten av världen, men fortfarande inget snorbilligt stativ kunde man tycka. Kände på ett Velbon Sherpa 600 nånting eller vad tusan det hette och det kändes mycket stabilare för tusenlappen bara för några månader sen. Inte särskilt tungt heller, men då kändes snabbfästena rappliga.

Oj :/

Så det kan även skaka inomhus?
Tänkte att det skakade pga vinden..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Oj :/

Så det kan även skaka inomhus?
Tänkte att det skakade pga vinden..

Kör du spegeluppfällning och fjärrutlösare/timer så går det väl säkert an men kameran vibrerar ju när du trycker på knappen och när spegeln åker upp så lite vibrationer kan det alltid bli. De tunnaste sektionerna på benen är ofta väldigt klena på såna där riktigt kompakta stativ... Bäst är väl om du kan känna på det innan du köper det! Finns säkert jättebra av de tunnare varianterna också, men jag tyckte detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=568534 kändes riktigt bra för de pengarna, förutom benlåsningarna och så som kändes lite billiga som sagt.

Dock vet jag ju inte hur grova benen är på det stativ du länkade till, är svårt att se på bild, men skulle gissa det är ungefär som mitt nuvarande och det har jag tänkt byta för att jag känner inte jag kan lita på att få skarpa bilder till 100% och då ser jag inte syftet med det...

Permalänk
Rekordmedlem

Det är rätt stor skillnad mellan de billigare lätta småstativen och ett vettigt, jag har själv både Manfrottostativ med olika huvuden och ett sånt där litet med 4 delade ben som inte är så högt, det lilla stativet är inget jag skulle våga använda med en tele när det är högt upp, det funkar däremot ganska bra när benen är i kortaste läget och man bara har det för att fixera kameran och har den lågt, de små stativen är nog helt ok till småkameror men de är lite för rangliga till systemkameror och när det blåser.
Men måste man ha ett kort stativ så lär det bli rangligt helt oavsett typ, är man däremot mest intresserad av billigt så köper man beg, tex http://www.blocket.se/stockholm/Fotostativ_Manfrotto_43045225...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

För 1000kr får man om man lättar på proffs kraven. Ett dugligt tre-bens stativ, ett bordstativ och ett enbens-stativ.

Ska säga att jag har ett 3-bens stativ från 2009 som nu börjar visa tecken på att hur hårt man än drar åt skruvar och låsningar så är det ganska rangligt men med fjärrutlösare eller 3-sekunders fördröjning så är stativet stadigt för nattfoton.
Har också skaffat ett bordsstativ och ett enbenstativ.
Enbens stativet är guld även inomhus, efter som det är så smidigt mellan möblerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir antagligen

Digipod A2841P
eller
Manfrotto MKC3-H01

Skrivet av mrqaffe:

Det är rätt stor skillnad mellan de billigare lätta småstativen och ett vettigt, jag har själv både Manfrottostativ med olika huvuden och ett sånt där litet med 4 delade ben som inte är så högt, det lilla stativet är inget jag skulle våga använda med en tele när det är högt upp, det funkar däremot ganska bra när benen är i kortaste läget och man bara har det för att fixera kameran och har den lågt, de små stativen är nog helt ok till småkameror men de är lite för rangliga till systemkameror och när det blåser.
Men måste man ha ett kort stativ så lär det bli rangligt helt oavsett typ, är man däremot mest intresserad av billigt så köper man beg, tex http://www.blocket.se/stockholm/Fotostativ_Manfrotto_43045225...

Skrivet av Fafne:

För 1000kr får man om man lättar på proffs kraven. Ett dugligt tre-bens stativ, ett bordstativ och ett enbens-stativ.

Om jag struntar i att de ska vara mindre än 46cm ihop fällt, vad för stativ skulle ni då rekommendera?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sony?:

Om jag struntar i att de ska vara mindre än 46cm ihop fällt, vad för stativ skulle ni då rekommendera?

Ett beg Manfrotto ? de är stabila och hållbara, det var därför jag länkade ett, nytt vet jag inte riktigt vad det finns under 1000kr om du ska ha både stativ och ett huvud så ryms det inte från någon av "kvalitetstillverkarna" för den budgeten, men ett budgetmärke som iallafall verkar hålla och vara pålitliga nog att man inte tappar kameran är König, jag har själv ett huvud från dem

Och det är lite Kinesisk stridsvagn över det, inget finlir men en kraftig konstruktion som verkar hålla ihop och det är gjort i metall förutom handtagen.
De har även den här typen med stativ och huvud

eller

Men de har ingen normalkulled bara den här typen

Hur stativen är att använda, dvs benlåsningens känsla, vet jag inte eftersom jag inte testat dem, men det är nog antagligen inga billiga stativ som är så påkostade där men man kan iallafall få ett stativ och huvud under 1000kr, ska man köpa Manfrotto, Gitzo, Vanguard och sånt så hamnar man kring 3-4000 för en bra kombination i nypris.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett beg Manfrotto ? de är stabila och hållbara, det var därför jag länkade ett, nytt vet jag inte riktigt vad det finns under 1000kr om du ska ha både stativ och ett huvud så ryms det inte från någon av "kvalitetstillverkarna" för den budgeten, men ett budgetmärke som iallafall verkar hålla och vara pålitliga nog att man inte tappar kameran är König, jag har själv ett huvud från dem
http://www.nedis.se/images/products/HQ-TRIHEAD20.JPG

Och det är lite Kinesisk stridsvagn över det, inget finlir men en kraftig konstruktion som verkar hålla ihop och det är gjort i metall förutom handtagen.
De har även den här typen med stativ och huvud
http://www.nedis.se/images/products/KN-TRIPOD56.JPG

eller
http://www.nedis.se/images/products/HQ-TRIPOD75.JPG

Men de har ingen normalkulled bara den här typen
http://www.nedis.se/images/products/HQ-TRIHEAD50.JPG

Hur stativen är att använda, dvs benlåsningens känsla, vet jag inte eftersom jag inte testat dem, men det är nog antagligen inga billiga stativ som är så påkostade där men man kan iallafall få ett stativ och huvud under 1000kr, ska man köpa Manfrotto, Gitzo, Vanguard och sånt så hamnar man kring 3-4000 för en bra kombination i nypris.

Hmm. Vill helst inte köpa begg.

Blir nog ändå ett Manfrotto MKC3-H01. Hoppas att det funkar bra till fyrverkerier. Behöver inte dra upp mitt pinnen, och kanske kan strunta i att fälla ut den sista bensektionen. Blir då ca 110cm långt. Vilket är lugnt, är bara att fälla upp skärmen på min kamera.

Visa signatur