hur är det äns möjligt att IGPU funkar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

hur är det äns möjligt att IGPU funkar

vad jag har förstår så behövs det en 8pins kontakt för att kunna driva både cpu'n och IGPU samtidigt. men jag sitter nu med detta moderkort http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4168#ov med en 2500k och jag vill veta hur det ens är möjligt att jag fick igång Intel HD 3000.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Jag tror du bör förtydliga varför det inte borde vara möjligt. Vad är det med det där kortet som gör att det inte borde fungera?

Edit: Vad är det för kontakt du syftar på egentligen?

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av m45t3rm1nd:

vad jag har förstår så behövs det en 8pins kontakt för att kunna driva både cpu'n och IGPU samtidigt. men jag sitter nu med detta moderkort http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4168#ov med en 2500k och jag vill veta hur det ens är möjligt att jag fick igång Intel HD 3000.

Det du behöver är en skärm och en VGA/DVI-kabel som du kopplar till baksidan på moderkortet. Sedan är det bara att tuta och köra. Visst ska du koppla alla strömkablar om du har dett bra nätagg men sedan behöver du inte bry dig, om du har kopplat rätt. Den där åttapins är till för extraström för CPU:n så den bör man alltså koppla in. Men det har inget specifikt med CPU:n inre grafikkrets att göra.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Jalle64:

Det du behöver är en skärm och en VGA/DVI-kabel som du kopplar till baksidan på moderkortet. Sedan är det bara att tuta och köra. Visst ska du koppla alla strömkablar om du har dett bra nätagg men sedan behöver du inte bry dig, om du har kopplat rätt. Den där åttapins är till för extraström för CPU:n så den bör man alltså koppla in. Men det har inget specifikt med CPU:n inre grafikkrets att göra.

Skrivet av evil penguin:

Jag tror du bör förtydliga varför det inte borde vara möjligt. Vad är det med det där kortet som gör att det inte borde fungera?

Edit: Vad är det för kontakt du syftar på egentligen?

var lite otydlig. det handlade inte om hur jag använder Intel HD 3000 utan hur intel hd kan fungera då processorns strömkontakt på moderkortet bara är en 4pinare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Det blir ju bara mindre kabelarea, så länge du inte överklockar rejält borde det inte vara något problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

4 pin med intels interna gpu utan och med lite mindre klockning ska då funka utan problem ^^
8 pin är nog bara för att driva extra funktioner och överklockning på lite högre nivå (strömfaserna på moderkortet)
du kan säkert få igång interna grafikkortet på en del moderkort på 24 pin atx kontakten också

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Då Intel:s prollar inte är speciellt strömkrävande brukar det räcka med fyrapins för allt normalt användande inklusive HD3000.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud