Hjälp med att räkna ut lådvolym !

Permalänk
Medlem

Hjälp med att räkna ut lådvolym !

Jag sitter och försöker att hjälpa en kompis att räkna ut en basreflex låda för 4 st 12 tummare http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/hertz_Dieci_DS_30_tech.pdf

Det var inte igår jag senaste konstruerade sånt här så jag har glömt av en del. Jag har kört Boxcalc och det ger mig en lådvolym på 135 liter medans Bassbox Pro Säger allt ifrån 150-600 liter mds hade en formel samling men jag får det inte riktigt till att gå ihop . Det känns som att just Vas värdet på dessa kanske är aningen högt och att det är det som krånglar till det. Någon som har ett lättare program än bassbox pro att rekommendera eller åtminstone mer detaljerat än Boxcalc.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

En basreflexlåda kräver att du bygger en prototyp och sen får du modifiera den tills den låter bra,är du oerfaren och inte har så mycket tid och pengar så kör hellre på sluten låda,mycket enklare att räkna ut och inte lika petigt med volymen.
Vad är det du ska bygga,en subwoofer?

Permalänk
Medlem

Han ska ha en låda till bilen. En Golf 2a . Jag har byggt en 4-5 lådor tidigare men det var som sagt säkert 8 år sen senast så har glömt väldigt mycket. Men med dessa beräkningsprogram så gör du väl näst intill en prototyp eller ? Jag har bara byggt för 2 element aldrig 4 st. Och aldrig med så hög Vas 94l som dessa har . Tidigare byggen har jag kört JBL GTI 1200 / Alpine 10 " x2 / Samt 2-3 lådor med några mindre kända element som jag glömt namnen på . Men då har jag haft portade lådor med 3 tums konade portar.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Att det blir stor volym är inget ovanligt med billiga baselement,ska det vara litet och kompakt så blir det ganska dyra element man måste köpa för att uppnå samma prestanda.

Permalänk
Medlem

Jo det är väl så. Jag håller på och laborerar i ett tredje program nu och har fyllt i parametrarna iför elementet så gott jag kan dock förstår jag inte Z och Re: jag hittar nämligen inte dom i klartext på pdf:en för elementen. Under 300 liter om alla sätts i samma låda tycks inte vara aktuellt och 2st 120/140 mm portar tycks vara lagom .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jo det är väl så. Jag håller på och laborerar i ett tredje program nu och har fyllt i parametrarna iför elementet så gott jag kan dock förstår jag inte Z och Re: jag hittar nämligen inte dom i klartext på pdf:en för elementen. Under 300 liter om alla sätts i samma låda tycks inte vara aktuellt och 2st 120/140 mm portar tycks vara lagom .

Tror det räcker med att du använder de vanliga T/S parametrarna dvs vas,qts,fs osv

Re (ohm)
Talspolens resistans. Bör inte förväxlas med impedansen, som typiskt är ca 25 procent högre än Re.

Z vet jag inte vad du menar.

Volymen säger väldigt lite,kan du fixa fram en frekvenskurva så är det bra.

Tror ni kanske borde satsa på slutet istället,låt det inte gå för djupt heller för djupbas i en liten bil blir inte särskilt bra en f-3dB punkt på 50-60hz bör räcka 40-45hz i en större kombibil.

Permalänk
Medlem

Allt jag vet om elementet i sig är ju det som står på tillverkarens sida där finns ju även en kurva för elementet http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/hertz_Dieci_DS_30_tech.pdf Jag har inte en susning hur jag skall exportera kurvorna ur programmen som jag sitter och leker med. En sak tycks ju vara säker i alla fall han måste bygga en låda för alla element nåt annat lär ju inte få plats om jag fattat det rätt är det 94 cm mellan hjulhusen så 2 triangelformade lådor där elementet står snett bakåt som vore snyggt är ju ute slutet högst sannolikt då volymen blir knappt en 72 liter per element eller 148,5 liter totalt per låda förutsatt att man bygger en som är 45x55x60 cm .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Allt jag vet om elementet i sig är ju det som står på tillverkarens sida där finns ju även en kurva för elementet http://www.hertzaudiovideo.com/Doc/hertz_Dieci_DS_30_tech.pdf Jag har inte en susning hur jag skall exportera kurvorna ur programmen som jag sitter och leker med. En sak tycks ju vara säker i alla fall han måste bygga en låda för alla element nåt annat lär ju inte få plats om jag fattat det rätt är det 94 cm mellan hjulhusen så 2 triangelformade lådor där elementet står snett bakåt som vore snyggt är ju ute slutet högst sannolikt då volymen blir knappt en 72 liter per element eller 148,5 liter totalt per låda förutsatt att man bygger en som är 45x55x60 cm .

Räcker det inte med 1 låda med ett eller två element eller ska ni ha dB-tävling?
Visserligen är det bra med flera baselement men det blir ju ganska trångt i bilen.

Permalänk
Medlem

Han ska bygga en tyskstukad bil aka pilsner bil som han uttryckte det med 6 st 6x9 och 4 st 12 tums basar. Dom har slitit ut precis hela bilen och klär om dörrsidor med plåt m.m och skall väl modda och lacka om bilen utvändigt med för den delen .

Visa signatur