Smörjmedel för trasig fläkt?

Permalänk
Medlem

Smörjmedel för trasig fläkt?

Hej!

Jag har en chassifläkt som slutat fungera. Innan den lade av, så var den ganska seg vid uppstart av datorn, det kunde ta en minut eller så innan den var igång ordentligt. Samma fläkt har lagt av en gång tidigare, och då har jag fått igång den igen efter att ett biträde på en bensinmack hällt i smörjolja åt mig.

Tänkte göra ett nytt försök att hälla i olja, eftersom chassifläkten har ett ganska ovanligt utseende och man kan nog inte köpa en ny som passar i lådan.

Så jag tänkte höra vad det är för typ av olja man lämpligast bör ha i en fläkt?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk

Brukar Slänga in Teflon Fett i mina från biltema, på äldre fläktar som inte funkar som dom ska, funkar prima för mig.

AKA http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cykelvard/PTFE-fett-36697/

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har använt helsyntet PAO-olja 0W30, typ Castrol SLX/Edge i runt 10 år. Gör underverk med alla fläktar som kan leva för evigt verkar det som, även med billiga glidlager. Troligen duger helt vanlig dinosaurie-motorolja också, så, länge den är ny iaf.

Ovanstående olja håller iaf otroligt länge och klarar även av att fylla ut glapp mycket bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW